maandag 7 september 2020

Zomer in mijn tuintjes

Zomer in mijn tuintjes

Voelen jullie de herfst ook al in de lucht hangen? Ik ben er niet rouwig op want ik vond de zomer bij momenten veel en veel te heet. Ik kijk zelfs uit naar de herfstige tooi van de bomen, het zoeken naar paddenstoelen tussen de neergedwarrelde bladeren (op het eerste zicht denk je dan 'oei, er staan er geen'. En dan kijk je nog eens goed en blijkt het gewoon vol te staan), de avondzon die hoe langer hoe vroeger voorbij de einder zakt, en de stilte die langzaamaan de drukte van de levendige zomer overstemt.

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Tuinieren is - althans toch bij mij - een activiteit waarbij je verwachtingen moet loslaten. Dat heb ik weer tot scha en schande ontdekt. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Ik had in mijn hoofd een beeld van een achtermuur vol zonnebloemen en stokrozen, hier en daar gelardeerd door een lupine. Ik zette de nodige stappen om dat beeld werkelijkheid te laten worden, maar het resultaat viel dik tegen. De zonnebloemzaadjes kwamen amper uit en de 2  die het wel haalden bleven erg klein en bovendien knakte er nog eentje door een vallende tak van de vijgenboom toen ik die snoeide. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

De stokrozen bleven klein - vermoedelijk gaan ze het volgend jaar beter doen want het zijn 2-jarigen - en de paar die wel bloemen kregen werden opgegeten door de slakken. 

Zomer in mijn tuintjes

Ook hier deden de zaadjes letterlijk niks en moest ik me behelpen met aangekochte exemplaren; En van de met fiere bloemen getooide lupines die ik in het voorjaar plantte blijft letterlijk geen spoor meer over na een rooftocht van vraatzuchtige slakken.

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Al dat troosteloos gedoe speelde zich af in mijn achtertuin en ik gaf het na nog een hele zomer door katergesprits, stofzuiggeloei en overdreven hitte gewoon op en richtte mijn aandacht in de plaats op mijn voortuin . 

Zomer in mijn tuintjes

De achtertuin liet ik over aan een plichtbewuste duif die op mijn grenzeloze bewondering kan rekenen . Ik snoeide de vijgenboom en merkte pas achteraf dat onder de weggesnoeide bladeren een duivennest lag met eitjes. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Maar de onversaagde ouders gaven niet op: ik heb een goed zicht op het duivennest en zag het arme beest hittegolven, rukwinden, stortregen en onweersbuien trotseren en dat allemaal zonder dak en zonder verpinken. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Momenteel is het nest bevolkt door kleine vogeltjes, zo klein dat ik alleen zie dat ze er zijn door het gewemel in het nest.  En ik wens ze na dat onverschrokken gedrag van de ouders van harte toe dat ze allemaal tot volwassenen opgroeien.

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Mijn voortuintje trakteerde me dit jaar op een hoop vrolijke dahlia's. Ik probeerde de voorbije 2 jaar ook al dahlia's te kweken maar dat had toen maar een mager resultaat. Dit jaar lukte het wel en knipte ik heel de zomer door bloemen voor miniboeketjes in huis. Derde keer goede keer dus. En ik hoop dat er nog veel goede keren gaan volgen want ik wil volgend jaar nog meer dahlia's planten.

Zomer in mijn tuintjes

Het is trouwens bijlange nog niet gedaan met al die dahlia's! Er staan nog veel knoppen aan de planten dus er verschijnen nog bloemen  tot ver in de herfst. Ze zijn van harte welkom!

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Ook mijn voortuintje had te lijden onder de weersomstandigheden en dan vooral van de hitte en droogte. Ik heb veel hortensia's geërfd van de vorige huurster - die zette de voortuin er werkelijk vol mee. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Maar die planten zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor een plaatsje in de zon waardoor na de eerste paar dagen felle zon de mooie bloemen verbranden en er in mijn ogen wat zielig gaan uitzien. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

Zoals elk jaar zorgden de oreganobloemen voor een festijn onder de stuifmeelliefhebbers. Ik plantte 1 potje oregano in 2008 en sindsdien zijn er elk jaar meer.  Het is een heel dankbare plant om in je tuintje te hebben: Ik snoei in het begin van de lente de verdorde takjes weg en voor de rest heb je er totaal geen omkijken naar. 

Zomer in mijn tuintjesZomer in mijn tuintjes

En voor de rest zaaide ik op verschillende plekjes wat bloemenweidemix, maar ik ga daar niet over uitweiden want ik heb besloten daar een hele blogpost aan te wijden.

Zomer in mijn tuintjes

En hoe verging het jullie tuin afgelopen zomer? 

Zomer in mijn tuintjes

Meer blogposts over mijn tuintje via deze tag ... 


10 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's weer, Mieke. En wat een liefde voor de natuur. Heerlijk. Fijn om mee te mogen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die voortuin moet je wel heel veel plezier brengen als ik zie wat een bloemenweelde je toont. Mijn tuin is een uitdaging dit jaar. De bloemenmix ontplofte in een hangende massa, de "wilde bloemen grind tuin" werd een puinhoop, de stokrozen schoten in no time naar de hemel en werden staken vol (verregende) knoppen, de zonnebloemen waren al dood voor ze wat werden en de vuurwants is zwaar overbevolkt. Pff ik moest het even kwijt. Ik heb al gekeken naar planten die tegen de droogte kunnen. Toch moet ik de dahlia nog eens een proberen als ik alle blije eigenaren zo lees. De springbalsemien is dit jaar mijn grote gelukbrenger. Ik heb nog geen zin in de herfst maar kijk wel uit naar een uitgebloeide tuin zodat ik kan puinruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb met de dahlia's ook 3 jaar moeten proberen vooraleer ik er wat bloemen van had, maar het is wel een heerlijke plant om in de tuin te hebben als het wel lukt!

      Verwijderen
  3. Amaai, zo veel schone bloemen! Beetje jaloers ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amaai, zo veel bloemen, ik ben jaloers...ik kan nog geen lavendel in leven houden ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lavendel lukt bij mij ook niet ;) . Ik denk dat mijn grond te nat is voor lavendel.

      Verwijderen
  5. Wat een prachtige serie en wat lief die duif.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige bloemenpracht! Voor mij mag de zomer - die dit jaar geen zomer was naar mijn gevoel - nog wat duren als was het maar zodat alle mooie bloemen nog lang kunnen doorbloeien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com