vrijdag 18 april 2014

DIY - juweeltechnieken : de schuifknoop

DIY - juweeltechnieken : de schuifknoop

Oeps!
Deze had ik al een tijdje geleden gefotografeerd maar ik was hem een beetje uit het oog verloren...
Ik beloofde uit te leggen hoe je een schuifknoop kan maken in een koord .
Er zijn verschillende voordelen aan het gebruik van schuifknopen bij het maken van kettingen : je hebt er geen extra materiaal of gereedschap voor nodig, het is eigenlijk supersimpel en je hebt een ketting die je in lengte kan verstellen en dus kan afstemmen op hetgeen je aan hebt.


DIY - juweeltechnieken : de schuifknoop

WAT HEB JE NODIG ?
materiaal : 
- kralen met een groot gat
- koord of een veter
gereedschap : 
- schaar of kniptang




ZO MAAK JE HET :

Ik was vergeten een foto te maken van hoe de uiteinden van je ketting ten opzichte van mekaar moeten liggen als je een schuifknoop wil maken : zo dus. En je maak niet 1 maar 2 schuifknopen : aan elk draaduiteinde 1. En natuurlijk moet je eerst de kralen aanrijgen.... 

Draai vervolgens 1 van de uiteinden onder de andere draad door en rond zoals de pijl op de foto...






En maak gewoon een knoop van het uiteinde rond het andere stuk van de veter : volg de pijlen ...







Trek vervolgens goed aan ...



 ... knip de overschot weg en je hebt de eerste knoop. Doe nu hetzelfde aan de andere kant....


Dan krijg je dit... Door de knopen dichter naar mekaar te trekken of verder uit mekaar te trekken kan je de lengte van de ketting aanpassen. En als het loskomt ( wat bij mij nog niet gebeurd is en ik draag deze ketting best wel veel ) maak je gewoon terug een schuifknoop...

DIY - juweeltechnieken : de schuifknoop

Meer juwelentutorials hier ...
More jewelry tutorials here ... 

Ik heb een reclame- en sponsorvrije blog en kreeg niks in ruil voor de aankoop van deze kralen. Ik kocht ze op eigen initiatief en betaalde de volle pot. / I have an add- and sponsor free blog and I bought these beads  at full price at my own initiative and without any form of compensation for writing this blog post. 
Lees dit voor mijn regels rond gebruik en copyright voor mijn ontwerpen/ More info about my rules for copyright on my designs.

3 opmerkingen:

  1. Super! Eenvoudig maar doeltreffend. Die ga ik even pinnen ;-)
    Fijne Paasdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super tip! Moet ik proberen!

    Ps: Zit je al in het bloggerscafé? (Facebookgroep door en voor bloggers)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee! Vroeger maakten we in de jeugdbeweging ook armbandjes met zo'n knoop...
    Kom je maandag weer langs, dan kan je een andere creatie gaan linken op de wekelijkse link your stuff op ikblogjijblogt!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com