maandag 26 februari 2024

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Oude vrouw - Quinten Masijs

Eerlijk gezegd: Ik heb al plezantere tentoonstellingen bezocht als die keer dat ik nog op de valreep naar krasse koppen ging kijken in het KMSKA. En dat lag niet aan het tentoongestelde.
Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
hoofd van een nar - Philips Galle

Al vanaf ik de aankondiging zag van de komst van de tentoonstelling "krasse koppen" nam ik me voor om er naar te gaan kijken. Maar het kwam er maar niet van ... . Ik was op reis, ik had geen goesting, het was te warm of te koud of te nat, ik was ziek, ik had weer geen goesting. Zo dus.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKAAntwerpen: "krasse koppen" in KMSKA

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
details uit Heilige Johannes in de olie door Quinten Massijs

Ik had al halvelings beslist ze dan maar te rateren want de tijd kortte wel heel erg.  Maar ik ik ging toch nog eens kijken op de website en ontdekte dat ik voor de laatste dag van de tentoonstelling nog volop tickets kon reserveren. Dat had ik niet verwacht, ik dacht dat het allemaal uitverkocht zou zijn. Maar zie, het kon nog!

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
De bittere drank door Adriaen Brouwer

Omdat er nog volop kaarten beschikbaar waren dacht ik dat het met de drukte dan wel zou meevallen zo op die laatste dag, een zondag bovendien. Dus besloot ik er toch voor te gaan. Omdat ik niemand meer bereid vond om me te vergezellen, reserveerde ik een ticket voor mij alleen en ik had er veel zin in.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Door Wenzel Hollar naar Da Vinci
Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Jan Lievens

De allerlaatste dag van de tentoonstelling, zondag 21 januari, stond ik dus plichtsbewust en stipt op tijd in het museum. Ik had een ticket gereserveerd om 3 uur en op de website stond nadrukkelijk de vraag om op tijd aanwezig te zijn, en dus deed ik dat. Ik ben zo ;) . 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Louis-Léopold Boilly

Maar al snel zakte de moed me in de schoenen; Ik zag een lange rij staan. Navraag bij een museummedewerker leerde me dat ik ook mét reeds gereserveerd en online aangeschaft ticket zou moeten aanschuiven. Er was 1 rij voor iedereen, ongeacht of je al een ticket had of niet. Wat nog meer was: ze vertelde me ook dat ik boven moest zijn voor de tentoonstelling en dat er ook boven nog een lange rij stond aan te schuiven.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
hoofd van een meisje door Michael Sweerts

Mensen in de rij stonden wat te morren. Want iemand anders had de boodschap gekregen dat het zeker een uur aanschuiven was, en mensen voelden zich wat bekocht want ze hadden een ticket aangeschaft van 20 euro en konden dus niet meer zomaar terugdraaien.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Hoofdstudie van een jongeman - Michaelina Wautier

Ik besloot het uit te zitten en braaf te wachten.  En ik ontdekte dat de info die ik van de medewerkster had gekregen, maar deels klopte: er was boven niet nog 1 rij, maar het waren er 2 . Drie keer aanschuiven in totaal dus om binnen te geraken op de tentoonstelling. 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA

Gelukkig had ik mijn noise cancelling koptelefoon bij en kon ik de tijd wat doden en de pijn van mijn zere rug (ik krijg een pijnlijke rug als ik te lang stil sta) wat verbijten met een podcast. Maar toen ik bijna een uur later eindelijk de tentoonstelling binnen kon stappen, was ik zeer slecht gezind. En dat is niet echt een fijne gemoedsgesteldheid om te kunnen genieten van een tentoonstelling ... . 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Lachende nar met naald en draad - Hendrick Goltzius

