zondag 23 januari 2011

tiramisu !!!! ( volgens het recept van de dochter van Nick )

 Geef toe : tiramisu IS gewoon lekker !
En ik heb het al vaak gegeten...
Ik had het alleen nog nooit gemaakt, ik heb nog nooit eerder iets gemaakt met mascarpone trouwens...
Raar eigenlijk vond ik zelf.

Ik heb een vriend die graag kookt, en liefst in gezelschap.
Dus soms doen we dat samen en da's altijd leuk.
En de laatste keer maakten we omdat ik dat nog nooit deed : tiramisu !
En dat bleek zo simpel !!
Dus heb ik het vandaag ook eens thuis gemaakt, met dit als resultaat :

tiramisu !!!! ( volgens het recept van de dochter van Nick )

En het is lekker ( ik heb nog ;) ! ) .


Vermoedelijk kunnen de meeste mensen wel tiramisu maken, maar voor diegenen die dat net als ik toch nog nooit deden hier het recept dat ik gebruikte ( en op deze manier kan ik het zelf niet kwijtspelen want het staat op een los papiertje :-) ... )


de ingredienten

- 3 eetlepels suiker
- 3 eidooiers
- een glaasje rum ( of amaretto als je het helemaal goed wil doen : ik heb trouwens amarettojenever gebruikt want dat had ik nog staan )
- 250 gram mascarpone
- 3 eiwitten
- boudoirkes  ( lange vingers dus , liefst goedkope  dat lukt beter dan )
- koffie
- cacaopoeder

de werkwijze

- scheid de eiwitten van de eierdooiers
- doe de eidooiers en de suiker in een kom en klop ze met de mixer tot het witter van kleur wordt
- Doe er de mascarpone en de drank bij en mix verder
- klop de eiwitten op en spatel ze door het mengsel
- giet wat koffie in een schoteltje en dep er kort de koekjes in.
- schik de koekjes in een schaal op de bodem
- giet het mengsel er over
- je kan naar voorkeur nog een laag koekjes in koffie toevoegen
- strooi er wat cacaopoeder over
- zet het een paar uur in de ijskast

en ik heb nog een tip : net ontdekt : om cacaopoeder te verstuiven, kan je ook gebruik maken van een thee-eitje ;) Dat ik daar nu pas opkom !

tiramisu !!!! ( volgens het recept van de dochter van Nick )

Meer recepten op deze pagina ...


9 opmerkingen:

  1. Het water loopt me in de mond! Ik ben GEK op tiramisu.
    groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey! Meestal maak ik de tiramisu op kindermaat. Geen drank en geen koffie maar chocolademelk om de koekjes in te doppen. Ook lekker en kids vinden het alleszins véééél lekkerder dan de volwassen variant. 't Is maar een ideetje.
    Nog een ideetje: Chocoladekrullen erop ipv cacaopoeder, net voor je het serveert. Njam! Euh, ja, wij zijn chocoladelovers... ;))
    Grtz,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammie, heerlijk dessert, dat het altijd goed doet bij gasten! Ik maak het ook wel eens, soms met granenkoffie en rumessence om het heeel kindvriendelijk te maken, maar gewoon met koffie en drank kunnen ze het ook wel lijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. yammie!!! ik ben gek op tiramisu!!
    misschien toch maar eens zelf proberen te maken (ben niet zo'n kokkin...)
    en wat lief dat je mijn kaartjes heb neer gezet op je blog!
    warme groet, susanna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jamjam, ik begin al een beetje te kwijlen... Dit recept ga ik zeker onthouden! Ik ga hem zeker een keer maken. Wat is bloggen toch lekker he? hihi

    Groetjes San

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig, dat je nog geen Tiramisu gemaakt had, één naam en toch geeft iedereen daar zijn eigen toets aan, als nen mens maar tevreden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeh ik ben half italiaanse en zou dat dus lekker moeten vinden. Maar ik vind de alcohol erin zooooo ontzettend vies he, dat ik wil er niets van weten van dat goedje.
    Tis maar dat je het weet ok...
    wel leuk dat jij het gemaakt hebt hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com