woensdag 15 februari 2012

Kyoto zonder kou...

In mijn bescheiden doch gezellig éénvrouwshuishouden probeer ik toch ook wat rekening te houden met het milieu.
En ook met mijn portemonnee.
Die combinatie lukt soms erg goed.
Zo heb ik bijvoorbeeld geen auto :  écht ! Daar spaar je zoveel geld mee uit !
En ik mis hem niet !

Ook op vlak van verwarmen doe ik dat.
Ik verwarm bijvoorbeeld - ook in putje winter - 4 op de 7 dagen gewoon niet.

Want.
Op werkdagen ben ik alleen ' s ochtends en ' s avonds thuis.
En dan verwarm ik niet.
's morgens is dat gewoon zinloos : ik heb geen thermostaat
Ik kan de verwarming pas opzetten als ik opgestaan ben.
Tegen dat die goed en wel effect heeft, stap ik voor de komende 9 uur de deur uit
Verwarmen is dus zinloos...

En ' s avonds op werkdagen...
Ik ben dan ofwel druk bezig met het huishouden waardoor ik het niet kou heb.
Of ik zit lekker in mijn zetel weggedoken TV te kijken of te haken of allebei .
en voor dat 2de heb ik truukjes om het lekker warm te hebben.
Als ik in mijn zetel zit, heb ik meestal een warm kersenpitkussentje op mijn buik liggen...
In de winter worden die hier meermaals per dag opgewarmd.

Kyoto zonder kou...


Ik zit dan onder een dik donsdeken dat ik op overschot heb
Dat deken ligt steeds paraat op mijn luie zetel...

Kyoto zonder kou...

Meestal staat er nog een tas lekker warme thee naast me...
 ( en heel af en toe, als ik er echt zin in heb , staat er een borrel naast ;)  ) 

Kyoto zonder kou...

En als ik het dan nog koud heb ( wat zelden gebeurt ) doe ik een dikke warme wollen trui aan

Kyoto zonder kou...

Ook als ik achter de pc zit aan mij  bureau is dat allemaal voorhanden.
En als ik koude handen heb, kan ik steeds nog deze polswarmers dragen.

Kyoto zonder kou...

Soms kan je het koud hebben tot diep in je botten.
En zelfs een dikke wollen trui krijgt je dan niet uit die verkleumde toestand 
Een heel heet warm ontspannen bad is dan de ideale opwarmer.
Dat effect blijft nog uren duren !

Mensen zijn wel eens wat ongerust als ik vertel over mijn verwarmmethoden.
'Ocharme die ' me', die zit in de week in de kou !'
Echt écht niet dus !
Als ik bovenstaande truukjes gebruik , heb ik het meestal heel erg warm !
Ik wil daarin geen comfort opgeven.
En ik ga echt niet heelder avonden zitten rillen van de kou ! 

Ofwel  :
' oei, als ik naar ' me ' ga, moet ik in de kou zitten ' 
Ook niet dus !
Als ik bezoek heb, staat de verwarming aan...

Ik geef toe : op werkavonden leid ik na wat huishoudelijke klusjes een nogal bewegingloos vegetatief bestaan in mijn zetel.
Maar in het weekend ben ik in huis actiever en volstaan bovenstaande middelen toch niet altijd.
Dus ook in het weekend werkt de verwarming hier op volle toeren.
Wel alleen in de living !
Geen verwarming in slaapkamer/badkamer/gang voor mij !
Dat vind ik zelfs hoogst onaangenaam !

En op die manier doe ik mijn eigen kleine bijdrage aan het terugdringen van de klimaatsverandering
En geloof me !
Het is nog goed voor mijn portemonnee ook !
En da's toch ook erg fijn :)
Houden jullie rekening met het milieu en de kosten als het koud is ? 

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook maar één verwarming aanstaan en voor de rest is dat niet nodig. De droogkast geeft warmte in de keuken. De badkamer wordt verwarmd door de buizen van onze bovenbuur en de rest hoeft geen warmte. Als onze buurvrouw bij ons komt dan vindt ze het bij ons koud! En dat komt enkel omdat bij hen in ALLE ruimtes verwarming opstaat! En dan maar klagen dat hun energieverbruik zo hoog is en dat ze véél meer moet bij betalen en wij altijd terug trekken! Tja... het zit hem ergens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En 's nachts een kruik in bed!! Ik haak niet voor niets dekens, is gewoon zalig!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij bent wel heel mooi voorbereid tegen een koude dag ! Ben fan van de polswarmers !

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com