zondag 29 april 2012

mooie muziekjes: er is er 1 jarig!!!!

En wat voor 1 !
En hoe jarig !

Den Toots wordt 90 jaar vandaag.
En omdat ik al zo vaak van zijn mooie muziekjes heb kunnen genieten en ik hem een heerlijke man vind, wil ik hem vandaag eens in de aandacht zetten op mijn blog...

Voor diegenen die nog niet doorhebben over wie ik het heb : Toots Thielemans.
Een Belgische - Brusselse, hij is een echte ket ! - mondharmonicaspeler...

Hij is vooral een jazzmuzikant.
zijn meest gekende liedje is "bluesette"...




Veel ' groten der aarde ' hadden de eer om met hem te mogen spelen
Hier met Diana Krall...



Wisten jullie dat dit ook Toots Thielemans is ?


Ik herinner me nog de moment dat ik ineens Toots Thielemans ontdekte als muzikant...
Dat was in een barre winter ergens in de jaren 90.
Ik woonde nog in Borgerhout...
Er was iets op TV -  ik weet al niet meer wat - waarin muziek van hem gebruikt werd.
Ik besloot toen op zoek te gaan naar CD's van hem.
In de winkel !
Jaja ! Zo deed ik dat toen  ( soms ) !
En ik herinner me nog dat ik in mijn piepklein douchke stond, muziek van den Toots loeihard, uitkijkend uit mijn raampje, zicht op een grote zwerm meeuwen die in de sneeuw de broodkruimels hadden ontdekt die op het dak van het tuinhuisje van de benedenburen lagen.
Dat was zo'n zalige moment : dat beeld van die meeuwen en die sneeuw, die zwerm die zo naar beneden dook, daarbij nog een ontstelde kat die wat ongerust aan het kijken was naar wat al die vogels ineens bezielden, ik in mijn blootje onder een zalig warme douche en den Toots die op de achtergrond aan het musiceren was...
Ik kan dat zo hebben, muziek waaraan ik een bepaalde herinnering heb gekoppeld...

Soit, 
Hij verdient 3 dikke ' bezen ' voor zijn mooie muziekjes en ook gewoon omdat hij zo'n mooie mens is...
Denk ik toch...
Want ik ken hem natuurlijk niet echt...
Maar als ik hem zie op TV of zo word ik altijd vrolijk...
Gelukkige verjaardag Toots !

4 opmerkingen:

  1. happy birthday to den tootsie!! leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om deze bijzondere man eens in het zonnetje te zetten. Wat een leeftijd hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en nu zorg jij er voor dat ik veel herinneringen heb aan dat douchke in dat appartementje....ook veel muziek trouwens...
    groeten, geniet nog van 1 mei,
    Natasja

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com