woensdag 28 augustus 2024

Boekentip: 'de vrienden van het vastgoed' van Tom Cochez en David Leloup

Boekentip: 'de vrienden van het vastgoed' van Tom Cochez en David Leloup


Iedereen herinnert zich nog de passage van Bart De Wever in het Antwerps sterrenrestaurant het fornuis alwaar hij naar eigen zeggen alleen een cola zero had gedronken en waarna hij met tranen in de ogen beloofde volledig transparant te zijn over vastgoedoperaties in Antwerpen.
Hij was er op uitnodiging van vastgoedmagnaat en notoire cokeverslaafde (en dan gaat het niet over cola zero) om diens verjaardag te vieren. Op het feestje nog meer politici uit het Antwerpse standsbestuur, maar ook uit de PS en nog een hoop figuren in en rond de vastgoedsector.



Het feestje in kwestie en vooral de samenstelling van het gezelschap deed heel wat vragen rijzen over de banden tussen de vastgoedsector enerzijds en flink wat politieke mandatarissen anderzijds en kreeg daardoor even wat media-aandacht.
Maar zoals zo vaak verdween het vervolgens op de achtergrond door ander nieuws van de dag en van de beloofde transparantie werd niks meer vernomen.

Toch niet van Bart De Wever.
Journalist Tom Cochez beet zich verder vast in de materie en schreef dit ontluisterend boek vol stuitende en vieze webben van vriendjespolitiek waarin vooral de vastgoedvriendjes goed bediend worden door verkozenen van het volk die eigenlijk zouden moeten besturen ten voordele van het algemeen belang.

Het boek in kwestie werd oorspronkelijk geschreven op vraag van uitgeverij Houtekiet die op het laatste nippertje zijn staart in trok en het boek omwille van de inhoud niet meer wilde uitgeven. Onder druk wordt her en der gefluisterd. Dus werd het door Apache uitgegeven.
Het boek geeft een ruim met feiten gedocumenteerd inzicht in de verwevenheid tussen vastgoed en politiek in Antwerpen en bij uitbreiding in heel Vlaanderen tot zelfs in Wallonië toe. Het boek duikt verder in wat er achter het etentje in het fornuis en vooral in het gezelschap dat er daar bij mekaar kwam allemaal gebeurt. En dat is niet fraai.
Veel van de genodigden op dat feest zijn ondertussen al - of dreigen nog - veroordeeld te worden in allerlei zaken mbt corruptie en belangenvermenging.
In een poging om de auteurs van dit boek het zwijgen op te leggen werden door Erik Van Der Paal en andere betrokkenen rechtszaken aangespannen,  maar ze kregen daarin telkens ongelijk.

Pittig weetje: Achter de schermen en in de schoot van het vastgoed blijkt een partij zoals de NVA ineens wél te kunnen samenwerken met gemandateerden van PS en het Vlaams Belang.

Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van het vastgoed - ik bezit zelfs zelf geen huis, ik huur - en de wereld die ontrafeld wordt in het boek is zo'n kluwen dat ik hier en daar de weg wat kwijt geraakte. Maar het was me wel erg duidelijk dat dit een zeer belangrijk boek is dat dingen bloot legt waar niet openlijk over gesproken wordt en waarvan ik hoop dat de betrokkenen ooit juridisch en politiek verantwoording zullen moeten afleggen over hoe ze achter de schermen zo gesjoemeld hebben en zo onze stad hebben uitverkocht aan de vriendjes van het vastgoed ipv te investeren in betaalbaar wonen voor iedereen... .

Het boek geeft ook de nodige context bij dit soort van degoutante beslissingen van het Antwerps stadsbestuur.


Ik heb het boek rechtstreeks bij Apache besteld (aan volle prijs, dit is geen gesponsorde post) maar ik zie dat het daar uitverkocht is. Misschien kan je het wel nog elders op de kop tikken. 

Binnenkort staan er weer verkiezingen voor de deur. Iedereen die weloverwogen een stem wil kunnen uitbrengen, zou eerst dit boek moeten lezen ...


( Ik schreef dit eerder al op mijn goodreadsaccount. Daar kan je al mijn boekenreviews lezen als je daar zin in zou hebben ... ).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com