zaterdag 14 oktober 2017

oogst!: minipompoentjes uit de tuin en wat ik er mee maak ...


Ik heb al betere moestuinjaren gehad. Maar dat is natuurlijk niet raar als je bijna niks plant of zaait :).



Ik heb 2 kleine stadstuintjes: eentje vanvoor en eentje vanachter. Een zakdoek groot, maar toch probeer ik er elk jaar wat groenten of fruit te kweken. Gewoon voor de lol, want veel brengt dat niet op als je dat doet zoals ik dat doe: in potten en plantzakken.
Maar dit jaar heb ik me wat ingehouden want ik had geen zin om er veel tijd in te steken. Ik besloot het te houden bij courgettes, pompoenen en augurken en zaaide verschillende variëteiten voor in kleine potjes om ze daarna over te zetten in grotere zakken of potten.


Maar de groei van deze planten kwam  pas laat in de zomer  echt op gang met een zeer beperkte oogst als resultaat.
Ik had 1 courgette, 2 augurkjes en 2 pompoentjes...


Toch is dat pompoengewijs een succes want het is de eerste keer dat ik er meer dan 1 heb.
De planten waar deze exemplaren aan groeiden zijn ondertussen kapot, maar ik heb er nog een paar staan die er nog erg florissant uit zien dus wie weet wat dat nog oplevert :) .


De augurkjes deden het de afgelopen 2 jaar echt slecht. Enkele jaren geleden kon ik er nog een paar potjes mee inmaken maar met de oogst die ik nu had was dat absoluut niet mogelijk. Het verschil is dat ik toen gier gebruikte die ik kado kreeg van nichtje Karine. Blijkbaar geeft dat beetje natuurlijke mest toch een boost aan planten.


Bon, ik las bij de groene meisjes dat pompoenberichten soms wat afgezaagd gevonden worden maar daar trek ik me lekker niks van aan! Ik ben fier op mijn 2 eigen-kweekexemplaren en laat ze nog een tijdje liggen in de woonkamer om er van te genieten.


Daarna komt het volgende genieten want dan maak ik er ongetwijfeld iets heel lekkers mee. Mijn favoriete pompoenrecepten schreef ik eerder al uit en heb ik speciaal voor de liefhebbers hieronder nog eens opgelijst.
En anders kan je ook eens gaan kijken op de blog van de groene meisjes.

pompoenlaksa
geroosterde pompoenpitten

de lekkerste pompoensoep ooit
wortel-currysoep. maar ik maak deze ook vaak met pompoen....
Meer moestuinblogsposts via deze tag...
Meer recepten op deze pagina...

1 opmerking:

  1. Magere oogst, maar wel mega mooie foto's!! Die eerste doet me denken aan zo'n prachtig schilderij met stilleven van een oud Vlaamse of oud Hollandse schilder.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com