vrijdag 6 april 2018

lezen: mijn favo elfenboeken

my favorite books

Ik zag onlangs ergens - ik weet al niet meer waar - een glimp van een Engelstalig boek over elfen en besloot nogal impulsief om het te bestellen. Soms doe ik dat, impulsaankopen.


my favorite books
uit the faerie handbook

Het onderwerp triggerde me want ik hou van elfen. Niet van de elfen uit de zoete kindersprookjes. Dat zijn zijn geen echte elfen. Elfen zijn namelijk niet zoet. Ze zijn lieflijk, en mooi, en mysterieus en soms behulpzaam, maar vaak ook venijnig, stout, gevaarlijk en onbetrouwbaar als ze daar zin in hebben. Een beetje zoals katten soms. Ik ben dan ook gek van katten :) . 

my favorite books

Mijn fascinatie voor deze fabelwezens is ontstaan in mijn kindertijd en vind zijn oorsprong in een ander boek dat mijn ouders ooit voor mij en mijn broers kochten: de elfen. 

my favorite books
uit 'de elfen'

Het kwam uit in dezelfde periode als het alombekende kabouterboek van Rien Poortvliet. Dat vond ik ook een tof boek maar die elfen vond ik toch veel spannender.

my favorite books
uit 'de elfen'

Ik kon daar uren in bladeren en verdween dan in een mooie maar gevaarlijke droomwereld vol fantastische wezens. 

my favorite books
uit 'de elfen'

Ik wilde best wel een elf zijn, vooral zo'n erg mooie. 
En een pixie als vriendje hebben...

my favorite books
uit 'de elfen'

Het bewuste elfenboek van mijn kindertijd heb ik nog altijd en af en toe blader ik er nog eens in (al zit zowat elke tekening uit dat boek in mijn geheugen gegrift van de vele keren dat ik er in wegdroomde) .

my favorite books
uit the faerie handbook

Boeken waarin elfen voorkomen heb ik sindsdien met veel plezier verslonden. Zoals bijvoorbeeld 'lord of the rings' van Tolkien. Lang voordat dit boek verfilmd werd - met daarin trouwens ook een paar zeer indrukwekkende elfen - behoorde deze trilogie al tot mijn absoluut favoriete boeken aller tijden. Ik las het voor het eerst als tiener en bijna 40 jaar en zeer zeer veel (ik was zeer lang een zware boekenwurm)  boeken later staat het nog steeds bovenaan in mijn boeken top 10. 

my favorite books
uit the faerie handbook

Dus.
Eigenlijk niet te verwonderen dat ik mezelf niet kon bedwingen toen ik dat elfenboek 'the Faerie Handbook' tegenkwam. 

my favorite books
uit the faerie handbook

Het bleek bij aankomst in mijn brievenbus een mooi vormgeven boek (harde stoffen kaft, zilveren letters, zilveren rand, paars lint...) propvol illustraties, allerhande elfenweetjes en -projecten. 

my favorite books
uit the faerie handbook

Ik heb het nog niet helemaal gelezen - het is zo'n boek voor af en toe een stukje - maar ik kan al wel met zekerheid vertellen dat ik blij ben met deze impulsaankoop.
(Gelukkig maar.
Want vaak zijn elfendingen wat mij betreft toch wat te zeemzoet en kitcherig.)
my favorite books
uit the faerie handbook

Het boek is ontstaan vanuit een tijdschrift en instagramaccount over elfen.  

my favorite books

Als je ook van elfen houdt, dan heb ik nog een leestip voor je: het spannende en bij wijlen angstaanjagende 'elfensprook' van Raymond E Feist. Niet voor gevoelige zielen, maar wel steengoed. Ook dat boek staat in mijn boeken top 10.

my favorite books

Veel leesplezier!

PS: ik heb een reclame- en sponsorvrije blog. Ik heb deze boeken dan ook uit eigen beweging gekocht en de volle pot betaald. Behalve 'de elfen': dat kreeg ik kado van mijn ouders voor kerst of zo....

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie passie, de elfenliefde. Ik heb genoten van je foto's, vooral die ene. Waarin ik roodkapje zag. Fijn dag en geniet van de zon. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een mooi boek, ook ik ben verzot op elfen en poezen
    veel kijk en lees plezier

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com