maandag 3 april 2017

DIY - haakpatroon: bloemetje 'vergeet-me-nietje'/crochet pattern: flower 'forget-me-not'

gratis haakpatroon bloemetje / free crochet pattern flower by moois van m(i)e

Ik wilde nieuwe coasters ontwerpen (die zijn voor binnenkort) en kwam al doende ineens per ongeluk op deze bloemetjes uit.
Zijn ze niet lief?
Ik denk dat ik er koelkastmagneetjes van ga maken.

I was designing a new pattern for coasters when I suddenly came upon this flower. Aren't they adorable?
I think I'm going to use them as magnets.



gratis haakpatroon bloemetje / free crochet pattern flower by moois van m(i)e


BENODIGDHEDEN/SUPPLIES: 

  • Ik gebruikte garen van Catania voor deze bloemetjes. Geel en lichtblauw. Maar je kan dat met gelijk welk garen doen. Gebruik wel garen van dezelfde dikte. 
  • Ik gebruikte haaknaalden 2,5 en 3. Het is het handigst als je naalden in 2 maten gebruikt, maar de dikte van de naalden hangt af van het garen dat je gebruikt. Ik vind gehaakte bloemetjes het mooist als ze vast gehaakt worden, en ik pas de keuze van mijn naalden daar aan aan.  
  • naald
  • schaar

gratis haakpatroon bloemetje / free crochet pattern flower by moois van m(i)e

  • I used yarn from Catania for these flowers. In yellow and tender blue. But you can use any yarn you like, just be sure that both have the same size. 
  • crochet needles: I used needles nr 2,5 mm (UK: 12 - USA: C/2) and 3,00 mm (UK: 10 - USA: D/3). But the size of your needles depend on the yarn you use. I prefer to crochet flowers very firm and I adjust the size of my hooks with that purpose. 
  • needle 
  • scissors
gratis haakpatroon bloemetje / free crochet pattern flower by moois van m(i)e


ZO MAAK JE HET/DIY:

1. Begin met een magische ring met naald 2,5 in geel.
1. start with a magic ring with hook 2,5 (UK: 12 - USA: C/2) in  yellow.


Haak 3 lossen.
3 chain


Haak 16 stokjes in de magische ring en sluit met een halve vaste. Hecht af.
16 treble crochet (UK)/double crochet (USA) in magic ring and close with slip stitch. Tie-off.


2. Haak op een willekeurige plaats 3 lossen in blauw.
2. 3 chain in blue



3. Haak in dezelfde onderliggende steek nog 4 stokjes.
3. 4 treble crochet (UK)/double crochet (USA) in the same stitch beneath.


4. Haal de haaknaald uit de steek, neem haaknaald 3,00 en steek hem van voor naar achteren in de ruimte tussen de lossen en het eerste stokje.

4. Remove the needle, take hook 3,00 mm (UK: 10 - USA: D/3), and stick it from front to back in the space between the chain and the first treble crochet (UK)/double crochet (USA)


5. Pik nu je steek terug op en trek hem door de opening tussen de lossen en het eerste stokje.
5. Pick up the stitch and pull it through the gap between the chain and the first treble crochet (UK)/double crochet (USA)


6. Haak deze steek.
6. Crochet this loop 


7. Haak 2 stokjes in de volgende onderliggende steek.
7. Crochet 2 treble crochet (UK)/double crochet (USA) in the next stitch below.


8. Haak 5 stokjes in de volgende onderliggende steek.
8. Crochet 5 treble crochet (UK)/double crochet (USA) in the next stitch below.


Herhaal stappen 5, 6 en 7.
Repeat steps 5, 6 and 7.



Herhaal de stappen van 5 tot en met 8 tot je helemaal rond bent. Eindig met 2 stokjes en sluit dan met een halve vaste. Hecht af.

Repeat steps 5 - 8 until your back at the beginning. End with 2  treble crochet (UK)/double crochet (USA) and close with a slip stitch. Tie-off.



Ik werk de losse draadeindjes mee weg tijdens het haken, maar het eerste en het laatste draadeindje moet je nog eventjes met de naald wegstoppen. En dan is je bloempje klaar.

I crochet around the loose ends, but the first and last loose end must be put away with a needle.
And then the flower is finished.

gratis haakpatroon bloemetje / free crochet pattern flower by moois van m(i)e


En zo maak je lekkere dikke snoezige bloempjes...
That's how you make swollen cuddly little flowers ...

gratis haakpatroon bloemetje / free crochet pattern flower by moois van m(i)e

Meer patronen op deze pagina of op ravelry ...
More patterns at his page of at ravelry ...

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van dit materiaal. Ik kocht het op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought this material at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

9 opmerkingen:

  1. These little crochet flowers are so fresh for springtime. Your idea for adding magnets to them is something I never would have thought of. They could be used as appliques on a spring table runner or placemats, too. Very pretty!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel lief. Doen het vast goed op je koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love little crochet flowers - these are so springy and cute.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Love those adorable little flowers. Thanks for the pattern.
    Stopping by from Nifty Thrifty Sunday party.
    Bev

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com