vrijdag 6 november 2015

diy gehaakt bloempotjasje / crocheted flowerpot jacket

Van het erg roze grannykussen dat ik de voorbije zomer haakte, had ik nog wat grannies over. En ik zocht daar een bestemming voor. 
Ik had ook nog wat restjes van het garen en uiteindelijk improviseerde ik deze bloempotjas bijeen.
Ik heb ook maar ineens opgeschreven hoe ik het deed zodat jullie hem ook kunnen maken als je wilt.
Tijdens het haken besloot ik niks af te trekken. Ik trek niet graag iets af. Anders zou ik de streepjes er wellicht terug tussenuit gehaald hebben omdat het vermoedelijk toch mooier is als de onderkant helemaal effen is. Maar ik vreesde ( ongegrond zo bleek ) niet genoeg garen te hebben om het in 1 kleur te doen, vandaar de strepen .
Ik begon met vasten maar omdat ik vond dat dat toch erg traag vooruit ging ben ik halverwege overgeschakeld op stokjes. 
Geen bewuste estetische keuze dus, gewoon omdat dat rapper haakte. Soms ben ik wat ongeduldig :)
Het resultaat vind ik wel erg roze maar ik ben er stilletjesaan gewoon aan het geraken en vind het nu toch wel mooi geloof ik....
Bon... Het patroon ...

I had some granny leftovers from the pillow I crocheted last summerI also had some yarn left over.
So I improvised this jacket for a flower pot with it and wrote down how I made it.
I didn't want to pull out my crochet work . So I promised myself I wouldn't ;) .But next time I ' adding stripes. I crocheted these stripes because I thought I hadn't enough yarn. But that was not true. I think I would find this jacket more beautiful without the stripes.
I started crocheting in double crochet but it progressed very slowly. Sometimes I can be very impatient aso I decided to finish this jacket in treble. Not an esthetichally based decision but an impatient one ;)
The result is very pink but after a few days I was used to it and I guess I kind of like this jacket by now .
Bon... The pattern ...

ZO MAAK JE HET/DIY

Ik maakte dit jasje voor een bloempot met een diameter (aan de bovenkant) van 21 centimeter. Omdat ik hem niet tot helemaal beneden maakte ( om te vermijden dat het jasje daar water opslorpt en lelijk wordt ) moest hij wel smal genoeg zijn om mooi op zijn plaats te blijven. Anders zakt het jasje naar beneden. Zorg dus dat je dat af en toe eens test als je het ook maakt.
Ik gebruikte het garen dat ik toen op de rommelmarkt kocht en je hebt met 1 bolletje ruimschoots genoeg. Voor de grannies heb je natuurlijk meer kleuren nodig. 
Ik kon met dit ontwerpje 10 grannietjes wegwerken. Je vind het patroon van deze granny hier .
Ik gebruikte haaknaald 3,5 en 4

This jacket fits a flower pot measuring 21 cm in diameter on top .
It is really necesarry that the jacket is fitting tight around the pot. it must stay at his place and not glide down till the bottom because it would suck up water and become ugly.
I suggest you would try it on the pot while crocheting to make sure it fits.
I used yarn I bought on a flea market  ( annell ) and 1 skein is enough. You also need some other colors for the grannies and the stripes
I used 10 grannies for this pattern. You can read the diy for these grannies here .
I used needles number 3,5 and 4 and UK-english stitch names .

rij 1 : haak 100 lossen met haaknaald 4 en sluit dit met een halve vaste in de eerste losse. Let er op dat de rij lossen bij het sluiten niet gedraaid zit .
rij 2 - 6 : haak vasten met haaknaald 3,5. Vanaf nu gebruik je alleen nog haaknaald 3,5.
rij 7 : haak verdeeld 3 vasten extra 
rij 8 :  haak verdeeld 3 vasten extra . Ik doe dat op een andere plaats als de vorige keer ( de eerste keer meerderde ik in steek 1 - 35 - 70, nu in steek 15 - 50 - 85 . Als je dat zo elke keer doet meerdert het mooi gelijkmatig ) 
rij 9 : haak verdeeld 3 vasten extra 
rij 10 : neem nu een andere kleur als je ook streepjes wil gebruiken. 
Haak weer 3 keer een vaste extra, verdeeld over heel de omtrek. 
rij 11 : vermeerder met 3 vasten gelijkmatig verdeeld over heel de omtrek
rij 12 : verander weer van kleur als je ook streepjes haakt. Haak 3 extra lossen verdeeld over heel de omtrek
rij 13 :  haak verdeeld 3 vasten extra 
rij 14 : Verander van kleur en haak verdeeld 3 vasten extra 
rij 15 : haak een vaste in elke vaste
Vanaf hier heb ik niet meer gemeerderd, dus check nu even of het haakwerk dat je al hebt breed genoeg is.
Als dat niet het geval is, kan je nog een keertje meerderen in rij 15.
rij 16 - 20 : verander terug naar de eerste kleur en haak 5 rijen stokjes

row 1 : use needle 4 , 100 chain and close it with a slip stitch in the first chain. Make sure the chain is not twisted when you close the circle.
row 2 - 6 : from now on use needle 3,5 .
5 rows of double crochet
row 7 : add 3 extra stitches, equally divided 
row 8 : add 3 extra stitches, equally divided . I crochet them each time at another place to make it look nicer. ( the first time I added 1 stitch at stitch nr 1 - 35 - 70, the second time at stitch nr 5 - 50 - 85 ) 
row 9 : add 3 extra stitches, equally divided 
row 10 : when you want to add some stripes : change colors. Add 3 extra stitches, equally divided 
row 11 : add 3 extra stitches, equally divided 
row 12 : change colors and add 3 extra stitches, equally divided 
row 13 : add 3 extra stitches, equally divided 
row 14 : change colors and add 3 extra stitches, equally divided 
row 15 : double crochet in each double crochet
Fit the jacket to see if you need to add more stitches. I didn't have to but when you do, do it now 15
row 16 - 20 : 5 rows of treble

de grannies : haak 10 grannies aan mekaar zodat je een lange rij grannies krijgt.

Pin ze vast met de slechte kanten op mekaar aan de bovenrand van gehaakte onderkant. Haak ze vervolgens met een rij vasten aan mekaar.

Haak nog een rijtje vasten aan de bovenkant van de rij grannies, werk de losse eindjes weg en de hoes is klaar .

Connect 10 grannies by using double crochet .

Pin the strap of grannies onto the top of the crocheted bottom , wrong sides facing each other.
Connect them wit a row of double crochet

Finalize the jacket with a row of double crochet on top of the jacket.
Hide the loose ends and ... Finished !!!

Follow

12 opmerkingen:

  1. I love the incorporation of the granny squares!!!!! So pretty! Darlene P.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke en gezellige jas voor je bloempot!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah dit is zo leuk! Maakt de bloempot zo vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ook echt overal inzetbaar hè, die grannies :) Leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. That's a great idea! You could create different ones for different seasons as well. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat schattig!! Echt heel leuk, misschien ga ik dit wel van de zomer doen.

    Fijn weekend!
    Barbara
    www.busyfingersbusylife,blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

xxx !