Ik had ondertussen van een andere museummedewerker geleerd dat het aantal plekken om binnen te geraken niet beperkt was, en dat het al dan niet reserveren van een ticketje totaal geen verschil maakte voor het al dan niet vlot binnen geraken in het museum. Eigenlijk heeft dat reserveren van een ticket op geen enkele manier een meerwaarde. Wat meer is: als je geen museumpas hebt en dus moet betalen, maakt het op voorhand reserveren het veel moeilijker om je plannen te wijzigen als je bij aankomst merkt dat het nog lang aanschuiven is. 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Hoofd van een broerin - Pieter Breughel I

Uiteraard was het eens binnen ook pokkedruk. Dat betekende regelmatig een gestomp en gewring om de werken te kunnen zien. Maar omdat ik nog altijd mijn koptelefoon op had was het rustig genoeg in mijn hoofd om dat te kunnen verdragen. 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Man in Oosterse kledij door Jan Lievens

Minder goed te slikken was de museummedewerker die me kwam vertellen dat ik mijn fototoestel niet mocht gebruiken. Dat vond ik raar, want aan de inkom stonden er overal borden waar op stond dat fotograferen mocht, maar zonder flits. En uiteraard gebruikte ik geen flits.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
studie voor koning Balthazar door Rubens

Probleem bleek het klein rode hulplichtje te zijn dat oplicht als omstandigheden te donker zijn. Dat lichtje helpt dan om scherp te stellen.  En dat mocht blijkbaar ook niet. Toch niet van die medewerkster. In musea waar ze daar iets van kennen, weten ze dat dit geen probleem is en mag ik dat gewoon gebruiken. Rood licht is namelijk niet schadelijk voor de werken en niet hinderlijk voor anderen. Maar af en toe kom ik museummedewerkers tegen die blijkbaar niet weten dat dat geen flits is. Sommigen zijn gerustgesteld na mijn info, maar af en toe is er iemand die daar moeilijk blijft over doen en blijven volhouden dat het een flits is. Deze medewerker wist blijkbaar dat het geen flits was, maar verbood het ondanks de info over fotograferen overal in het museum toch 'op eigen gezag' (zei ze zelf toen ik vroeg waar ik de info vond dat dat niet mocht). 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Door Rubens

Maar ik heb me daar een zaal verder niks meer van aangetrokken.... . Ik wil regels naleven, maar wel alleen als die regels er echt zijn... . 


Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Oude man in militaire kledij door Rembrandt

Een pluspunt aan de tentoonstelling vond ik dat je de audiotour kon volgens via een app en zo je eigen koptelefoon kon gebruiken. Dat is voor mensen met een smartphone wel zo handig. Die app is gratis wat ook mooi meegenomen is. En je kan ook achteraf thuis nog dingen opzoeken als je wil. 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Hoofd van een vrouw door Michael Sweerts

De toer haperde bij momenten wel eens en moest dan een paar keer opnieuw geladen worden om weer mee te zijn, maar al bij al was het een fijn dat deze mogelijkheid er was.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Anthony Van Dijck

Ik ben blij dat ik de uitgestalde kunstwerken toch nog heb kunnen zien. Want het was de moeite. Maar ik heb wel geleerd dat ik in de toekomst niet meer in het weekend moet gaan en zeker niet de laatste dag.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Rubens

En ik hoop van harte dat de organisatie van het museum leert van deze chaos en klantonvriendelijke manier van werken en zijn werkwijze aanpast. 

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Rembrandt

Voila, ik heb wel wat gezaagd vandaag hé. Maar ik was echt zeer geërgerd, het moest er uit ;). En laat dat je niet tegenhouden om zelf ook eens naar dit museum te gaan. Er is zeer veel moois te zien. Leer alleen wel uit mijn ervaringen en hou rekening met de moment waarop je het bezoekt of wees gewoon voorbereid dat je misschien lang moet aanschuiven.

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Rembrandt

Meer info over het museum op deze website...

Antwerpen: "krasse koppen" in KMSKA
Rembrandt
Meer blogartikelen over kunst via deze tag.
Meer blogartikelen met ergernissen via deze tag .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com