zaterdag 11 augustus 2018

Boedapest: De vrijheidsbrug

Boedapest: De vrijheidsbrug

Op de moment dat jullie dit lezen ben ik wellicht gewoon weer thuis, maar ik schreef dit enkele dagen geleden op een zoveelste loeihete dag, zittende voor de ventilator in een Parijs appartement. Daar ben ik bijna 3 weken geweest en heb ik zeer veel mooie dingen gezien en heb ik veel foto's gemaakt. 


Boedapest: De vrijheidsbrug

Ik zal me dus de komende tijd niet vervelen want ik ben zelfs nog niet door die van Boedapest heen! (ik overloop ze namelijk allemaal en voer er kleine bewerkingen op uit). 

Boedapest: De vrijheidsbrug

(Ik zou wellicht wat kieskeuriger moeten zijn en wat meer foto's moeten overslaan want ik bewerk er veel meer dan ik laat zien. Zeer arbeidsintensief dus:) ).

Boedapest: De vrijheidsbrug

Deze week publiceer ik ook de eerste Parijsblog van deze zomer - ik moet nog beslissen wat dat wordt - maar keuze genoeg :) . Ik lijk wel een reisblogger te worden! (niet echt hoor, ik blijf gewoon schrijven waar ik zin in heb: geen niches voor mij!).

Boedapest: De vrijheidsbrug

Bon, vandaag dus eentje over de zeer mooie vrijheidsbrug in Boedapest. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

Ge zult je wellicht afvragen waarom ik een hele blogpost wijd aan 1 brug, en dat heeft verschillende redenen:
  1. Ze is gewoon heel erg mooi!
  2. Ik maakte er veel foto's van...
  3. Ik keek er elke avond naar vanop het terrasje van mijn hotelkamer. Heerlijk vond ik dat!
  4. En die brug is meer dan gewoon een mooie verbinding tussen de éne kant en de andere kant van de rivier: ze is ook een sociale ontmoetingsplaats.
Boedapest: De vrijheidsbrug

De vrijheidsbrug is gemaakt van staal en in groen geverfd. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

Ze heeft prachtige bijpassende lantaarnpalen en ook de mooie oude gele trammetjes rijden er over.  

Boedapest: De vrijheidsbrug

Ze is wat mij betreft de mooiste brug van Boedapest! 

Boedapest: De vrijheidsbrug

De stalen constructie begint laag om dan helemaal de hoogte in te schieten met bovenop een vogel. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

Via de lage kant kan je makkelijk op de brug klimmen en veel mensen - vooral jongeren - doen dat dan ook. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

Er zitten altijd mensen op de brug: te praten, te drinken, te lezen of gewoon uit te kijken over de Donau. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

Ik ben er niet gaan bijzitten en ik versta toch geen Hongaars en ben al helemaal niet jong meer. 

Boedapest: De vrijheidsbrug


Maar ik vermoed dat de brug een pleisterplaats is waar de plaatselijke jeugd op warmere avonden mekaar ontmoet met een lekker drankje erbij om uren te zitten kletsen. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

En ze hebben groot gelijk:  er zijn slechtere plaatsen te bedenken om dat te doen. 

Boedapest: De vrijheidsbrug

Alleen het voorbijrazend gemotoriseerd privévervoer zorgt voor een mindere noot in deze verder idyllische ontmoetingsplaats.

Boedapest: De vrijheidsbrug

Zo. En nu ga ik zwemmen in het kanaal in Parijs! Het is vééééél te warm namelijk!

Boedapest: De vrijheidsbrug

Meer blogposts over Boedapest via deze tag of (binnenkort) hier ...

 

3 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad een hele mooie brug. bedankt weer voor het laten mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow! i would never think a bridge like this would be a place to hang out. one day i will go to budapest and see it in person!
    thanks,
    b

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, mooie brug en mooie foto's! Je maakt blogs in een rapper tempo dan ik kan bijhouden met lezen. Nou heb ik daar niet dagelijks tijd voor, maar toch. Niet erg hoor, veel reisverslagen, ik hou daar wel van :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com