zaterdag 8 september 2018

Parijs: L'atelier des lumières

Paris: L'atelier des lumières

Voorafgaand aan mijn ondertussen jaarlijks terugkerende zomervakantie in Parijs kreeg ik via verschillende kanalen de tip om de laatste nieuwe kunstattractie in Parijs te bezoeken: l'atelier des lumières. 


Paris: L'atelier des lumières

Ik las er artikelen over in de pers en andere Parijsgangers vertelden me enthousiaste verhalen over deze plek.

Paris: L'atelier des lumières
Paris: L'atelier des lumières

Dus was het een uitgemaakte zaak dat ik dat zeker op mijn te-doenlijstje zou zetten...

Paris: L'atelier des lumières

De enthousiaste verhalen bleken terecht. 

Paris: L'atelier des lumières

Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten toen ik de deur van het museum open duwde. 

Paris: L'atelier des lumières

Erachter bleek zich een grote donkere hangar te bevinden. Overal zaten mensen op de grond of op bankjes of ze liepen wat rond. 

Paris: L'atelier des lumières
Paris: L'atelier des lumières

Er klonk luide muziek en overal rondom en onder me zag ik beelden van kunstwerken geprojecteert. Ik leek wel midden in een bewegend kunstwerk te zijn verzeild. 

Paris: L'atelier des lumières

De kunstwerken worden gelardeerd met oude foto's en bewegende beelden uit het Parijs in den tijd dat alles daar nog in zwartwit was.

Paris: L'atelier des lumières

Ik zette me ook ergens op mijn poep op de grond en liet het hele gebeuren over me heen komen. 

Paris: L'atelier des lumières

En ik bleek het zo aangenaam te vinden dat ik gewoon bleef zitten voor nog een tweede rondje.
 Paris: L'atelier des lumières

Er werden 3 verschillende 'films' vertoond. Eerst zag ik werken van Gustav Klimt rondom me geprojecteerd. 

Paris: L'atelier des lumières

Ze vervormden tot weer andere werken en dat alles werd mooi begeleid door goed uitgekozen muziek. Het geheel was overweldigend zinnenprikkelend mooi.

Paris: L'atelier des lumières

Daarna was het de beurt aan werken van een architect en kunstenaar die ik nog niet kende: Hundertwasser. Een ontdekking waar ik zeer blij mee ben. 

Paris: L'atelier des lumières

Tegenwoordig ben ik wat minder in teken- en kliedermodus en ik kreeg er zowaar inspiratie van! Mijn handen jeukten om aan de slag te slaan (maar ik heb me toch maar eerst terug op mijn borduurwerkje gestort dat ik speciaal voor mijn Parijsreis had opgezet. Het is nog niet af, maar het resultaat komt zeker op mijn blog).

Paris: L'atelier des lumières

En tenslotte kwam er een zwart-witstuk dat niet zou misstaan op een plezante versie van Tomorrowland (zoals ik me dat voorstel toch, ik ben er nog nooit geweest dus heb ik er misschien een verkeerd beeld van.) .

Paris: L'atelier des lumières

Ik maakte even wat foto's maar terecht vermoedend dat die toch niet zouden overbrengen wat ik zag beperkte ik de hoeveelheid plaatjes toch maar.

Paris: L'atelier des lumières

Ik vond dit een zeer toffe manier om jezelf onder te dompelen in kunst. 

Paris: L'atelier des lumières

Geen idee of ze daar van plan zijn om hun programmatie vaak te veranderen. Maar als dat het geval is ga ik zeker nog eens terug.

Paris: L'atelier des lumières

Deze tentoonstelling bestaat uit geprojecteerde filmbeelden, maar je kan er elke moment binnen stappen. Je kan ook zo lang of kort blijven zitten als je zelf wilt.

Paris: L'atelier des lumières

Wil je er ook naartoe? Je vindt alle info en een kleine impressie op film op hun website.

Paris: L'atelier des lumières

meer blogposts over Parijs of kunst ...


3 opmerkingen:

  1. Geweldig. Vrienden van ons hadden voorgesteld om eens een dagje naar Parijs te gaan om dit te gaan bezoeken. het kwam echter niet zo goed uit dus hebben we moeten passen, geheel onterecht zo blijkt! Schitterend gewoonweg, je weet de sfeer mooi over te brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is ook al zo mooi! Lijkt me echt een beleving.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com