woensdag 9 november 2022

In het park en het bos: paddenstoelen!

In het park en het bos: paddenstoelen!

Op jacht naar vliegenzwammen, dat was mijn eerste doel met mijn nieuw fototoestel. Want ik besefte ineens en nogal abrupt: hé, het is al herfst!

In het park en het bos: paddenstoelen!In het park en het bos: paddenstoelen!

Dus nam ik mijn moeder (alweer, ik doe vaak vanalles met mijn moeder) bij de arm en trokken we naar het park aan de overkant. Ik wist van de voorbije jaren waar ik vliegenzwammen kon verwachten - bij de 2 zilverberken, onder de eikenbomen met eikels met speciale hoedjes, in de meestal lege gracht ... - Maar nergens een vliegenzwam te bespeuren.
In het park en het bos: paddenstoelen!
In het park en het bos: paddenstoelen!

Eigenlijk vond ik er sowieso weinig paddenstoelen: er zijn soorten die ik vroeger vaak zag en de laatste jaren niet meer. Ik vermoed dat het om eetbare exemplaren gaat en het aantal wildplukkers de voorbije jaren enorm is toegenomen ( en dat vind ik eerlijk gezegd niet zo fijn, mag ook niet trouwens ... ).
In het park en het bos: paddenstoelen!In het park en het bos: paddenstoelen!

Ik kwam terug met een schamel aantal foto's van zwammen allerhande en besloot een herkansing te nemen een dag later in Ertbruggebos. Ook daar wist ik namelijk wat plekjes waar er normaal veel staan. 

In het park en het bos: paddenstoelen!In het park en het bos: paddenstoelen!

Maar ook hier was het succes bijzonder beperkt: ik vond welgeteld anderhalve vliegenzwam, maar dat was genoeg om mijn oud en nieuw fototoestel in de aanslag te zetten en wat plaatjes te schieten.

In het park en het bos: paddenstoelen!In het park en het bos: paddenstoelen!

Naast vliegenzwammen kwam ik er daar toch nog heel wat andere tegen.

In het park en het bos: paddenstoelen!In het park en het bos: paddenstoelen!

1 van mijn favorieten bijvoorbeeld: de geweizwam, een paddenstoel die niet zo hard opvalt maar die zijn naam door zijn vorm niet gestolen heeft.

In het park en het bos: paddenstoelen!

En ik ontdekte zowaar nog een exemplaar dat ik nog nooit had gezien! Op enkele takken op de grond zag ik plukken blauwige schimmelachtige bobbels en volgens de  app obsidentify zou het om een blauwe kaaszwam gaan. 

In het park en het bos: paddenstoelen!

Maar verder onderzoek op google spreekt dat toch echt tegen. Het valt me op dat de app tegenwoordig minder accuraat is dan vroeger. En ik heb nog niet ontdekt hoe je verkeerde determinaties in de app zelf kan verbeteren.

In het park en het bos: paddenstoelen!

Wat het dan wel is weet ik niet. Er lagen verschillende van dit soort van plukken bij mekaar, allemaal rond een takje. 

In het park en het bos: paddenstoelen!

Is het een zwam of eerder een schimmel? Ik vond nog 2 andere mogelijkheden die me geloofwaardiger lijken maar ik ben nog niet helemaal overtuigd: een boompuist of groot kalkschuim.
Mocht je nu toevallig met zekerheid weten wat ik hier gefotografeerd heb: laat het me dan zeker weten, ik ben namelijk heel benieuwd!

In het park en het bos: paddenstoelen!
In het park en het bos: paddenstoelen!

En natuurlijk kon ik het niet laten om mijn superzoomlens eens uit te proberen op dit dier in de verte en om wat sappig groen mos te fotograferen.

In het park en het bos: paddenstoelen!

Conclusie na die 2 bosuitstapjes in mijn omgeving: dat was weeral schandalig lang geleden en ik moet dat meer doen! Want van een bos/parkwandeling kom ik altijd beter gezind terug dan ik vertrok!

In het park en het bos: paddenstoelen!

Meer blogartikelen met natuur in de hoofdrol ... . 

5 opmerkingen:

  1. Misschien is er te weinig vocht in de lucht en in de grond. Het regent zo weinig
    Te weinig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kreeg deze reactie van Else en vroeg haar of ik het hier mocht plaatsen. En ze zei ja!:


    veel dank voor de mooie paddenstoelenfoto's!
    ik weet niet of u alle namen van de zwammen weet, en ik kan misschien helpen.
    van boven naar beneden: prachtige geweizwamtjes, de steel van een vliegenzwam, een rodekoolzwam (Laccaria amethystina), een heel oude Amaniet (wat het geweest is durf ik niet te zeggen), waarschijnlijk Bleke franjehoed (Psathyrella of Candolleomyces candolleana), een raadsel dat misschien een Mycena is, nog iets onbekends, en dan de vliegenzwammen, elfenbankjes meer geweizwammetjes, en dan die rare schimmel, die volgens mij een schimmel is - je kunt de bolletjes met de asexuele sporen zien met het blote oog; wie weet wat er op dat takje zat waar dit omheen is gegroeid. de laatste is waarschijnlijk een trechterzwam, maar moeilijk te zeggen omdat je alleen de hoed kunt zien.

    hoop dat dit helpt,

    else

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com