vrijdag 7 juni 2024

DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags

DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags



Ik heb nog eens  een oudje vertaald. Deze kadozakjes zijn zo simpel en handig om wat kleinigheden in te steken. Ik hou van herbruikbare of gerecycleerde kadoverpakking en deze zakjes kan je eindeloos opnieuw gebruiken. Ik heb er nog altijd ergens een voorraadje van liggen voor als ik er eens nodig heb. 
Ze zijn overigens ook erg handig op kleine restjes stof mee te verwerken;

Today I translated an old DIY. These gift bags are so easy to make and very handy to wrap some small gifts. I like reusable or recycled gift wraps and  you can endlessly reuse these small gift bags. I Still have a few of them lying somewhere. 
This is also a good way to use a small amount of left over fabrics ...

Voor mijn open-huis binnenkort (edito: toen hé, ik doe nu geen open huizen meer)  heb ik ook zakjes nodig om armbanden en kettingen in te stoppen.
Mijn ronde zakjes zijn daar namelijk veel en veel te klein voor en het patroon ervan vind ik niet zo geschikt voor grotere exemplaren.
Dus ontwierp ik een makkelijk vierkant - eigenlijk is het eerder een rechthoekig - zakje.

For my open house (then, I don't do open houses anymore ;) ) I also need gift bags for my bracelets and necklaces. 
My round bags are to small for that and that pattern is not suitable for larger seizes. 
So I designed an easy square - actually more a rectangular - bag.


DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags

Ik maakte het mezelf ineens extra makkelijk door een geruit stofje te kiezen voor deze zakjes.
Dat knipt een pak makkelijker en sneller... 

I made it extra easy by using fabric with squares. It makes cutting easier and quicker... 

DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags

Ik maakte geen foto's tijdens het maken, dus zal je het met tekeningetjes moeten doen ...
Zo maak ik ze : 

I didn't make pictures while making them. You will have to be happy with drawings.
This is how I make them:


1. Om het me makkelijk te maken tekende ik niet zelf een sjabloon, maar ik gebruikte een standaardpostkaartje en een gewone balpen om de maten af te tekenen op de stof.

To make it easy for myself i didn't draw a template but I used a postcard as template. I drew the template onto the fabric with a plain ballpoint.

2. Per zakje heb je 2 rechthoekjes van stof nodig.

You need 2 fabric rectangles.


3. Eerst zigzag je elk lapje stof helemaal rondom rond. Dat dient om te voorkomen dat je stof helemaal rafelt.

Start with zigzagging around each piece of fabric to prevent fraying. 
4. Dan sla je aan de smalle kant de stof een eindje dubbel zodat je een ' zoom ' krijgt.
Maak dat breed genoeg want er moeten 2 draadjes door! 
Ik heb het niet nagemeten maar telde gewoon een aantal blokjes en deed dat op elk stukje stof hetzelfde. Die zoom moet namelijk op elk stukje stof even breed zijn !

At the small side of the rectangle turn over a small piece to make a hem. Make sure it is wide enough to pass through 2 pieces of rope. I didn't measure the size of the hem, I just counted a few rows of squares on the fabric. It is important that the sizes of the hems are equal at each piece of fabric!

5. Stik het zoompje vast met een stiksteek.

Sew the hem with a backstitch.
6. Leg 2 zo'n stukjes stof op elkaar met de goede kanten op elkaar.

Lay 2 pieces of fabric upon each other with the good sides touching each other. 
7. Stik dan de beide lapjes aan 3 kanten aan mekaar met een stiksteek. Begin en eindig niet in het hoekje, maar onderaan de zoom!
Aan de bovenkant van het zakje, het stukje met de zoom, mag je ze niet aan mekaar stikken!
En uiteraard ook niet aan de bovenkant van het zakje ;) .

Sew both pieces of fabric at 3 sides with a backstitch. Leave the part of the hem open and start stitching at the edge of the hem! Don't connect the squares at the hems, the hems must stay open!
Also don't stitch the side of the hem. (Look at the red stitches at the drawing).
DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags8. Haal nu een koordje door de tunnel/het zoompje - helemaal rondom rond - en leg er een knoopje in.
Doe dat nog een keertje maar dan deze keer met het knoopje aan de andere kant.
Ik gebruikte daar deze keer een fijne haaknaald voor, maar je kan dat ook doen met een dikke naald of een veiligheidsspeld.

Take a piece of rope and get it all around  through the hems. Make a knot.
Do that again but this time with the knot at the other side of the bag. 
I used a small crochet hook for this, but you can also use a big needle or a safety pin.

Als je tegelijk aan beide knoopjes trekt, gaat het zakje toe...
If you pull both knots at the same time, the bag will close...

DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags

 Maak er zoveel als je nodig hebt, het is een erg simpel patroon en het gaat snel vooruit !
Make as many as you need, it is a very easy pattern and making them doesn't take a lot of time!

DIY - vierkante kadozakjes/simple gift bags

Meer kadozakjes hier en hier en hier ...
More gift bags here and here an here...

Meer naaitutorials  op deze pagina ...
More DIY for sewing at this page ... 

Meer naaiprojecten via deze tag ...
More sewing projects ... 

3 opmerkingen:

  1. Slim om ruitjesstof te gebruiken, dat werkt inderdaad makkelijk, ook met stikken. Het ziet er leuk uit en is natuurlijk heel orgineel om een cadeautje in te verpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Origineel om zo cadeautjes te verpakken. En natuurlijk heel slim om met ruitjes stof te weken, dar maakt het heel makkelijk om recht te knippen en te stikken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com