zondag 3 februari 2019

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Gent: 'rook' in huis van Alijn

In het centrum van Gent, aan de oever van de Leie,  ligt het 'huis van Alijn', het "museum van het dagelijks leven". En tot 22 april kan je daar gaan kijken naar de tentoonstelling 'rook'.


Gent: 'rook' in huis van Alijn
Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik heb zelf erg veel gerookt.  

Gent: 'rook' in huis van Alijn
Gent: 'rook' in huis van Alijn

Tot mijn 33ste was ik een zware kettingrookster. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Toen had ik er genoeg van en besloot ik te stoppen en tot mijn grote verbazing lukte dat al bij de eerste poging. En ik heb sindsdien geen sigaret meer vastgehad.

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik mis het niet, dat roken. Al ben ik wel eens gefrustreerd over de kilo's die er serieus bij vlogen toen de sigaret uit mijn leven verdween. Dat zijn er namelijk wel wat. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Van een meisje dat alles kon eten - en dat ook deed - zonder bij te komen,  veranderde ik in een vrouw met rondingen die nog altijd graag eet maar dat niet meer kan zonder dat er weer een kilo bij komt.  

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik twijfelde even of ik dat wel zou opnemen in mijn blogpost want ik vrees dat sommige rokers zich daarom laten tegenhouden om er mee te stoppen. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Maar ik herinner me nog dat ik me belogen voelde toen ik stopte met roken en de kilo's er bij kwamen. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik had namelijk in het boek 'stoppen met roken ' van Alan Carr gelezen dat dat niet zou gebeuren als je er op lette en nu merkte ik dat dat niet klopte. En dat vond ik niet zo fijn. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik ben er ondertussen van overtuigd dat roken ook een effect heeft op je stofwisseling. En stoppen met roken vervolgens dus ook. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

En dat had ik graag op voorhand geweten ipv te worden gepaaid met  fabeltjes. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn
Gent: 'rook' in huis van Alijn

Tegen potentiële stoppers die uit angst voor gewichtstoename toch maar blijven roken wil ik vertellen dat ik ondanks de vele bijgekomen kilo's er geen seconde aan heb getwijfeld dat stoppen mer roken de juiste beslissing was. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik heb nog nooit overwogen om terug te gaan roken. Nochtans ben ik écht niet blij met de manier waarop ik er tegenwoordig uit zie. Maar het stoppen roken heeft me veel meer opgebracht dan dat het me kostte. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Laat je dus niet tegenhouden door angst voor de kilo's om te stoppen. Je leven wordt er heel wat beter door, zelfs mét extra kilo's. Bovendien merk ik dat niet iedereen evenveel aankomt na stoppen met roken. Dus misschien hoor jij bij de lucky one's ;)  .

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Bon, terug naar de tentoonstelling. Die was voor mij een reisje naar het verleden. Wat is er maatschappelijk toch veel veranderd mbt roken! 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik merk dat ook aan hoe ik zelf naar roken en rokers kijk. Ik begon met roken omdat dat toen een soort van statussymbool was: als je rookte was je hip, volwassen en hoorde je er bij. Roken was cool . 
Dat is helemaal omgeslagen. Roken is helemaal niet meer hip maar eerder marginaal.

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Ik maakte eerder al eens een reisje naar het verleden mbt roken: ik bezocht namelijk in de zomer van 2017 het tabaksmuseum in Wervik. Dat maakte dat ik in Huis van Alijn toch net iets minder geboeid was. Ik zag namelijk heel veel terugkomen van wat ik in Wervik had gezien en dus was het effect op mij wat minder.

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Groot verschil met het tabaksmusuem is echter dat in 'rook' ook veel aandacht gaat naar de anti-roken-campages die er doorheen de jaren zijn gevoerd. 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Tabak werd ooit alleen verkocht bij de apotheek en roken werd geprezen omwille van zijn geneeskrachtige eigenschappen, maar al in 1929 werd het verband ontdekt tussen roken en longkanker.  

Gent: 'rook' in huis van Alijn
Gent: 'rook' in huis van Alijn

Toch duurde het nog lang vooraleer de visie op roken veranderde en mensen doorhadden dat roken toch echt niet zo gezond was - de dolle mina"s streden voor het recht om ook te mogen roken, de geboorte van een kind werd gevierd met een dikke sigaar in aanwezigheid van de boreling,  er waren pijprokerswedstrijden, en roken mocht zowat overal (Ik zat ooit in een school waar de leerlingen vanaf het 3de secundair mochten roken op de speelplaats. tegenwoordig mogen zelfs de leerkrachten dat niet meer ;) ) . 

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Heb je zin om je eens onder te dompelen in de opkomst en de ondergang van de maatschappelijk aanvaarde wereld van de roker? Bezoek dan zeker eens 'rook' in huis van Alijn'! Meer info hier .

Gent: 'rook' in huis van Alijn

Meer blogposts over Gent via deze tag ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com