maandag 19 september 2022

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
Neptune and Amymone door Charles-André Van Loo

Op een wat grijze dag in mei wandelden mijn lief en ik over de dijk richting museum van schone kunsten in Nice. Want een bezoekje aan dat museum stond nog "ondoorstreept" op ons te-doen-lijstje.


Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
La mort''Attila - Joseph Villeclère

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
Luc Olivier Merson

Ik verwachtte niet veel spectaculairs, want ik heb al veel musea gezien. Maar toch werd ik zeer aangenaam verrast: er liep namelijk een tijdelijke tentoonstelling van een kunstenaarsfamilie - vader en zoon - die ik nog niet kende en waar ik erg van onder de indruk was: het bleek echt mijn ding.

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
detail uit Mme Von Derwies door Benjamin-Constant

Ge zult er echter vruchteloos naar zoeken in dit blogartikel. Ik vind dat deze kunstenaars namelijk echt een apart blogartikel verdienen ;). Nog even geduld dus ;).

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
"Sacrifice Au Dieu Pan" door Pierre Honoré Dugrelle

Het Museum voor Schone Kunsten van Nice bleek een statig geel gebouw met witte slagroomtoetsen en omringd door palmbomen en ander mooi groens.

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret

We bleven dan ook eventjes buiten zitten genieten van de architectuur.

Nice: Musée des Beaux Arts Jules ChéretNice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret

Binnen vonden we grote lichte ruimten met werken van bekende kunstenaars zoals Monet en weer een exemplaar van 'de kus' van Rodin. Ik vraag me af hoeveel er daar van bestaan want ik ben die al in veel musea tegengekomen. Maar ongeacht hoe vaak ik het zie: het blijft natuurlijk wondermooi!

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret
detail uit "Theseus verovert de stier op Marathon" door Van Loo

Mijn favoriete werken in de vaste collectie van het museum waren 2 zeer fleurige uitbundige werken van landgenoten Breughel de oude en Hendik Van Balen. Ik heb er enkel een detail van op foto want ze hingen vlak tegenover een raam en waren daardoor niet te fotograferen. Maar je kan ze wél hier en hier zien.

Nice: Musée des Beaux Arts Jules ChéretNice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret

Hendrik Van Balen kende ik niet en wat opzoekwerk leerde me dat hij goed bevriend was met Breughel de oude en ze wel vaker samenwerkten. 

Etienne Tournès

De vaste collectie van het museum was zeer uiteenlopend en bevatte werken uit 4 eeuwen. Het gebouw was door zijn licht en luchtigheid heerlijk om in rond te lopen en er waren amper andere bezoekers. 

Nice: Musée des Beaux Arts Jules ChéretNice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret

Wil je er ook naartoe? Alle info hier!

Nice: Musée des Beaux Arts Jules Chéret

Meer blogartikelen over Nice via deze tag.
Meer blogartikelen over kunst via deze tag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com