donderdag 20 juli 2023

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Ik dacht, ik onderbreek mijn zomerpauze effe voor deze tentoonstelling zodat jullie ook nog kunnen gaan kijken in het geval mijn blogartikel jullie daartoe aanzet. Want de tentoonstelling Ray Man en mode loopt nog tot 13 augustus in het modemuseum van Antwerpen en ik plan mijn vakantieblogpauze tot ver voorbij deze datum.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Man Ray
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Olivier Theyskens

Wellicht kan je ze later ook nog wel elders ter wereld bekijken, want in het museum ontdekte ik dat deze tentoonstelling een reizende tentoonstelling is en niet door het MOMU zelf in mekaar gestoken. Al zal ze zeker en vast mee vorm gekregen hebben met eigen stukken want de schoenen met ogen heb ik zeker weten al eerder tentoongesteld gezien hier.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Tokio Kumagai
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Kiki de Montparnasse door Man Ray

Ik ken Man Ray maar vaag. Ik weet zeker dat ik al dingen van hem zag in vooral buitenlandse musea, maar ik zou eerlijk gezegd geen concreet voorbeeld kunnen geven wat ik dan juist zag.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
John Galliano


In het modemuseum leerde ik dat deze man van vele markten thuis was als het op kunst neer kwam.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Stoel ontworpen door Man Ray

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Hij maakte bijvoorbeeld sculpturen waarvan er een aantal op de tentoonstelling te zien waren. En daarin komen sommige objecten vaak terug. Zoals strijkijzers bijvoorbeeld....

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Man Ray

Maar deze tentoonstelling zet toch vooral zijn werk als (mode)fotograaf in de aandacht en de invloed die hij en zijn werk hadden op de mode en omgekeerd.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Elsa Schiaparelli
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Nancy Cunard

Er wordt aan de hand van kunstwerken en foto's geïllustreerd hoe zijn loopbaan als kunstenaar en fotoraaf zich ontwikkelde, maar ook de vele mensen die hem beïnvloedden - waaronder een heel trits interessante vrouwen - kregen een plekje in het museum.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Man Ray (schilderij van lippen op de achtergrond) en Yves Saint Laurent
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Hij had niet alleen op kunstzinnig vlak een belangrijke invloed, maar ook op fototechnisch vlak. Hij ontwikkelde een paar technieken die tot dan toe nog niet gekend waren en zeer interessante foto's opleverden. Zoals bijvoorbeeld "solarisatie" of het "Sabatiereffect" dat je toegepast kan zien in de foto hier onder.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
solarisatie
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
meervoudige afdruk

Dat kledij en mode een invloed uitoefende op zijn werk is niet zo verbazend want zijn moeder was naaister en zijn vader kleermaker. Hij groeide dus op tussen de stoffen en de kleren. Al vrij jong ambieerde hij kunstenaar te worden en hij evolueerde van figuratieve schilderkunst, naar sculpturen en meer abstracte dingen, naar fotografie. Zijn fotografie diende eerst om zijn eigen werken te kunnen vastleggen maar hij werd uiteindelijk zelfs  modefotograaf voor grote bladen zoals Vogue en Harper's Bazaar.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Coco Chanel door Man Ray

Man Ray omringde zich door bekende kunstenaars/essen en muzes en legde velen van hen vast op de gevoelige plaat; Een aantal van zijn foto's zijn zo iconisch geworden dat je ze vast herkent, zelfs als je niet weet dat ze van hem zijn.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Le Violon d’Ingres door Man Ray en Yves Saint Laurent - 1988
Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU

Man Ray werd geïnspireerd door verschillende stromingen en kunstenaars en op zijn beurt inspireert hij nog altijd kunstenaars en modeontwerpers van vandaag. Daarvan getuigen de tentoongestelde kleidingstukken van ontwerpers die hij zelf nooit gekend heeft.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Dirk Van Saene

Wil je deze tentoonstelling ook nog bezoeken? Dat kan nog tot 18 augustus 2023. Alle info op deze website.

Antwerpen: Man Ray en mode in het MOMU
Jeanne Lanvin

En dan duik ik nu terug in vakantiemodus :) ...



1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com