maandag 25 februari 2019

Parijs: Galerie Vivienne

Parijs: Galerie Vivienne

De hoeveelheid Parijse schatten is onuitputtelijk. 


Parijs: Galerie Vivienne

Ik heb al veel van het moois gezien dat deze stad te bieden heeft, maar er blijven dingen op mijn te-doen-lijstje staan. 

Parijs: Galerie Vivienne

Niet erg: reden te meer om een volgend tripje te plannen ;) .

Parijs: Galerie Vivienne

1 van de door mij onontgonnen schatten zijn de talrijke galeries en passages die de stad telt: luxueus overdekte winkelstraatjes zoals de Koningsgalerij in Brussel.

Parijs: Galerie Vivienne

Op de laatste dag van 2018 pikte ik er eentje uit dat ik een bezoekje wilde brengen: Galerie Vivienne.

Parijs: Galerie Vivienne

Ik slenterde van de metro doorheen wat verlaten Parijse straten richting 1 van de ingangen van de galerie.

Parijs: Galerie Vivienne

Binnenin bleek de kerstsfeer er nog goed in te zitten: ik dwaalde door gangen vol met kerstlichtjes verlichte etalages die me trachtten te verleiden tot een aankoop van het 1 of ander duur hebbeding.

Parijs: Galerie Vivienne

Ik liet mijn portefeuille echter diep in mijn zak zitten en genoot al wandelend van de prachtige mozaïekvloeren. 

Parijs: Galerie Vivienne

Ik hou van mozaïekvloeren. 

Parijs: Galerie Vivienne

Ooit woonde ik in Antwerpen op Zurenborg in een huis met een parketvloer in de living (mét hoge plafonds!), prachtige glas-in-lood tussendeuren én mozaïektegeltjes in de keuken en de gang. 

Parijs: Galerie Vivienne

Dat was zo'n schoon huis! 

Parijs: Galerie Vivienne

Ik woonde er met mijn vader en zijn vrouw en omdat het een heel groot huis was, woonden ook nog andere mensen. 

Parijs: Galerie Vivienne

Op zondagochtend ontbeten we met iedereen samen.

Parijs: Galerie Vivienne

Tegenwoordig zijn zo'n huizen onbetaalbaar geworden, toch voor mijn portemonnee. Maar ooit was dat anders. 

Parijs: Galerie Vivienne

Maar ik wijk af: Galerie Vivienne dus.

Parijs: Galerie Vivienne

Het was niet de eerste Parijse galerie die ik bezocht. 

Parijs: Galerie Vivienne

Een 20 jaar geleden bezocht ik Parijs al eens met mijn toenmalige partner en ik herinner me nog dat we toen wat stoemelings terecht waren gekomen in een verlaten galerijtje vol Indische restaurants waar wij als 1 van de weinige klanten genoten van een heerlijke maaltijd. Ik eet graag Indisch! 

Parijs: Galerie Vivienne

Maar bon, ik dwaal weer af :). 

Parijs: Galerie Vivienne

Al valt er verder niet zoveel meer te vertellen hoor: ik kwam een schoon boekwinkeltje tegen waarvan ik de inhoud aan me liet voorbij gaan omdat ik niet genoeg Frans kan om een Franstalig boek te kunnen lezen en ik bewonderde een heel mooie omslagdoek waar ik  meer dan een week zou moeten voor werken als ik hem had willen kopen. 

Parijs: Galerie Vivienne

En daarna trok ik verder de stad in, op zoek naar andere boeiende plekjes... 

Parijs: Galerie Vivienne


4 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's, Mieke. Vooral die van die man die in een boek bladert. Mooi licht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien plan ik voor april wel een dagje galerieen bezoeken. Geinspireerd door jouw foto.s

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook zo'n fan van die mozaïeken; prachtige gallerij, ik zet 'm op mijn lijst van dit-ga-ik-nog-eens-zien. Dank je wel voor een voortdurende aanvulling van die lijst x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de tip. Ik ga binnenkort een paar dagen naar Parijs en houd jouw tips bij de hand, want daar zitten zoveel leuke plekken blij.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com