maandag 13 mei 2013

Recept: gepimpte slasoep

Recept: gepimpte slasoep

ge kunt echt van alles soep maken, ook van sla.
En in het midden van de zomer , als de salaat bijna verniet is in de winkel, is dit een bijzonder profijtig soepke !

Recept: gepimpte slasoep

Al jaren maak ik deze soep regelmatig met spekreepjes, maar ik had nog wat rivierkreeftjes over van de eerste salade die ik maakte uit het lekkere boek van photo-copy en dacht dat dat ook wel zou passen bij slasoep.
En dat bleek een goed gedacht want het was heerlijk !

Recept: gepimpte slasoep

ingrediënten

- 1 ( of 2 )  krop sla
- kippenbouillon
- een teentje look
- een ui
- wat zure room
- een handjevol erwtjes uit de diepvries
- een eetlepel verse dragon
- 1 aardappel
- beetje olie of boter

Recept: gepimpte slasoep

zo maak je het :

- schil de aardappel en snij hem in blokjes
- schil de ui en snij hem in stukken
- pel de look
- laat de vetstof warm worden en fruit de ui en de aardappel lekker bruin ( en dat ruikt zo lekker !!! ) Knijp de look er ook bij maar zorg er wel voor dat hij niet aanbrandt.
- voeg de kippenbouillon toe. Ik gebruik bouillonblokjes en kook alvast een pot heet water met mijn waterkoker en giet dat er dan bij...
- laat dat allemaal een kwartier koken, tot de ui en de aardappel zacht zijn
- ondertussen was je de sla en snij je hem in stukken, dat moet niet te fijn zijn...
- na een kwartier koken mogen de sla en de verse dragonblaadjes erbij
- Die moeten echt niet lang koken, na een minuut of 3 mag je dat allemaal al mixen !
- Nu mogen de erwtjes er bij, laat de soep koken tot de erwtjes ontvroren zijn
- dien op en geef er een potje met zure room en wat rivierkreeftjes bij.

Recept: gepimpte slasoep

variaties : 
- je kan er ook spekreepjes bijdoen, maar die moet je dan wel meekoken . Ze kunnen er bij samen met de erwtjes, of je bakt ze effe krokant in een pan.
- gebruik groentebouillon en laat de  rivierkreeftjes achterwege en je hebt een vegetarisch soepje
- hou wat slareepjes apart en gooi ze er helemaal op het einde in voor wat meer ' textuur ' in je soep .

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com