vrijdag 23 februari 2018

Parijs: overweldigend veel hoogstaande kunst in Musée D'Orsay

Vincent van Gogh
Vincent Van Gogh

Vandaag toon ik nog eens wat foto's met kunstwerken uit een schoon Parijs museum.


inspiratie
James Tissot

Er zijn erg veel mooie musea met heel erg veel mooie kunst in Parijs. 

Gustav Guillaumet
Victor Navlet schildert hier de mooie trappenhal van de prachtige Opera Garnier die ik ook al bezocht. 2 keer zelfs!
Luigi Nono

Maar sinds ik afgelopen zomer in Musée d’Orsay - want daar heb ik het vandaag over - bezocht, hoort dat zeker in mijn top 5 van favo musea in deze stad.

Osbert
Monet
Claude Monet

In dit museum dat aan de oever van de Seine ligt, hangt een overweldigende hoeveelheid schilderijen uit vervlogen tijden, voornamelijk uit de 19de eeuw. 

moreau
Gustav MoreauIk bezocht in Parijs eerder al het Moreaumuseum
Winslow Homer

Veel gekende grootmeesters in de schilderkunst hebben er een plekje gekregen: Monet, Van Gogh, Manet, Degas, Moreau, Renoir, Manet, Millet, ... .

Van Gogh
Van Gogh
Van Gogh
Van Gogh

Maar ik zag er ook heel wat werken van voor mij onbekende kunstenaars (ik ben dan ook geen grote kunstkenner ;) ).

detail uit een werk van Jean Lecomte Du Nouy
Emile Bernard

De rode draad doorheen al de werken was voor mij toch de opvallend hoge kwaliteit van de tentoongestelde werken. Dat was hard genieten dus!

Hector Leroux
Hijs childerde Herculano tijdens de uitbarsting van de Vesuvius op 23 augustus van het jaar 79. Ik bezocht vorig jaar het reultaat van die uitbarsting.
Lous Welden Hawkins

Naast schilderijen stonden er ook wat beeldhouwwerken en meubelen uit begin 20ste eeuw tentoongesteld. 

cavelier
cavelier

Ik bezocht Musée d’Orsay in augustus, een rustige maand in Parijs. Ik moest dus met mijn op voorhand online gekocht toegangskaartje niet aanschuiven aan de inkom. 

Ernest Meissonier
Ernest Meissonier
Luc-Olivier Merson

Binnen was het wisselend druk, het hing een beetje af van de vermaardheid van het tentoongestelde werk. Bij de Van Goghs was het bijvoorbeeld iets meer drummen dan bij onbekendere meesters.

Maurice Denis
Maurice Denis
Ford Maddox Brown

Tussendoor pakte ik een koffiepauze - dat hoort er bij hé - in de prachtige gelagzaal.


Ik heb op die namiddag in augustus met veel plezier 4 uur rondgeslenterd tussen al dat moois. En toen was mijn lijf het geslenter moe. 

Albert Baertsoen
Jean Emile De Tournemine

Maar ik heb zeker niet alles gezien wat er tentoongesteld was. Dus wie weet ga ik er nog eens een keertje kijken als ik nog eens in Parijs ben. Al is er in die geweldige stad ook nog veel dat ik nog niet bezocht heb natuurlijk.

Camille Corat
Bouguerreau

Wil je er ook eens naartoe? Op deze website vind je alle nodige info en de mogelijkheid om online een ticket te kopen.

Mary Cassatt
Ernest Hébert
Meer Parijs via deze tag of hier.


2 opmerkingen:

  1. D'Orsay is ook een van mijn favorieten... fijn om hier enkele werken terug te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kunst. Ik ben nog nooit in dit museum geweest, misschien de volgende keer dat we in Parijs zijn?

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com