woensdag 2 november 2022

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

 Amai, wat heb ik weer veel te vertellen. Ik vlieg er dus maar ineens in...

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Leve mijn vrienden en familie!

Ik kreeg de voorbije tijd te maken met een zeer vervelende situatie. En ik zou daar graag zeer uitgebreid over schrijven want ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen in dezelfde situatie en naar jullie tips enzovoort. Maar het lijkt me beter om mijn verstand te gebruiken ipv mijn gevoel te laten spreken en dus kies ik er over om er over te zwijgen als een graf, hoe moeilijk ook. Er over schrijven zou dingen terug moeilijker kunnen maken namelijk. 
Gelukkig heb ik wel wat mensen in mijn omgeving waar ik mijn verhaal wél aan kwijt kon en zo heb ik nog maar eens ervaren dat ik in tijden van nood veel mensen rondom me heb die klaar staan als het nodig is. 
Ik ben niet zo goed in hulp vragen want 'ik zal het zelf wel oplossen'. Maar ik heb het deze keer toch gedaan en ik sta nog altijd versteld van de steun en hulp die ik kreeg.  En dat is dan ook de enige reden waarom ik hier toch een klein woordje wilde zeggen over de vervelende situatie van de voorbije tijd: ik wil bij deze de mensen die me steunden, advies gaven en er voor me waren een hele dikke warme knuffel geven om ze te bedanken. Jullie zijn fantastisch, en ik zie jullie graag! Namen zijn niet nodig, want jullie weten zelf ook wel dat het over jullie gaat!

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Verdrinken in nieuwe spullen

Omwille van een samenloop van omstandigheden, zit ik ineens opgescheept met een hoop nieuwe spullen die wel wat inwerking vragen om er mee aan de slag te kunnen.

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Laptop

Mijn laptop was aan vervanging toe. Grotere techneuten dan ik zouden ongetwijfeld nog wel wat verbeteringswerken aan het ding kunnen doen zodat hij nog wat langer had kunnen meegaan. Maar ik ken daar niks van en ik kreeg hem echt niet meer vlot aan de praat.
De batterij werkte al jaren niet meer en dat zorgde ervoor dat ik hem altijd in het stopcontact moest steken. Dat is op zich niet echt een probleem, ware het niet dat het soms wel eens gebeurde dat ik door een verkeerde beweging de draad uit mijn laptop trok en dan ineens naar een zwart scherm zat te staren.
Het ding had ook nauwelijks nog werkbare USB-poorten, en had al jaren momenten dat er iets misliep waardoor hij ineens zeer zeer traag werd. Ik kende dat verschijnsel ondertussen al goed, ik hoorde het al meteen bij het opstarten want dan maakte het opstartgeluidje een krakend geluid  en dan wist ik dat het weer prijs was. Ik startte hem dan een paar keer opnieuw op en na een paar keren dat lukte het ineens weer. Maar nu geraakte ik er echt niet meer uit en dat was echt niet werkbaar.
Hij dateerde van 2012 en is intensief gebruikt en ik besloot dat het tijd werd om mezelf een nieuwe te gunnen.
Dus volgde het zeer vervelende proces om uit te zoeken welke het dan moet worden. 
Ik wilde een maatje kleiner dan ervoor, liefst ook wat lichter want mijn vorige was erg zwaar, mét een olédscherm want dat ben ik gewoon voor mijn fotobewerking, deze keer graag een toetsenbord waarvan de letters niet na een week onleesbaar zijn (heb ik al met verschillende toetsenborden gehad) en hij moest betaalbaar zijn waardoor Apple alvast afviel.
Na veel wikken en wegen is het tegen mijn oorspronkelijke verwachtingen in toch terug een Dell geworden, en wel deze (met opties voor een harde schijf van 1T en een olédscherm. Voor de Nederlanders -> iemand vertelde me dat die combo in Nederland niet te verkrijgen is.) Ik weet helemaal niet of ik hem ooit in dubbelgeplooide conditie ga gebruiken, maar ik vond er geen andere die aan mijn eisen voldeed zonder die optie dus hakte ik de knoop door.
Het had wat voeten in de aarde vooraleer hij arriveerde want ik bleek mijn uitgavelimiet van mijn credit card te hebben overschreden toen ik hem bestelde waardoor hij maar bleef hangen in de  'uw bestelling is geregistreerd'-modus. Niemand deed de moeite om me op de hoogte te brengen van dat probleem, dus nam ik zelf de telefoon maar ter hand om uit te zoeken wat er aan de hand was en wat telefoontjes later kwam het toch in orde.
En nu type ik dus op een veel lichter model met een nieuwere windowsversie die ik helemaal nog niet onder de knie heb en een toetsenbord waar ik nog moet aan wennen omdat er geen apart cijferblokje is. Maar mijn al zeer oude fotobewerkingsprogramma werkt ook op deze (oef), het is een grote verbetering dat hij zoveel lichter is licht is en ik begin stilletjesaan de mogelijkheden en beperkingen van het ding te leren kennen. Ik ben alleen nog aan het overwegen om de Microsoft edge die er standaard opstaat af te zwieren want ik wil chrome blijven gebruiken en die edge dringt zich op de meest vervelende momenten op, maar ik weet nog niet of ik dat durf want misschien werken er dan andere dingen ook niet meer goed ... .

