vrijdag 6 september 2013

DIY: houten broches

DIY: houten broches

Eerder maakte ik al een lading ringen op deze manier - de ring met dit motief draag ik eigenlijk sindsdien altijd - en deze keer besloot ik er broches van te maken...
Als je dat ook wil proberen, moet je beslist verder lezen ! 


WAT HEB JE NODIG ?


- houten schijfje. Ik kocht ze zelf voor een pak voor een 5 euro bij Pipoos (#nosponsor). Het zijn gewoon schijfjes van een tak, misschien kan je dat ook wel zelf maken. Al denk ik dat je ze dan goed moet laten drogen vooraleer je ze gebruikt en je ze ook wat moet glad schuren...
- gehaakt hartje. 
- een brochenaald. Ik kocht ze bij Veritas (#nosponsor) en gebruik hiervoor de kortste. Je kan ze ook gebruiken om ergens op vast te naaien, maar met lijm op hout gaat het ook erg goed...
- acrylverf
- 2-componentenlijm
- tandenstokers
- een weg te werpen stukje plastiek : ik gebruikte een dekseltje van een koffiefilter, maar soms gebruik ik een deksel van een bokaaltje of een stuk wat hardere plastiek van een verpakking.
- Dissolvant voor in het geval je een smospot bent met lijm.
- een houtbrander
- penseel
- potje om verf in te roeren
- wat water


ZO MAAK JE HET

Teken eerst je motief op je houten schijfje met de houtbrander.
Ik tekende allemaal stralen, maar je tekent natuurlijk wat je maar wil.
 Verf vervolgens de te kleuren vakjes.
Ik deed dat in 2 lagen omdat ik vind dat 1 laag niet voldoende dekt.
Probeer binnen de lijntjes te blijven :). 
tip :  Gebruik een penseel met een mooie bundel haartjes die in een puntje eindigen. Als je zoals ik een penseel gebruikt waarvan wat haartjes  ' wegspringen ' krijg je zoals bij mij smoswerk op je werkstuk en dat krijg je er eigenlijk niet meer af ... 

Dan is het tijd voor wat plakwerk : daarvoor neem je de tube 2-componentenlijm.
Spuit wat lijm in je schaaltje.
Bij 2-componentenlijm bestaat de lijm uit 2 verschillende producten die je moet mengen.
Probeer zo gelijkmatig mogelijke hoeveelheden te spuiten.
Sluit daarna de tube onmiddellijk weer af.
Meng de 2 verschillende lijmonderdelen zeer goed dooréén met een tandenstoker.
De lijm wordt dan iets minder doorzichtig en meer melkachtig wit.
Je moet dit echt goed doen want als het niet goed gemengd is komt het later weer los.
Hetzelfde geldt als je niet evenveel van elk lijmonderdeel gebruikt.
Je hebt nu een paar minuten tijd om de lijm te gebruiken.
Vandaar de raad om niet teveel lijm tegelijk te fabriceren...
Gebruik een tandenstoker om de lijm gelijkmatig op de achterkant van het gehaakt hartje te verdelen.
Kleef het hartje waar je het hebben wil en laat drogen.
Als je de lijm enkele minuten hebt staan wordt hij warm : da's normaal :) .
En als je hem te lang laat staan, wordt hij dikker en onbruikbaar.
Is het hartje droog genoeg om niet meer vast te kleven op de ondergrond als je het omgedraaid ergens op legt ?
Dan kan je naar de volgende stap...
Draai het houten schijfje om en maak een nieuwe portie lijm.
Verdeel nu met een tandenstoker wat lijm over de brochenaald.

En kleef deze op de achterkant van het houten schijfje.
Laat drogen en klaar !

Zoals altijd een dringende oproep om je eigen ontwerpen te bedenken ! 
Zolang je met strepen werkt, kan je alle mogelijke tekeningen vlot maken met de houtbrander.
Ik vind zelf het gebruik van gebogen lijnen met de houtbrander nog erg lastig, maar ben je daar een krak in : doe dat da gewoon !
En je hoeft er geen gehaakt hartje op te kleven : je kan er niks opkleven of alles wat je je maar kan bedenken !

De lijmtechniek die ik hier toonde, gebruik ik ook voor ringen, voor het kleven van knopen en cabochons, voor roosjes .. .
Ik heb ondervonden dat 2-componentenlijm het beste houdt, al gebeurt het ook met deze lijm wel eens dat onderdelen nog los komen. Dat risico verkleint bij een juiste preparatie van de lijm : gelijke hoeveelheden, goed mengen en nieuwe maken als hij te stroperig wordt...

DIY: houten broches
  
Veel plezier ermee en laat het gerust weten als je deze tut hebt gebruikt om iets te maken !

4 opmerkingen:

  1. Lovely! Thanks so much for sharing the great tutorial! Would love to have you visit my blog sometime.
    Have a fabulous weekend!
    Hugs from Portugal,

    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aww! This is so cute! I love that you used wood. It looks so pretty! Thanks so much for sharing this at "That's My Style" Link Party!!! You made my day. I do hope you'll join in again. I can't wait to see what you have to share this week. :)

    Karla @ www.MySerendipitousLife.com

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com