woensdag 23 januari 2013

in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus

Zo wordt deze plant genoemd.
Ook deze heb ik al erg lang, toch wel een jaar of 15 denk ik...
1 keer per jaar - zo rond de kerstperiode, vandaar de naam vermoedelijk ;) -  verandert die van een onopvallende saaie plant in een uitbundige  kleurrijke bloemenstortvloed.

in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus


Deze foto's nam ik enkele weken geleden, maar ondertussen is hij alweer teruggekeerd naar zijn saaie modus.

in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus

Met wat geluk doet hij die bloemenweelde binnenkort nog eens dunnetjes over, dat gebeurt namelijk soms...

in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus

De mijne is een exemplaar in knalroze, maar je vindt ze ook in andere kleuren.
En het is een makkelijke plant : hoe slechter je er voor zorgt, hoe beter hij het doet.
Je mag hem niet te vaak gieten en in de zomer mag je hem lekker laten afzien in de hete zon...
Dan is hij des te contenter en verwend hij je in de winter met dit...

in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus

Hij is makkelijk te stekken : een scheutje een tijdje in een bodempje water zetten en er komen worteltjes aan .
Meer is dat niet.

in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus
in mijn huiskamerjungle: mijn kerstcactus

12 opmerkingen:

  1. Ja, dat is een mooie dankbare plant.
    Ik heb er ook jaren een gehad, maar heeft helaas
    de verhuizing naar Noorwegen niet overleefd.
    Mooie foto's!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaaaaaaaa die had ik vroeger ook op m'n kamertje, een heel dankbare plant. En mét bloemen natuurlijk echt nog veel mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Woooow wat een foto's, prachtig zeg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heerlijk ouderwetse plant, die velen aan onze jeugd doet denken

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben hem ook, maar dan in het lichtrose. Maar die bloeit wel 10x per jaar hoor... (zou ik hem dan zo slecht verzorgen...???!!!)

    Vind hem in ieder val erg mooi en dankbaar, dus hij mag blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ola Mi(e) - via Google Chrome lukt het dan wel. Dan heb ik de optie om foto's vanop de computer op te laden maar bij Explorer niet meer. Enfin, ik ken nu den truk, dus dan doen we het zo maar he.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. so lovely, the second and last photos are truly striking macros... well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gorgeous colours, excellent macros!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful colours and the fine detail in the macro's is exceptional

    Mollyxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wel apart dat ie met kerst bloeit, want was zelf aan het zoeken op het net, maar deze bladvorm zou horen bij Paascactus, want kerstcactus heeft scherpe puntjes langs de bladranden en een andere vorm bloem.
    Oh ik zie het al weer, zelfs zitten er scherpere punten bij, moeilijk dan weer te onderscheiden. maar bedankt voor de tip dat je ze in water kan stekken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com