vrijdag 23 augustus 2013

juwelen : MAAK HET ZELF : zwevende ketting met knijpkralen

Knijpkralen worden vaak gebruikt om slotjes aan kettingen te bevestigingen, maar je kan ze ook gebruiken om een zwevende ketting te maken.
De knijpkraaltjes gebruik je dan om de kralen verspreid over de ketting op zijn plaats te houden
Ik maakte bovenstaande ketting om dat allemaal uit te leggen.



WAT HEB JE NODIG ? 
materiaal : 
Het aantal kralen en knijpkralen hangt natuurlijk af van je ontwerp. Dat kan helemaal anders zijn dan het mijne.
Liéfst zelfs ! Laat je creativiteit zijn werk doen !
Voor de ketting die ik maakte gebruikte ik dit materiaal : 
- 7 limoengroene daggers ( Dat zijn klepelachtige kralen )
- 14 koraalrode kleine kraaltjes
- 20 niet al te grote knijpkralen
- metaaldraad ( ik gebruikte gewoon metaalkleurige want ik vond mijn witte gecoate metaaldraad niet )
- een klein veerslotje





gereedschap :- een kniptang
- een lat of een kralenbord
- een platbektang












HOE MAAK JE HET?
1. knip een stuk draad af van minstens 75 cm voor een ketting van  45cm.
Als de draad wat langer is dan de lengte van je ketting moet worden , werkt dat namelijk makkelijker.
Zorg dat er nergens een knik in je draad zit

2. rijg een knijpkraal aan je draad en rijg dan de kralen die je wil gebruiken voor 1 ' groepje ' kralen. Bij mij was dat 1 rood, 1 dagger en 1 rood.
Sluit de rij met nog een knijpkraal.













3. knijp beide knijpkralen plat zoals hier beschreven
















4. rijg nog een knijpkraal aan en meet met je lat de afstand af waar je de volgende serie kralen wil hebben. Ik liet telkens 3 cm tussen de groepjes kralen ...
Knijp ook die knijpkraal plat.
Ik vind het het makkelijkst om dat te doen terwijl de draad met kralen zoals op de foto naast de lat ligt, zo kan je dat het nauwkeurigst doen. Anders moet je op de 1 of andere manier een plaatsmarkering op je draad maken zodat je weet waar de knijpkraal moet komen





5. herhaal dat nu een aantal keren.
Ik deed dat 7 keer, maar dat hangt ook weer af van je ontwerp en de lengte van je ketting natuurlijk.















6. Ik heb het zelf niet tot helemaal op het einde van mijn ketting gedaan, voor mij hoeven achteraan geen kralen meer te zijn.
Maar ook dat hangt weer van je ontwerp af.
Zorg er wel voor dat alles in evenwicht is en dat beide uiteinden even lang zijn.













7. Dan is het tijd voor het slotje. Ik heb het deze keer vastgezet met 3 knijpkralen naast mekaar, maar je kan het ook bijvoorbeeld doen zoals ik het hier deed
Het is handig dat je aan beide kanten al de draad dubbel plooit op de plaats waar het slotje moet komen. Dat werkt handiger.
Rijg 3 knijpkralen en het eerste deel van het slotje aan de draad










8. Rijg vervolgens het draaduiteinde terug door de 3 knijpkralen













9. Knijp alle drie de knijpkralen tegelijkertijd plat en knip de overtollige draad af















10. dan krijg je dit

















11. Herhaal dit nu aan de andere kant van je ketting met het tweede deel van het slotje














En klaar !!!!


tip  : je kan in plaats van een lat ook een kralenlegbord gebruiken. Dat is ook erg handig als je met meer dan 1 rij werkt want dan kan je zien hoe de kralen ten opzicht van mekaar liggen.












Het was al lang geleden dat ik nog zo'n zwevende kettingen had gemaakt, maar hieronder zie je ter inspiratie nog wat oude versies van me 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------



1 opmerking:

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...