maandag 29 mei 2023

Portugal: Sintra stad

Portugal: Sintra stad

Ons reisje naar Portugal startten we me enkele dagen Sintra. En dat hadden er best nog een paar meer mogen zijn want er is veel te zien in Sintra!

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

In Sintra geraken is overigens heel makkelijk, ook zonder auto: wij namen gewoon de trein vanuit Lissabon en zo kom je aan in hartje Sintra.

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Het is niet mijngewoonte om op mijn blog veel 'reclame' te maken voor de hotels waar we verbleven, maar voor dat van Sintra maak ik met plezier een uitzondering: We verbleven in Villa Bella Vista (#nosponsor), eerder een bed&breakfast dan een hotel, met een mooi uitzicht op de omgeving. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad


Het hotel is ondergebracht in een oude villa en bood op vlak van accommodatie alles wat we nodig hadden. Maar de reden waarom ik er zo uitzonderlijk enthousiast over ben, was de zeer warme en bijna moederlijke ontvangst door de eigenares. Toen ik mijn voet had omgeslagen in Monserrate, deed ze er alles aan om hem goed te verzorgen. En ze gaf ons eindeloos veel goede tips over Sintra en de omgeving. Ik voelde  me er uitermate welkom en geborgen. Moest ik nog eens naar Sintra gaan, dan wil ik terug hier logeren!

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Bon, naar Sintra dan: Sintra zelf bleek een klein stadje met smalle steegjes, veel kronkelende paadjes die omhoog en omlaag slingerden en ellendig verkeer.
Ik zou graag eens de statistieken willen zien over de verkeersongelukken in Sintra want die moeten torenhoog zijn. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Voetpaden zijn ofwel erg hobbelig (eens een verstuikte enkel, valt dat des te meer op) en ontbreken meestal gewoon helemaal. Er is op veel van de wegen ook niet echt veel ruimte voor nog een voetpad. Maar combineer dat met chaotisch gemotoriseerd verkeer en je hebt het perfecte recept voor ongelukken.

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Er komen veel toeristen naar Sintra. Die willen vooral de kastelen bezoeken die rond het stadje in het groen verscholen liggen. En die moeten daar allemaal geraken. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Dat kan gewoon met een bus of je neemt een tuktuk of een taxi. Het stadje staat dan ook propvol met tuktuks en hun chauffeurs die hun diensten aanbieden. Je hebt ze in alle soorten maten, kleuren en groottes. Sommigen zijn mooi gedecoreerd, anderen zijn zeer modern. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Wij maakten er 1 keer gebruik van om terug naar ons hotel te geraken en het was best fijn om onder de beboste wegentjes in open lucht naar ons hotel gebracht te worden. De chauffeur vertelde ons onderweg nog een hoop wetenswaardigheden over wat we allemaal tegenkwamen.

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

We namen ook 1 keer een taxi, samen met andere mensen. De chauffeurs van de taxi's en tuktuks beginnen allemaal met hoge prijzen, maar als je wat onderhandelt en het voertuig met genoeg mensen deelt, dan betaal je niet veel meer dan met de bus en het is toch net wat comfortabeler. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Ik en mijn lief vermijden de zomervakantie voor deze bestemmingen en als het kan ook de schoolvakanties. Omdat we geen kinderen hebben, is dat voor ons makkelijk. Zo hopen we te hoge temperaturen te mijden maar toch ook te grote hordes toeristen wat te vermijden. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Toch was het tijdens ons bezoek aan Sintra begin oktober nog behoorlijk druk, en de eigenares van het hotel vertelde ons dat dat wat onverwacht was. 

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Normaal zou het hoogseizoen al voorbij moeten geweest zijn, maar het aantal toeristen daalde maar niet. Ik vermoed dat dat een gevolg was van de coronaperiode: dit was de eerste zomer dat je terug onbezorgd kon reizen en er zullen wellicht meer mensen zijn geweest die - net zoals wij - eerder geannuleerde reisjes in te halen hadden.

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Ik vond het stadje Sintra best charmant, maar vermoedelijk zijn er mooiere dorpjes en stadjes te vinden in Portugal. Maar er zijn er wellicht niet veel die in hun zeer groene omgeving zoveel mooie kastelen en tuinen herbergen.

Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad
Portugal: Sintra stad

Ik bezocht Sintra begin oktober 2022.
Meer Portugal via deze tag ... 

2 opmerkingen:

  1. Een prachtig verslag! Je moet wel even de datum op het eind aanpassen, want die staat nu in de toekomst.
    Wij gaan het liefst ook buiten de schoolvakanties op vakantie. Dat lukt niet altijd omdat we ook wel met familie met schoolgaande kinderen op vakantie gaan. Alleen is dat nooit in de zomer, maar in het voor- of najaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, merci voor de opmerkzaamheid! Ik pas het aan ;) .

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com