zondag 22 mei 2011

DIY - haken/crochet: coasters 'wheels of fire'


Edito 2023: geupdate en vertaalde versie/updated and translated version

Wil je  mijn gehaakte coasters/onderzetters zelf ook eens maken?
Of wil je het patroontje voor iets anders gebruiken ? 
Dat kan, want ik ga jullie hier uitleggen hoe dat moet.
Het patroontje is trouwens niet helemaal uitgevonden door mij.
Ik haalde de basis  uit een oud haakboek en heb het aangepast omdat het niet helemaal klopte bij mij én omdat ik het minder groot wilde maken.

Do you want to make these coasters yourself?
Or do you want to use the pattern for something else ?
That is possible, because I will explain how you make them.
The pattern is not designed by me. I found it in an old book but I adjusted it a bit because the pattern as described in the book didn't seem to be correct and because I wanted it smaller than in the book.

DIY: haken - coasters 'wheels of fire'

Wat heb je nodig/material

- haaknaalden 2 en 2,5/crochet needle nr 2 and 2,5 mm (UK: 14 and 12 - USA: B/1 and C/2) 
- bolletje garen. Ik gebruikte "Katia Espiga". Da's redelijk dik, toch dikker dan "Catania" bijvoorbeeld.../some yarn. I used "Katia Espiga". 
- kopspelden/pins
- een bed.../a bed (really!)

DIY: haken - coasters 'wheels of fire'

Hoe maak je het/DIY ?

1.  
Begin met haaknaald nummer 2,5 , een magische ring en haak 5 lossen.
Haak vervolgens 15 keer een driedubbel stokje + een losse in de ring.
Dan heb je in totaal 16 'beentjes' met telkens een losse er tussen.

Start with needle 2,5 (UK 12 - USA C/2), a magic ring and crochet 5 chain
Continue with 15 times a Triple Treble Crochet (UK)/Double Treble Crochet (USA) + 1 chain.
Result: 16 'sticks' with each time a chain in between.

2.
Sluit de ring met een halve vaste en trek de magische ring dicht.
Close the ring with a slip stitch.

3.
Verwissel van haakpen en neem nummer 2 .
Dat was nodig bij mij omdat het anders te hobbelig werd .
Maar misschien lukt bij jou wel met dezelfde naalddikte ? 
Haak vervolgens in de ruimte tussen de 3-dubbele stokjes telkens 3 vasten.
Dan heb je 16 x 3 vasten...
De ' beentjes ' gaan dan wat verder uit elkaar staan.

Now use needle nr 2 (UK: 14/USA: B/1). (That was necessary to be sure that the result wasn't wobbly.)
Crochet 3 single crochet (UK)/double crochet (USA) in each space between the stitches below. That enlarges the spaces between the stitches.


4. 
Als je rond bent, verwissel je weer je haaknaalden en ga je vervolgens tot het einde verder met haaknaald 2,5.
Done? Take needle 2,5 (UK 12 - USA C/2) and use this needle till the end.

5.
Haak 6 lossen en vervolgens 15 maal 3 lossen en 1 stokje.
Het stokje komt in het dubbel stokje van de eerste rij.
Dan krijg je een soort raat...

6 chain + 15 times 3 chain + 1 double crochet (UK)/treble (USA)
The treble must be made above the triple treble crochet (UK)/double treble crochet (USA)







6.
Sluit weer met een halve vaste.
Close with a slip stitch.


7.
Voor de volgende rij haak je in de opening tussen de stokjes een cluster van 4 dubbele stokjes, telkens afgewisseld met 4 lossen.
De eerste cluster bestaat uit  1 keer 4 lossen en 3 dubbele stokjes.
In totaal heb je nu 16 clusters met telkens 4 lossen tussen.

Next row: crochet a cluster of 4 triple crochet (UK)/double treble(USA) in each hole + each time 4 chain in between the clusters.
Now you have 16 clusters with each time 4 chain in between.


8.
Sluit de ring weer met een halve vaste.
Close the ring with a slip stitch.


9. 
Haak in elke opening tussen 2 clusters telkens 5 vasten.
Crochet 5 single crochet (UK)/double crochet (USA) in each space between the stitches below.


10.
En sluit weer met een halve vaste, hecht af en werk de draadjes onzichtbaar weg.
And again close with a slip stitch and get rid of the loose ends.

11.
Bij mij was het resultaat een behoorlijk bobbelig rondje.
Maar als je dat rondje vervolgens zorgvuldig vastspeldt in je matras en natspuit met de plantenspuit en vervolgens laat drogen, is het perfect!
( waar een dubbel bed op je alleen-en allemaal goed voor kan zijn ;) )

My piece of crochet was very wobbly. 
But I attached it carefully onto my bed with some pins and made it wet.Let dry and remove and the shape will be perfect!

















Voor de coasters heb ik vervolgens gemeten hoe groot de diameter was van de cirkels.
Ik knipte vervolgens een rondje uit karton van dezelfde afmeting en tekende daarmee cirkeltjes af op vilt.
Die vilten cirkels en de gehaakte rondjes  naaide ik in de kleur van het gehaakte rondje aan mekaar met de festonsteek en dat in elke gehaakte steek.

Because I wanted to make coasters with them, I wanted to add a back of felt. Therefor measure the size of the crocheted  parts. Cut a circle of the same size in cardboard and use that as a mold to draw the amount of circles you need onto the felt.
Sew the felt and the crocheted circle togeteher with a blanket stitch. 1 blanket stitch in each crocheted stitch.

DIY: haken - coasters 'wheels of fire'


Veel plezier ermee !
Have fun making them!



Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit materiaal. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this material at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

12 opmerkingen:

  1. Het is nog te vroeg voor de kerstboom, maar ik zou dat best nog origineel vinden, en in naam van alle haakliefhebbers bedankt voor de tuto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé, wat goed van je zo'n duidelijke tutorial...
    Dat helpt sommige haaksters echt over een drempel heen! Vind je het goed als ik een linkje op mijn blog naar jouw berichtje plaats?
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn ontzettend leuk!! Dank je wel voor de uitleg!! Ik ga ze zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nice afternoon yesterday following your instructions for the wheels of fire. I have finished the wheel with some chaînettes and with a button I have now a new navy T-shirt. Thanks a lot!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great pics! I always end up with too many or too few links, making my wheels ruffly or scrunched up. I will follow your count, to make sure they stay flat! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar dat is toch niet praktisch, zo'n onderzetters? Als die vuil zijn (kringen enz), dat moet je dat in het wasmachine gooien? En krompen die dan niet? Of koud wassen? Of erger nog: op de hand???

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thank you so much for linking up to {nifty thrifty sunday} and showing us the how to! :)
    I hope to see you again tomorrow!
    xoxo,
    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thanks for sharing it with us at Fibers on Friday!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk zo'n duidelijke tutorial! Hij is echt leuk!
    Bedankt voor het plaatsen van de link bij Haakmaaraan!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com