zaterdag 19 mei 2018

lezen: heldinnen en indrukwekkende vrouwen verzameld in 1 boek


Vandaag wil ik het hebben over een kinderboek dat ook ik op mijn gezegende leeftijd (een halve eeuw al reeds zeg! Da's eng hoor mensen!) in volle overtuiging aanschafte en met veel plezier gelezen heb: "bedtijdverhalen voor rebelse meisjes".




Het boek verzamelt in korte verhalen een hoop indrukwekkende dames die elk op hun eigen manier een stempel hebben gedrukt op onze samenleving. 



Dat er een hoop indrukwekkende dames zijn die ons nog elke dag in onze bezigheden beïnvloeden wordt namelijk maar al te makkelijk vergeten. En dat was toen ik klein was nog meer het geval dan nu. Toen waren de meisjes in de verhalen, sprookjes en films veelal hulpeloos en kwetsbaar en moesten ze gered worden. 



Gelukkig had ik ouders die er bewust voor kozen om mij en mijn 2 broers genderneutraal op te voeden: we moesten alle drie dezelfde karweitjes doen in het huishouden met als gevolg dat we alledrie onze plan konden trekken toen we het ouderlijk huis verlieten. We leerden alle drie breien en haken op school, kregen alledrie poppen maar ook houten hijskranen en ik heb zelden of nooit van hen een gebod of verbod gekregen dat te maken had met mijn sekse. (merci daarvoor mama en papa!).



Maar een mens wordt niet alleen opgevoed door zijn ouders. Heel de samenleving werkt daarbij een handje mee. En daar liep dat toch heel anders....



Dit boek wil door middel van kleine verhaaltjes over grote mevrouwen rolmodellen aanbieden voor de kleine meisjes die nu opgroeien. Het staat vol vrouwen uit verschillende perioden van de geschiedenis en uit verschillende contreien met verdiensten op alle mogelijke vlakken binnen kunst, politiek, wetenschap, sport en nog veel meer. Elke vrouw in het boek kreeg er een mooie illustratie bij, getekend door een hedendaagse kunstenares.



Dit boek zou elke ouder in huis moeten halen vind ik. En niet alleen voor de dochters. Want dat vind ik het enige probleem met dit boek; het is gericht op 'rebelse meisjes', maar om de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw te bevorderen in onze samenleving is het ook belangrijk dat de mannelijke heft van onze wereldbevolking daar in mee is. Ook jongetjes en mannen hebben het nodig te horen over sterke vrouwen. Van mij mocht de titel dus ietsjes anders. Voor de rest een topboek! 


Dit is een reclame- en sponsorvrije blog. Ik heb dit boek op eigen initiatief gekocht en er de volle pot voor betaald. Ik schreef deze blogpost op eigen initiatief en zonder en iets voor in ruil te krijgen. Meer info hier....

Meer blogposts over vrouwen in onze samenleving en over boeken...

7 opmerkingen:

  1. Wat een prachtboek met prachtprenten. Leerzaam en leuk. Dat is zeker voor alle leeftijden ook voor meisjes (en jongens) van een halve eeuw :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten! En er staan er een hoop in die ik niet kende!

      Verwijderen
  2. Oh, met twee rebelse kinderen (van "elks eentje") zou dit boek hier zèèr goed van pas komen; ik ga op jacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen al voor die prachtige prenten zou ik het willen. Zou het nog iets zijn voor mijn nog gezegendere leeftijd? Voor een rolmodel is het wat mij betreft rijkelijk te laat. 😜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik weet niet of uwen gezegende leeftijd erg verschilt van de mijne, maar ik ben er alvast nog blij mee:)

      Verwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com