maandag 29 augustus 2011

recept: rode biet met aardappelen en geitenkaas, rode appels en ... een kadootje!

Sinds kort ben ik fan van verse rode biet.
En dat is begonnen bij mijn Marokkaanse groentewinkel.
Die had dat in voorraad - zoals met zoveel daar erg goedkoop - en ik besloot dat eens uit te proberen.

Ik kookte die knol tot hij zacht was vanbinnen en maakte er salade van.
Ik maakte er ook een keer rode bietensoep.
De rode bietensoep kon me niet zo bekoren, maar de salade is sindsdien een vaste gast op mijn tafel.

Ingrediënten :
- een rode biet
- tomaten
- rucola
- geitenkaas ( feta, of die lekkere geitenkaasschijfjes van president, of je bakt er gewoon geitenkaasjes in spek bij )
- appel
- aardappelen
- eventueel andere lekkere slagroenten
- pijnboompitten
- peper en zout
- en als ge er echt een sauske bij wilt : eventueel een dressing van yoghurt met wat look en kruiden

recept: rode biet met aardappelen en geitenkaas, rode appels en ... een kadootje!

zo maak je het :
- kook de rode biet - met pel en al - gaar in water. Ik weet niet hoe lang dat duurt, ik prik er eens in om te voelen of hij al zacht is. Dat is trouwens ook afhankelijk van de grootte van de knol.
Als hij gaar is laat je hem afkoelen, maar zet hem niet in de ijskast : het is véél lekkerder als de biet wat lauw is ! (edito: tegenwoordig gebruik ik de biet trouwens meestal rauw in salades)
- schil het deel dat je nodig hebt en snij het in blokjes.
Pas op voor je handen : rode biet kleurt erg hardnekkig ) en het is handig om aanrakingen te voorkomen of handschoenen te gebruiken...
- kook de aardappelen gaar en laat ze ook afkoelen, zelfde als bij de bieten : niet ijskastkoud! Het is lekkerder lauw !
- snij alle ingredienten in stukjes en rommel het dooreen in een kom.


Smakelijk !!!!!

en dan nu het kadootje !
Omdat ik wist hoe bloemekes van pattatenplanten er uit zagen, beloofde Claudia me iets leuks te sturen.
En dat deed ze !!!!!

recept: rode biet met aardappelen en geitenkaas, rode appels en ... een kadootje!

recept: rode biet met aardappelen en geitenkaas, rode appels en ... een kadootje!

Het was een genot om uit te pakken want het zag er zo mooi uit !
En het ruikt ook lekker !
Ik heb ondertussen al een paar heerlijke uurtjes gesnuisterd in de boekjes!
maw : een echt ' geniet'-pakje !

Merci Claudia !!!

7 opmerkingen:

  1. Wij aten gisteren ook bietjes (krootjes noemen we ze hier ook wel in de omgeving van Rotterdam...)
    Wij eten ze als groente, gekookt,geraspt, uitje erdoor en uitgebakken spekjes en gekookte aardappelen erbij. Maar je salade lijkt me ook heel lekker, dat ga ik ook eens proberen!
    Die tijdschriften zijn geweldig, zulke mooie foto's en eigenlijk wil je meteen heel je huis veranderen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die rode bieten salade klinkt verleidelijk. Bedankt voor het recept. En ik ben ook dol op rode appeltjes, heb er toevallig net een taart van gemaakt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lust wel rode biet, maar soms kan zo'n grondsmaak hebben... dat het niet lekker is...

    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik hou ook van bietensalade...jammie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zo'n salade! Ik ben ook fan van rode bietjes en dan het liefste met zachte geitenkaas (zoals in jouw salade).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Rode biet mmmm..ik drink nu elke dag een glas verse bietensap tijdens de chemo...er zitten antioxydanten in, die het lichaam sterker maken/houden...ik vind het lekker maar in mijn huishouden de enige....iemand anders kan het niet bekoren ...

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit mag je echt niet lezen wanneer je honger hebt. Het water komt me in de mond. Die bietensalade! Nomnom... die maak ik morgen. Kan precies al niet meer wachten.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com