maandag 11 februari 2013

DIY: blue jeans mobile jacket

Ik heb wat GSM-perikelen de laatste tijd.
Op dat vlak ben ik nogal ouderwets, op een goeie manier dan vind ik zelf...
Ik ben niet zo'n gadgetfreak waardoor ik zeer content ben met een gsm die eeuwig blijft werken, ik loop niet naar de winkel bij elk laatste nieuw snufje voor een nieuwe.
.
DIY: blue jeans mobile jacket

Maar ik heb er wel 2 : 1 van/voor het werk en 1 privé
Mijn laatste exemplaren kocht ik een jaar of 8 geleden schat ik, zowat allebei op dezelfde moment.
'klap'modellekes, om het schermpje te beschermen tussen de rotzooi in mijn handtas.
Maar enkele weken geleden begaf de werk-gsm het.
 ( En dit weekend - ze zijn zeer solidair blijkbaar ;) - mijn  privémobieltje )
 Op het werk kreeg ik een nieuw exemplaar en ik moet er beslist wat aan wennen : touchscreen bijvoorbeeld...
Maar vooral : geen klapmodel meer...
En in de diepten van mijn handtas loopt het effectief wel eens mis met deze gsm waardoor ik besloot een hoesje te maken ter bescherming.

DIY: blue jeans mobile jacket

Voor het geval je het ook wil maken: hier de beschrijving:

benodigdheden : 
- jeansstof : ik gebruikte een restje stretchjeans van een ander project dat ik later nog laat zien en waarvoor ik wat oude versleten jeansbroeken in stukken knipte. Dit is dus een recyclagehoesje en dat geeft extra punten ! 
- naaimachine
- strijkijzer
- schaar
- naald

DIY: blue jeans mobile jacket

zo maak je het : 
- knip 2 even grote stukken stof : een rechthoek : 
breedte : de breedte van je gsm + enkele diepte van je gsm + 4 cm
diepte : 2 x de lengte van je gsm  + 1 maal de diepte
- leg de stukken met de verkeerde kanten op mekaar en zigzag de boven- en onderkant een keer of 5 over en weer met een grote zigzagsteek aan mekaar. dat is ineens je zoom...
- leg de stof dubbel en stik met een groffe zigzag een keer of 3 over en weer aan de zijnaad,  zo'n dikke centimeter van de rand af   
- steek de gsm er tussen en geef met een krijtje aan waar de 2de zijnaad moet komen
- stik ook die kant met een zigzag een keer of 3 over en weer.
- knip alle stof af zo'n centimeter voorbij de zijrand
- rafel de zijkanten uit. Als dat niet zo vlot gaat, kan je met een naald 1 voor 1 de draden 'lostrekken/peuteren' uit het weefsel.Blijf dit doen tot je aan het  stiksel bent gekomen.
Meer is het doen, op een half uurke klaar en het rafelen is nog het meeste werk.

DIY: blue jeans mobile jacket

Ondertussen is ook mijn favo privégsm naar de vaantjes : hij belt niet meer, maakt in feite geen enkel geluid meer en dat is nogal ambetant bij een gsm.
Ook dat toestel heb ik ondertussen vervangen, wel door een nieuw klapmodel waardoor ik daar geen hoesje voor nodig heb.
Met gewoon toetsen, geen touchscreen...
Maar misschien stom : ik ga dat oud toestel missen en wou dat we nog in tijden leefden waarin het  evident was om zoiets te laten repareren...
Helaas, ik zal aan dat nieuwe toestel moeten wennen...

DIY: blue jeans mobile jacket

6 opmerkingen:

  1. Mooi hoesje!
    En het is het behoud van je telefoontje.

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo fijn toch om zelf even wat in elkaar te flansen bij dit soort situaties. Zelf maakte ik er ook eentje. En wellicht een tip voor je smartphonehoesje, maak er een sluitinkje bovenop. Die krengen kunnen nergens tegen en vallen zo pardoes uit t zakje. (ervaring).

    Liefs,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel voor de tip, maar dat is echt niet nodig : ik gebruikte stretch-jeansstof en het hoesje zit daardoor echt stevig rond mijn gsm !

      Verwijderen
  3. Ik leef helemaal met je mee. Vreselijk om iets waaraan je gewend bent te MOETEN vervangen door iets moderners. ;-)
    We leven inderdaad in een consumptiemaatschappij en dat vind ik vaak moeilijk. Ik ben ook van opmaken tot het echt niet meer kan. Zal wel ouderwets zijn.
    Beterschap trouwens. Ik hoop dat je jezelf een beetje opgefleurd hebt met je bloemetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I love this! Even though I can't read a word of your post, I know I could translate it, but with the pictures it's easy to figure out how to make this.
    Old denim is one of my favorite materials to use and I will be making one of these soon.
    Thanks from Norman, Oklahoma, USA.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks for sharing with us this week at the Monday Funday party! Love the "jean jacket"!

    Bonnie and Trish

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com