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...


Noise cancelling headphone

Ik moest en zou écht iets moeten hebben om meer stilte in mijn leven te hebben, dus besloot ik een noise cancelling koptelefoon aan te schaffen en ineens een écht goede. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad!
Ik schafte me een Sony WH-1000XM4 aan en sindsdien staat die zoveel mogelijk op mijn hoofd. Ik begrijp nog niet helemaal hoe hij werkt en hoe ik hem moet instellen maar hij heeft me veel extra rust in mijn leven gebracht en dat doet goed! 
Ik gebruik hem vooral thuis, maar ook op het werk gebruik ik hem wel eens als het daar te druk is . Enig nadeel is dat ik hem niet aangesloten krijg op de TV want als dat ook nog zou kunnen, zou ik hem echt helemaal niet meer afzetten denk ik.

Fototoestel

Ik heb een nieuw fototostel en het is puur toevallig dat die net aankwam toen ik ook net een nieuwe laptop en hoofdtelefoon had. 
Ik zat 2 jaar na mijn miskoop nog steeds met een waardebon van 1000 euro van een fotohandel waarvoor ik geen bestemming vond. Het soort van fototoestellen waar ik mee werk wordt namelijk niet meer gemaakt omdat veel mensen nu hun smartphone gebruiken om te fotograferen. 
Ik had al eens een jaartje uitstel gekregen om de bon op te kopen dus moest er nu toch écht een knoop doorgehakt worden. Ik zit ondertussen al aan de tweede tweedehandse versie van het toestel dat ik altijd gebruik en dat ik ondertussen door en door ken en toen ik het huidige aanbod bestudeerde besloot ik voor een aanvullende toestel te gaan met een extra grote zoom. En zo komt het dat ik nu dus de bezitter ben van een Canon POWERSHOT SX70 HS. Die bestelde ik al in juni maar het toestel kwam pas binnen in oktober. 
Tot nu toe ben ik nog niet erg onder de indruk van zijn prestaties, maar ik vind er echt mijn weg nog niet op en heb nog geen tijd gehad om er uitgebreid mee aan de slag te gaan. Dat zal allemaal wel beteren naarmate de tijd vordert, en verder blijf ik gewoon verder fotograferen met mijn oude vertrouwde Nikon. 

Omdat dit toestel een pak goedkoper was dan 1000 euro, besloot ik ook nog andere dingen aan te schaffen:

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...



Dia-  en negatiefscanner

Vroeger dook ik wel eens de donkere kamer in met negatieven van foto's die ooit gemaakt werden door mijn ouders, maar dat vind ik ondertussen toch een te grote inspanning voor het beperkt aantal foto's dat je na uren werk dan hebt. Dus besloot ik op zoek te gaan naar een scanner om negatieven en dia's in te scannen. Ik koos voor dit apparaat omdat het de foto's rechtstreeks op een sd-kaart zet en dus niet aangesloten moet worden op een pc. (ik heb namelijk ooit een scanner gekregen van mijn vader die bij hem niet meer werkte maar die ook niet compatibel bleek met mijn vorige laptop. Dat is hiermee dus opgelost ) . Ik wilde ook graag een klein toestel want mijn kasten puilen echt uit en voor een groot extra toestel heb ik geen plaats.
Ik heb het toestel nu in huis maar heb het nog niet gebruikt wegens gebrek aan tijd -> ik heb nog een nieuwe laptop en fototoestel te ontdekken.... 

