vrijdag 14 november 2014

DIY oorbellen - Irma

DIY oorbellen -  Irma

Deze week brengen we wat licht in de vroegduistere avonden met bellen waarin ik wat stoeide met blingbling plaksteentjes uit de kadodoos vol kralen.
De postbode had ook net een lading onderdelen gebracht die ik bestelde via Etsy en daar zaten metalen tussenzetsels bij die me erg geschikt leken om te beplakken met vanalles.
Kwam dat goed uit dat ik net een hoop plaksteentjes kado kreeg zeg! 



Ik maakte eerst de tussenstukjes gebruiksklaar.
Wanneer ik iets beplak laat ik dat graag lang genoeg drogen alvorens het verder te verwerken en dat deed ik ook met deze onderdelen : ze bleven 24 uur liggen vooraleer ze mochten pronken in afgewerkte bellen.


Voor de tussenzetsels heb je nodig
- 2 metalen te beplakken tussenzetsels. Die van mij hadden een wat bloemvormige vorm maar je kan natuurlijk ook andere vormen gebruiken. Voor deze bellen zitten er wel best gaatjes in de tussenstukjes :  1 vanboven en 1 vanonder.
- 12 amethistkleurige plaksteentjes met platte achterkant en 2 amberkleurige
- 2 componentenlijm
- een pincet kan handig zijn
- nietstift of tandenstoker

zo maakte ik ze : 
Tja, dat spreekt vanzelf eigenlijk ...
Maar omdat ik er toch foto's van maakte ...
Ik legde eerst met een nietstift in elk ' boogje ' van het tussenzetsel een drupje lijm ( iets wat me eerlijk gezegd nog altijd niet lukt zonder ook te morsen zoals je op de foto ziet ).


...legde daar voorzichtig de amethistkleurige plaksteentjes op, drukte ze zachtjes aan en schoof ze op de juiste plaats.  Daar is een pincet wel handig voor...


Nog een drupje lijm in het midden ...


... en een - in geval van deze bellen amberkleurig ( jaja, op de foto maakte ik ze met kristalkleurig hart maar die van deze bellen zijn met amethistkleurig hart ) - plaksteenje in het midden maakt het tussenzetsel af...


Dat mag nu allemaal goed drogen voor je er bellen van maakt...

https://mooisvanme.blogspot.com/2014/09/met-mn-gat.html


Voor de bellen heb je nodig : 
- de beplakte tussenzetsels : 2 stuks
- 2 grote facetkralen in amethistkleur
- 2 langwerpige amberkleurige facetkralen (hoe heet die vorm eigenlijk ?) 
- 4 kleine tolletjeskralen, 2 amberkleurige en 2 amethistkleurige
- 4 brasskleurige kleine kralenkapjes
- 2 zeer kleine brasskleurige tussenkraaltjes
- 2 oorbelhaakjes
- 4 nietstiften of 2 nietstiften en 2 kettelstiften of 2 nietstiften en een stuk metaaldraad



gereedschap : 
- 2 platbektangen
- 1 kniptang
- 1 rondbektang

zo maak je het : 
Maak eerst de hanger onderaan met de amberkleurige langwerpige kraal.
Rijg daarvoor het amethisten tolletje en de amberkleurige kraal op een nietstift en begin met het maken van een oogje.
Maar : knip het uiteinde nog niet af en stop als je het stadium hebt bereikt dat je op de foto hieronder ziet : we gaan namelijk gesloten  oogjes gebruiken en vooraleer je de oogjes kan sluiten moet eerst het tussenzetsel er nog aan ...
Dus : als je op het punt bent gekomen van onderstaande foto...



... hang je het tussenzetsel er aan en sluit je dat met een paar wikkels op de manier die ik hier beschreef.


Neem een nieuwe nietstift (of kettelstift of stukje metaaldraad : meer info over deze materialen vind je hier) en rijg aan : 1 amberkleurig tolletje + 1 brasskleurig tussenkraaltje + 1 kralenkapje + 1 grote amethistkleurige facetkraal + 1 kralenkapje.


Maak aan de kant van de grote facetkraal een eenvoudig oogje.



En hang het tussenzetsel met amberkleurige hanger daar aan...


Aan het ander uiteinde maak je een gesloten oogje.


En daar aan hang je een oorhaakje.


En zo is je eerste bel klaar...
Je hebt nu een zeer schone lange bel - mét blingbling - in zeer mooi combinerende kleuren.


En met een tweede erbij heb je er genoeg om elk oor te decoreren ;).

DIY oorbellen -  Irma

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.



1 opmerking:

  1. Leuk om te zien dat je ook begonnen bent met het schrijven/maken van tutorials.
    Vind de bellen prachtig, een hele mooie kleurcombinatie. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com