maandag 27 mei 2024

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Ik laat mijn speurend oog graag ronddwalen op zoek naar mooie Street Art. En ook in Metz ben ik op dat vlak aan mijn trekken gekomen.

Metz: een portie Street ArtMetz: een portie Street Art

Alhoewel ...

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Ik heb toch een puntje van kritiek: de kunst die ik op straat tegenkwam in Metz was meestal 'gepland'. Wellicht op vraag van de stad Metz zelf, die kunstenaars zocht om bepaalde plekken op te fleuren. Oa in het kader van het lichtfestival dat ze in de zomer organiseerden. 

Metz: een portie Street ArtMetz: een portie Street ArtMetz: een portie Street Art

Of op vraag van een winkel of horecazaak die zo klanten wil lokken. 

Metz: een portie Street ArtMetz: een portie Street ArtMetz: een portie Street Art

Schoon zenne, daar niet van. Ik vond het plezant om ze tegen te komen. Maar de sfeer van die werken zijn voor mij daardoor wat afgeborsteld en gekunsteld. Ik heb liever spontaan en ongeorganiseerde Street Art die er komt omdat de kunstenaar in kwestie de nood voelde om die specifieke plek met iets kunstigs te tooien. Wél liefst met respect voor patrimonium: een met een spuitbus gespoten tag op een historisch gebouw vind ik niet ok. 

Metz: een portie Street ArtMetz: een portie Street Art

De manier waarop bijvoorbeeld Parijs gedecoreerd is met Street Art vind ik toch net wat toffer dan de georganiseerde manier waarop Metz het doet. (voor Street Art in Parijs: kijk op deze pagina onder het hoofdstukje 'street art'. 

Metz: een portie Street ArtMetz: een portie Street ArtMetz: een portie Street Art

We kwamen niet alleen grafische kunst tegen die aan muren en bruggen bevestigd was. De muren van een park waren gedecoreerd met grote zwartwit foto's.

Metz: een portie Street ArtMetz: een portie Street ArtMetz: een portie Street Art

En ook in Metz zelf kwamen we iets tegen dat voor mij de sfeer van Street Art 'in het wild' weergaf: overal in de stad kwamen we  aangeplakte A4-blaadjes tegen vol slogans en oproepen. Het is duidelijk dat er daar een groepje zeer actief bezig is om aandacht te vragen voor schrijnende maatschappelijke problemen; Ik zag teksten tegen racisme en fascisme en voor de rechten en veiligheid van vrouwen  ...  en ze waren echt overal terug te vinden in de binnenstad. (Ik verstond ze trouwens niet allemaal ... ).

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Ik vond dat een opvallen efficiënte manier om dat te doen: het trekt namelijk onmiddellijk de aandacht én is zeer eenvoudig uit te voeren. je hebt gewoon een blok wit kopieerpapier, een alcoholstift en wat lijm nodig en je kan alle boodschappen die je wil loslaten op de wereld. Zeer inspirerend vond ik dat!

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art

Metz: een portie Street Art
niet echt street art maar een half uitgepakt reclamebord. Maar ik vond dat schoon zo ... 

Meer blogartikelen over Metz via deze tag of op deze pagina ... . 

4 opmerkingen:

  1. I love street art and these are fabulous. Thankyou for sharing with us. I particularly like the one with the guys stringing up a painting down the side of the building. Enjoy your week. I am joining you at the Random-osity linkup.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I'm a street art and medical bldg arts follower. This was fun. My favorites are the birds. We have a bridge by our city that artists paint daily and weekly. Its fun to follow along and see what the artists have to say.Thanks for sharing at Funtastic Friday.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome. Where do you live? I am curious about that bridge!

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com