En met het restbedrag kocht ik een statief en een extra batterij en zo was die waardebon na 2 jaar eindelijk op. En ik heb mijn lesje geleerd: soms kan je beter hulp vragen dan het allemaal alleen te willen doen. Want als ik dat had gedaan, had ik niet dat verkeerde toestel gekocht....

En eigenlijk ben ik na mijn slechte ervaring bij een malafide smartphonehersteller ook nog altijd toe aan een nieuwe smartphone, maar de opvolger van mijn huidige zit er blijkbaar nog niet aan te komen en ik heb al werk genoeg met bovenstaande toestellen te leren kennen dus dat kan hopelijk nog wel even wachten.

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Normalisatie op het werk

Het was echt hard werken de voorbije maanden. Maar stilletjesaan slagen we er in om onze achterstand in te halen en dat doet ongelooflijk veel deugd. Niet dat we al op het normale tempo kunnen werken, maar het is toch al wat draaglijker. En helaas is het voor de leerlingen waar we scholen voor zoeken nog niet altijd in orde want voor de leerlingen die het OKAN-onderwijs zouden moeten volgen zijn er nog steeds plaatsen te kort, ondanks de grote inspanningen van de scholen. Deze onaanvaardbare situatie heeft gelukkig eindelijk de pers gehaald (en de cijfers zijn alweer achterhaald ) en ik kan alleen maar hopen dat dat hogerop wat stimulatie geeft om oplossingen te zoeken. Kinderen die in een land als België maanden moeten wachten vooraleer ze naar school kunnen, dat is echt niet ok!

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Portugal

Ondanks de drukte, perste ik er toch nog een dikke 10 dagen tussenuit om naar Portugal te trekken met mijn lief. We gingen eerst een paar dagen naar Sintra en daarna naar Lissabon en we ontdekten er  ondanks de vliegen (er zaten daar  om de 1 of de andere reden heel veel vervelende vliegen) en het feit dat ik mijn enkel ernstig omsloeg en nog wat ambetante dingen zeer mooie plekjes. Ik bracht 5000 (nee, geen nulletje te veel) foto's terug mee die mee op de stapel nog af te werken foto's komen waar er nog liggen van mijn tripje naar Oostende, Luxemburg, 2 dagen Parijs en nog wat inlandse dingen waardoor ik momenteel niet zo goed weet aan wat ik eerst moet beginnen. 
Dat ik momenteel extra AD en ook andere medicatie neem, helpt ook niet echt want daardoor slaap ik veel meer en kan ik me niet zo goed concentreren. Maar ik hoop die medicatie snel weer te kunnen afbouwen en ondertussen ook wat van de foto's af te krijgen en in blogartikelen gegoten te krijgen.
Ik wil er namelijk graag naar terug kunnen kijken de komende jaren.

Ik zou nog veel meer kunnen schrijven, maar ik ga het toch hier bij houden en afsluiten met nog een lijstje ...

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Links en tips

- Mijn broer heeft terug een kat en het is een schatje. Ze is nog kleintjes en ik heb ze al heel even over haar kopje kunnen aaien... <3 .
- Ik ben gaan kijken naar de natuurdocu 'onze natuur ' in de cinema en dat was de eerste keer sinds corona dat ik in een cinemazaal kwam! Ik genoot ervan want het is plezant om te zien dat er ook hier best wel wat tof dierenleven is en helemaal als je dat op groot scherm kan zien.
- Helaas wat overlijdens te betreuren. Zoals die van de fantastische Amalia Rodriguez (luister echt eens naar deze magistrale plaat die ze maakte met Vangelis);



