donderdag 10 november 2011

Recept: vijgenconfituur

tja, bijna 3 kilo vijgen die ineens in je schoot vallen, je moet er wat mee hé.
En ik ben niet zo gek op verse vijgen.
Al durf ik dat na jullie enthousiaste reacties op mijn vorige post amper toe te geven :-)
Ze  allemaal snel opeten is dan ook geen optie.
En weggooien al helemaal niet !
Dus zocht ik een receptje om er confituur mee te maken.
Met de ruim 2 kilo bruikbaar fruit die ik na kuisen en wassen overhield, maakte ik 2 soorten :
- met honing
- met whiskey

Recept: vijgenconfituur


Het basisrecept was voor beide bereidingen hetzelfde :
- was de vijgen en snij het steeltje er af
- snij de vijgen in vieren

Vervolgens heb ik 2 verschillende manieren gebruikt om suiker toe te voegen :
Ik gooide een kilo vijgen in een grote pot en kapte er voor versie 1 een zakje PEC en een kilo gewone suiker bij.
Voor versie 2 werd dat een 350 gram  geleisuiker van Candico.
Bij beiden deed ik nog 2 eetlepels citroen.
De versie met de honing kreeg nog een flinke schep honing extra en de versie met de whiskey 8 eetlepels whiskey.
En dan roeren maar...

Recept: vijgenconfituur

... tot het geheel goed ingedikt is en de vruchten gaar zijn.
Dat test je met de koude bordjesmethode :
zet een bordje in de ijskast
haal het er uit als het goed koud is en druppel er een beetje confituur op
als het mooi blijft liggen is het dik genoeg ... 

Recept: vijgenconfituur

En dan proef je ook eens of de vruchten zelf mals zijn ...

Recept: vijgenconfituur


in zuivere potjes gieten, dekseltjes toedraaien en klaar !

Recept: vijgenconfituur

Ik ben nog altijd niet wild van de smaak van vijg.
Ook niet als confituur...
Maar ik hou wel van de knisperende zaadjes  .
En hij zal wel op geraken ;) .

11 opmerkingen:

  1. wow, ziet er heerlijk uit!!
    en mochten ze niet op geraken, dan stuur ik je mijn adres wel eens door hoor...;-)
    smakelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeg maar als je lege potjes met plof deksel kunt gebruiken, als dagelijkse confituur eter heb ik er steeds hoopje staan. Meestal doe ik ze naar de glasbak en af en toe maak ik er glaskralen van ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, LOL ! Dan ben ik niet de enige die niet staat te springen om vijgen dan ;-)

    Aaaach, tegen dat je al die potten op hebt, kan het twee kanten opgaan.

    - je bent gek van vijgen en wil niks anders meer eten

    - je hebt er hélemaal een degout van en wil er nooit meer iets over horen, zien of rieken ;-)

    Have fun met je confituur (lol ;-) ), het ziet er wel erg lekker uit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmmmm zalige vijgenjam. Bedankt voor de recepten.
    Tijdens vakanties in Frankrijk slaan wij altijd vijgenjam met walnoten in. Misschien een tip voor de verwerking van de volgende oogst?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Such beautiful photos! And it looks delicious as well.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow. I love figs and now I am trying to keep the drool off the keyboard. Amazing photos!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. very nice macro images; looks delicious. thank you, kareninkenai

    BeantwoordenVerwijderen
  8. that looks good! lucky you!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com