dinsdag 2 oktober 2018

DIY oorstekertjes van vijzen /ear studs made from screws

Tijd voor nog eens een  vertaling van een oude tutorial. Vandaag de allereerste juwelentutorial die ik schreef op mijn blog. Dat was al in 2012! 

Time for another translation if one of my old tutorials. Today I choose the very first jewellery tutorial I wrote at my blog. That was in 2012!


DIY oorstekertjes van vijzen /ear studs made from screws


Ik maakte deze oorstekertjes met vijzen ...
Dat leek me ineens een goed idee...
Ik moest dan wel het juiste gereedschap hebben ...
En de juiste vijzen...
Dus trok ik naar de Gamma, mezelf al op voorhand generend bij de moment dat ik daar moest vragen naar 'een zaagske om de koppekes van vijzekes te zagen voor oorbellekes...'
Ik kon me al zo voorstellen hoe ze zouden kijken, de handige mannen van de Gamma ...
Maar : ik vond alles zonder hun hulp ;) .

I made these ear studs from screws. Suddenly it seemed to be a nice idea to do that.
To be able to make them I needed the right tools and screws.
So I payed a visit to the 'Gamma' and luckily I found everything I needed, even without asking for help!

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES

Vijzen/screws...
Ik heb gezocht naar een vijs met de juiste vorm van kop, want sommige vijzen hebben een kegelvormig hoedje...
Ik wilde een streep en geen kruisje...
Ze moesten niet te groot zijn: het kopje is 7 mm in doorsnede ...
En de juiste kleur hebben: wisten jullie dat er metaal bestaat dat eerder blauwig van kleur is?

I looked for screws with a flat head. Did you know that some screws have a round head? 
I wanted screws with a stripe and not with a cross.
And not to big: the ones I used have heads measuring 7 mm.
And the colour must be correct: did you know that some metal is a bit blue?



Een ijzerzaagje/ a hacksaw...
Ik vond deze versie er handig uitzien en dat rood sprak me ook wel aan...
(boodschap aan mezelf: zeg toch zoiets niet ! denk aan de blik van de gammamannen !).

The one I bought looked very handy and I like the touch of red.


Een stevige tang waarmee je het vijsje kan vasthouden tijdens het zagen.

Pliers to hold the screw while sawing.


een metaalvijl/ a metal file...
Ik kocht ooit dit setje voor een euro of 3 omdat die er zo mooi uitzagen...
Ze kwamen nu goed van pas ;).

A while ago I bought this set of metal files because they looked so nice. I only payed 3 euro for them!
And for this project they come in handy.



2-componentenlijm/two-component glue



oorstekertjes voor achteraan...

Ear studs...



ZO MAAK JE HET/DIY 

1. zaag het kopje van de vijs/ remove the head of the screw with the saw
Als je nog nooit gezaagd hebt : niet te hard duwen : gewoon soepele vlotte glijdende bewegingen maken... Als je te hard duwt en daardoor niet mooi in de juiste richting gaat, gaat de boel stremmen en lukt dat niet goed...
Ik hield het vijsje aan de schroefdraad stevig vast met mijn tang in mijn linkerhand.
Omdat ik geen werkbank of zo heb, gebruikte ik de rand van een  grote bloempot om met mijn tang op te steunen terwijl ik zaagde.
Ge zult zelf ook zo'n plaatsje moeten zoeken. Of een bankschroef gebruiken als je dat hebt...

In case you never sawed before: don't push to hard, just make smooth movements.
I held the screw with the pliers in my left hand. 
I don't have a workbench, while sawing I used the edge of a flower pot to lean on with my pliers. 

2. vijl de achterkant van het kopje glad/file the back of the screw head 
Daar kunnen namelijk nog wat membraantjes of oneffenheden op zitten ...
Dat moet niet spiegelglad zijn, het is eerder belangrijk dat het oppervlak 'gelijk' is...

It's not necessary to file until totally smooth, but make sure the back is even.

3. breng tweecomponentenlijm aan op het stekertje en plaats dat in het midden van je vijskopje aan de achterkant.
Laat drogen...

Attach glue at the stud and glue it onto the head of the screw. Let dry and done.... . 




Meer juwelentutorials hier of via deze tag/more jewellery tutorials here or here ...

3 opmerkingen:

  1. Such an interesting idea. Thanks for sharing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oi, eu acho seu blog excelente . Eu amei .
    Vou retornar mais uma vez e até já salvei nos favoritos.
    forte abraço

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com