En Hagrid verdorie!
- Ik moest naar mijn jaarlijks medisch onderzoek van het werk en ik vraag dan altijd om niet te zeggen hoeveel ik weeg. Ik weet zo ook wel dat het te veel is. 
De vorige keer kwam ik bij een onsympathieke arts terecht die me vermanend toesprak dat het wél een pak meer was dan vorige keer. Maar deze keer was het een sympathieke arts die me vertelde dat ik 10 kilo afgevallen was! En ik wist van niks! 
- een tof instagramaccount van een kunstenaar die fictieve gebouwen ontwerpt: . Moest ik echt zeer erg veel geld hebben, ik zou hem vragen om er eentje echt te laten bouwen! 
- In de opkuis van mijn blog ben ik ondertussen reeds ergens in januari 2016 geraakt ... . Toen was ik net terug van mijn reisje naar Marokko. En dat was het startssein van de reisjes die achteraf volgden.
- Absoluut aan te raden tv-reeks! "Wij vrouwen" op VRT-Max. Een aantal van de vrouwen in de reeks heb ik ook persoonlijk ontmoet of ken ik van hun professionele activiteiten. Ik vind het een openbaring om nog eens herinnerd te worden aan waar we als vrouwen nog niet zo lang geleden van komen. Voor mij is hetgeen ze vertellen vaak niet nieuw, maar ik kan me voorstellen dat jongere vrouwen dingen gaan horen die ze nog niet wisten. En ook vandaag zijn er nog zaken waar we als vrouwen (en wat mij betreft liefst graag samen met solidaire mannen ) moeten voor strijden.
- Toffe street art in Parijs op dit IG-account!
- Huisdieren in huis en schilder je graag? Maak je eigen penseel!
- Ik heb zelf nog geen paddenstoelenfoto's gemaakt dit jaar. Maar Nansie wel en dat deed ze heel goed!
- Soms is er nieuws dat niet genoeg aandacht krijgt in de reguliere pers. Zoals dit ...
- Thomas Goorden schreef een boek nav de Pfasklucht en ik ben absoluut van plan om dat te lezen. Na al zijn onthullingen op facebook lijkt het me zeer noodzakelijk dat de onfrisse praktijken rond die vervuiling en de plannen die men daar heeft alle aandacht krijgen.
- Tom Lanoye is tegenwoordig weer zeer scherp en zeer to the point in zijn columns in Humo. 

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...


Zo, en nu stop ik effe, beloofd!

Toch nog dit: ik heb zoals ik al vaak heb herhaald een reclame- en sponsorvrije blog. De vermelde producten heb ik dus gewoon zelf uitgezocht en gekocht aan de volle prijs. 

Geklets: over vrienden, nieuwe apparatuur, Portugal, veel links en tips ...

Meer geklets ...

6 opmerkingen:

  1. Allereerst een dikke virtuele knuffel. Dat heb je wel verdiend.
    Ik ben benieuwd naar je foto's van Lissabon, vond het zelf een mooie stad met aardige mensen. Wij waren er niet zo lang, maar lang genoeg om goed de sfeer te kunnen proeven. En fijn dat je nu wel goed geslaagd bent voor een camera.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En ik ben zo blij dat ik eindelijk die camera heb zeg!

      Verwijderen
  2. Op de foto Quinta da Regaleira, dacht ik? Sintra is mooi hè, met al die paleizen. Lissabon zijn wij toen maar één dag geweest. Doen we nog wel eens als citytrip. Ik heb je vorige bericht ivm camera eens gelezen. Ik heb met mijn Nikon (Coolpix B700) hetzelfde probleem. Ik kan daar niet mee wat ik het liefste doe en dat is macro opnames maken. Het ligt dus al een paar jaar in de schuif en ik gebruik alleen nog mijn smartphone. Jammer.
    Ik hoop dat jij meer succes hebt met je nieuw toestel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de foto's die ik met mijn oude camera maak nog atlijd beter, het is nog wat zoeken hoe ik met deze moet werken. Maar al doende leert men hé. Zal wel komen...
      En dat heb je goed gezien, idd Quinta De Regaleira!

      Verwijderen
  3. You have been busy! Lots of new tech. All of your photos are beautiful. Love the flowers, especially. Your brother’s kitten is adorable.

    Michelle
    https://mybijoulifeonline.com

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com