maandag 2 maart 2020

Parijs: Eglise Saint Augustin

Parijs: Eglise Saint Augustin

Op weg naar een museum passeerden mama en ik een kerk. Wandelen ipv de metro nemen heeft zo zijn voordelen: je ontdekt dingen die je onder de grond niet ziet. 


Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Het museum waar we naartoe liepen was tot laat open, dus besloten we onze doelgerichte wandeltocht even te onderbreken om de kerk binnen te springen.

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

De Sint Augustinuskerk  is een grote vrijstaande kerk, omringd door druk bereden straten. 

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Langs de buitenkant vertoonde ze een veelbelovende grote rozet, en interessante torentjes en hoekjes. 

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Eens binnen werden we niet teleurgesteld.

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Het eerste wat me opviel, was de warme sfeer in de kerk. 

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Verantwoordelijk daarvoor: de vloer. 

Parijs: Eglise Saint Augustin

Meestal liggen in kerken stenen vloeren, maar hier vond ik een mooie parketvloer in warm hout.

Parijs: Eglise Saint Augustin

Onder de grote koepel - gedecoreerd met een stralende zon en omringd door een rijtje glasramen - zag ik een gigantisch gouden altaar. 

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Ik vond het een heel kitscherig ding en moest een beetje denken aan het verhaal van de gouden stier die aanbeden wordt in het 1 of ander Bijbelverhaal (Maar ik ben niet zo thuis in geloofskwesties, dus het verhaal van die stier herinner ik me maar vaag. Iets met het aanbidden van afgoden en een straf die er op volgde of zo? ) .

Parijs: Eglise Saint Augustin

Ik hoopte na wat opzoekwerk in google meer info te hebben over dat gigantisch gouden ding, maar ik vond er niks over terug. 

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Ik vond het nochtans iets buitenissigs maar misschien staat dat er niet altijd?  Of vergis ik me en krijgt het geen extra aandacht omdat het toch een normaal onderdeel is van een kerk?

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Mijn oog viel ook op het zeer mooie stalen gebinte van het plafond. Zeer erg Parijs vind ik dat.

Parijs: Eglise Saint Augustin
Parijs: Eglise Saint Augustin

Effe stoppen om deze kerk te bezoeken was een goede beslissing. Ik vond ze namelijk zeer mooi en het was fijn om er even in rond te kuieren.

Parijs: Eglise Saint Augustin

Wil je er ook eens naartoe. Je vindt de kerk hier

Parijs: Eglise Saint Augustin

Meer Parijs via deze tag of op deze pagina ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com