woensdag 18 november 2020

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

 Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Voor de nieuwe lockdown heb ik nog een paar musea bezocht. 1 van de dingen die ik absoluut wilde zien, was de tentoonstelling met werk van Nicole Van Goethem  in het MUKHA.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Toen ze nog leefde, kwam ik ze wel eens tegen in't stad. Ze woonde in het centrum van Antwerpen en zat vaak aan een tafeltje in café De Kat in de Wolstraat waar ik ook af en toe belandde.
En ze was bevriend met een aantal mensen in mijn omgeving.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Ik heb ze zelf nooit gesproken, maar ik wist uiteraard wel wie ze was. Want Nicole Van Goethem is de enige Belg die ooit een Oscar won.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Ze won een Oscar in 1986 voor haar kortfilm - een animatiefilm - 'een Griekse tragedie' (hieronder helemaal te zien).


Nogal logisch dat ze dan een tentoonstelling krijgt in het MUKHA. Ze verdient dat dubbel en dik.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Ik was in eerste instantie eigenlijk teleurgesteld toen ik de tentoonstelling zag. Ik bezocht het museum samen met mijn moeder en we hadden al een flinke tijd doorgebracht in de verschillende zalen en het sluitingsuur naderde hoe langer hoe dichter. Maar  nog steeds waren we haar werken niet tegengekomen. We waren nochtans speciaal voor haar gekomen.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Uiteindelijk hebben we gevraagd waar we moesten zijnen werden we doorverwezen naar een zaal waar de werken hingen. 

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Ik was wat teleurgesteld omdat ik verwachtte dat het halve museum aan haar werken zou zijn gewijd, maar het bleek maar 1 ruimte te zijn. 

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Wat mij betreft verdient zij een veel grotere tentoonstelling of zelfs een permanente tentoonstelling of een eigen (stuk) museum. Maar bon, het moet gezegd: wat er te zien was, was wél erg tof. 

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Op de tentoonstelling hangen wat werken uit haar animatiefilms. Ook uit oa onderstaande film "Vol van Gratie" (hieronder helemaal te zien).


Er hangen ook werken uit films die niet af zijn geraakt en werken die gebruikt werden ter illustratie van allerlei campagnes en publicaties.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Nicole Van Goethem maakte vaak illustraties voor allerlei maatschappijkritische activiteiten en publicaties. Vooral mensenrechten en vrouwenrechten stonden daarbij centraal. 

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

De illustraties die ze maakte voor affiches voor vrouwendagen herinner ik me nog goed. 

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Op de tentoonstelling werden in een klein knus hoekje ook haar films getoond en ik vond het heerlijk om ze daar te kunnen zien. Ik wou dat ik kon aanraden om het zelf eens te gaan proberen, maar het museum is omwille van de lockdown gesloten. Dus dat zal niet gaan.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Geen idee of de tentoonstelling na de lockdown zal verderlopen en of het museum een digitaal alternatief zal voorzien. Heb je interesse voor deze tentoonstelling? Hou dan gewoon de website van het museum in de gaten.

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

En ik ga ervan uit dat er in de toekomst nog wel tentoonstellingen - en wie weet dan wel grotere! - zullen georganiseerd worden over haar werken. 

Antwerpen: Nicole Van Goethem in MUKHA

Meer blogposts over kunst via deze tag.

3 opmerkingen:

  1. Ik ken(de) haar niet. Haar manier van tekenen weet inderdaad de maatschappelijke onderwerpen goed te raken. Wat leuk dat je haar meermaals hebt zien zitten. Daar zal ze menig tekening bedacht of gemaakt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende haar goed.Nicole was een straffe madam met een groot hart, die loyaal en met enorme menselijke betrokkenheid en zelfrelativering, ons dank zij haar meeslepende artistieke begaafdheid ononderbroken met schrijnende toestanden confronteert. TAO

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com