vrijdag 7 juli 2023

Boom: het Trollenbos in de Schorre

Boom: het Trollenbos in de Schorre

Toen mijn lief me een link doorstuurde over het trollenbos in Boom, wou ik daar natuurlijk naartoe. Wie wil er nu niet tussen de trollen vertoeven? 
Dus reden we op een iets te hete zaterdagmiddag in juni de helse Boomstesteenweg af richting de Schorre.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

De Schorre is een groot natuurdomein in Boom. Vroeger waren er op die plek kleiputten en een florerende baksteenindustrie. Maar dat is ondertussen allemaal verdwenen en nu is het gebied grotendeels ingenomen door natuur en water.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

In de zomer wordt de Schorre het terrein van 1 van de meest tot de verbeelding sprekende festivals ter wereld: Tomorrowland vindt er dan plaats. Ik ben zelf nog niet op dat festival geweest en wellicht zal dat zo blijven. Ik hou niet zo erg van de muziekstijl die daar populair is en ben ook niet meer zo enthousiast te krijgen voor mensenmassa's en hitte en veel geluid. Mijn festivaldagen zijn voorbij vrees ik. Ik neem op dat vlak geen voorbeeld aan mijn 85-jarige vader die wel nog steeds tot in Boechout fietst in het midden van de zomer voor een dagje Sfinksfestival.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

Maar in de Schorre hebben ook een aantal trollen hun intrek genomen. Ze werden tot leven gewekt door de Deense kunstenaar Thomas Dambo die daarbij gebruik maakte van gerecycleerd hout, afgebroken takken, omgevallen bomen en paletten.

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Ter plaatse ontdekten we dat de Schorre voor een groot deel afgesloten is voor publiek voor de opbouw van Tomorrowland. Tussen  5 juni tot en 15 augustus kan je er niet binnen. Het trollenbos bleek wel nog open, nog tot 30 juni. Daarna gaat ook in dat deel van de Schorre de deur op slot tot na Tomorrowland.

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Het was op de dag dat wij op trollenjacht gingen veel te warm naar mijn zin. Maar eens het bos in voelde ik me helemaal opleven onder de hittedempende beplanting. Het trollenbos is dichtbegroeid en lommerrijk. Toch staan er weinig echt grote bomen. Een goed voorbeeld dat het niet jaren en jaren moet duren om een groene long te kunnen creëren. Natuurlijk zijn grote bomen erg tof, maar je moet ergens beginnen en hier wordt duidelijk dat je heus ook een bosgevoel kan componeren zonder imposante bomen.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

De paden in het trollenbos lopen vaak over houten vlonders en ernaast zag ik op sommige plekken  prachtige mossen. Hier en daar moeten je beentjes extra werk verrichten om trappen op en af te lopen.

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Als je geen vrees hebt om je voeten vuil te maken, kan je onderweg ook je schoenen uitgooien en het blote voetenpad lopen. Dat pad eindigt in modder, bij deze ben je gewaarschuwd :) . Wij lieten de schoenen aan:  mijn lief maak je niet blij met zand en modder tussen zijn tenen en ik had me er niet op voorzien.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

In het bos zitten 7 trollen verscholen, maar we vonden er maar 4.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

De 2 weidetrollen waren gezien de opbouwwerkzaamheden voor Tomorrowland (waar we stiekem een glimp van opvingen doorheen de ondoorzichtige hekken overal) niet toegankelijk en trol Nora hebben we gewoon niet gevonden. Ze stond wellicht verscholen tussen al het zomerse groen. 

Boom: het Trollenbos in de Schorre

De trollen vinden bleek niet zo simpel. Ik gebruikte een plannetje dat ik op deze blog vond, want op het terrein zelf staat er geen route aangeduid. Men doet dat bewust want het moet een ontdekkingstocht zijn. Maar ik vond dat zoeken naar de volgende trol  bijwijle toch frustrerend zo zonder pijlen.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

Ook frustrerend was dat we enthousiast begroet werden door hordes dikke muggen die ons blijkbaar erg lekker vonden. Tip: neem écht muggenmelk mee want door het vele water in de omgeving ga je zeker gestoken worden! (en ik kon het niet laten om me te bedenken wat voor feestmaal de daar residerende muggen binnen enkele weken te wachten stond met de komst van de Tomorrowlandgangers). 

Boom: het Trollenbos in de Schorre

Trol Hannes zagen we wel op zijn gemakje een kralenketting rijgen bovenop een vervallen koterij.

Boom: het Trollenbos in de Schorre

Trol Arvid zat wat te verpozen op een vlonderpad, haar behoorlijk in de war. 

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Aan de overkant van een poel met gifgroen water ontwaarden we nog een trol tussen de bomen. Het bleek Mikel te zijn die wat water kwam putten.

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Tenslotte ontdekten we ook nog de trollentoren met daarbij een indrukwekkend mooie trol met kleurrijk masker. De toren kan beklommen worden en voel je zachtjes meewiegen met de wind. Hij is gedecoreerd met trollenschatten en schedels die me deden herinneren dat trollen niet altijd zo lieflijk zijn als diegenen die we nu tegenkwamen.

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Wil je er ook eens naartoe? Rij dan naar parking 2 van de Schorre en stap daar het trollenbos binnen. Ik zocht op dat ik er zelf ook met het openbaar vervoer zou kunnen geraken, maar dan ben ik wel 1,5 uur onderweg met 1 tram en 2 bussen enkele rit ... . Maar misschien is het voor waar jij woont makkelijker.
Pas op!:  Blijf er weg tussen 1 juli en 15 augustus want dan is het gesloten!  

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Wij wandelden in het trollenbos op 24 juni 2023

Boom: het Trollenbos in de SchorreBoom: het Trollenbos in de Schorre

Meer blogartikelen met een bos in de hoofdrol via deze tag ... .

6 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com