dinsdag 4 september 2012

het kasteel van Loppem

Tijdens mijn logeerpartij bij vriend Nick bezochten we het kasteel van Loppem.
Da's gelegen aan een vijver in een park, heel mooi !
Ik zou er best willen wonen ;).

het kasteel van Loppem


Ge moet inkom betalen om het te bezichtigen en aan het onthaal werden we te woord gestaan door een uitermate vriendelijke maar voor mij soms onverstaanbare - dat dialect ! -  dame die de avond ervoor feestelijk had doorgebracht op de plaatselijke editie van ' Vlaanderen zingt '.
Dat vertelde ze met veel enthousiasme.

het kasteel van Loppem
mét vinger van Nick :)

het kasteel van Loppemhet kasteel van Loppem

Het kasteel heeft verschillende troeven die een bezoekje de moeite waard maken.
Het is oa ingericht met de gebruiksvoorwerpen en meubelen die er doorheen de tijden écht zijn gebruikt. 
Geen reconstructies met bijeen gesprokkelde antiek, maar écht de spullen die er thuishoren.
Een allegaartje uit verschillende perioden, want het kasteel is natuurlijk doorheen verschillende perioden bewoond geweest.

het kasteel van Loppem

Zeer schoon glas vond ik dat.
Schone kast ook ...
Al zou ze bij mij wat misstaan... ( ik woon namelijk niet in een kasteel )
Die rode pluchen stoelen daarentegen ....

het kasteel van Loppem

Er is een gigantische hal waar een deel van de kunstcollectie hangt die er ook te bezichtigen valt.
Indrukwekkende kunst van indrukwekkende kunstenaars.
De kunstwerken hangen verspreid doorheen de kamers, maar een deel van het kasteel is echt ook ingericht als tentoonstellingsruimte.
Ik was zelf nogal gecharmeerd door de  "7 hoofdzonden van Breughel ".
Ik had wel mijn bril nodig om ze te kunnen bekijken omdat ze nogal donker en klein zijn, , maar  ze zijn echt  bijzonder grappig.
Vermoedelijk zijn het niet de originelen die er hangen... maar hoe dat juist zit weet ik niet...

het kasteel van Loppem

Dit is een Rubens...
Denk ik toch ...

het kasteel van Loppem

En deze beer diende om ' adreskaartjes ' te ontvangen van bezoekers...

het kasteel van Loppem

Ook historisch  is er wat belangwekkend gebeurd in dat kasteel
Koning Albert I en zijn Elizabeth verbleven er een tijd  aan het einde van de eerste wereldoorlog.
Het was er even het hoofdkwartier van de regering toen...
Toepasselijk de regering van Loppem genoemd ;)

het kasteel van Loppem

Een laatste troef  het vermelden waard - al zal je het zonder foto's moeten stellen - is het doolhof.
In het park kan je namelijk verdwalen in een écht oud doolhof !
Ideaal om eens te doen met  kinderen of romantische zielen ...
Dus : als je er eens in de buurt bent ....
Op deze website vind je alle info ...

1 opmerking:

  1. merci voor de tip ! Als ge ooit eens in Oostende geraakt wil ik u wel inwijden in 't westvlaams hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com