vrijdag 28 april 2017

Oproep: waarom ik geen stickers koop van het rode kruis en ik van jou hetzelfde hoop ...

Je zult nu wel denken, wat een rare oproep. Want het Rode Kruis steunen, daar kan toch niks mis mee zijn?
Wel, ik heb er op zich ook niks tegen dat mensen het Rode Kruis steunen. Maar ik heb wél een probleem met hun gevaarlijke stickerverkoop en schreef daar vorig jaar al deze bijdrage over.


gisterenavond op de noordersingel in Borgerhout. Die is wat verderop zwaar opgebroken en erg chaotisch en onduidelijk voor alle weggebruikers. Op dit kruispunt moeten (wegens de werken nu verplicht) de fietsers van de overkant al oversteken en hun weg verderzetten tegen de richting in ...  Onder de pijl: de verkoper van het rode kruis midden op de weg aan het werk. Het is ondertussen groen voor de chauffeurs van die richting ....



Afgelopen week zag ik op facebook een gesponsorde bijdrage verschijnen van het Rode Kruis met opnieuw een oproep om hun actie ook dit jaar te steunen en dus stickers te kopen aan de kruispunten.  En ik zag op facebook - gelukkig! - ook tal van reacties onder hun bericht verschijnen van mensen die dit net als ik een gevaarlijke activiteit vinden en daarom geen sticker willen kopen. Maar het rode kruis reageert daar telkens vergoeilijkend op  en ziet blijkbaar geen graten in deze manier van fondsenwerven.



een kruispunt ietsjes verderop...
Weggebruikers mogen niet telefoneren of sms-en achter het stuur van hun wagen of fietsstuur. Dat leidt de aandacht af van het verkeer en creëert gevaarlijke situaties op de weg. Je kan daar fikse boetes voor krijgen want in het ergste geval kan dit leiden tot dode weggebruikers. 
Ik ben zelf al regelmatig aan ongelukken ontsnapt met chauffeurs die dat aan hun laars lappen omdat ik zelf zeer alert in het oog hou hoe mijn medeweggebruikers op mij reageren maar ik weet dat er ook minder fortuinlijke mensen zijn.
Geconfronteerd worden met stickerverkopers op kruispunten heeft hetzelfde effect op een weggebruiker.  En is dus even gevaarlijk. En dus not done....





Bon.
Het Rode Kruis denkt daar dus anders over. 
Dus ik dacht, als zij hun geldinzameling belangrijker vinden dan de veiligheid van weggebruikers, dan kan ik alleen maar hopen dat diezelfde weggebruikers wél het verstand hebben om in te zien dat dit eigenlijk echt geen goed idee is. En dus gewoon geen stickers meer van hen kopen.




Ik doe bij deze dan ook een warme oproep om het verkeer veiliger te houden en geen stickers te kopen op kruispunten van het Rode Kruis.
Laat ook aan het Rode Kruis weten dat je het niet eens bent met deze manier van fondsenwerven: hoe meer reactie, hoe meer kans dat ze er mee ophouden en alternatieven zoeken.



Je kan een reactie achterlaten op hun facebookpagina hier of een mailtje sturen naar info@rodekruis.be



En hou je vooral niet in en roep mee op om deze stickerverkoop te boycotten.  (moet natuurlijk niet via mijn blogbericht zijn hé, schrijf zelf ook iets of zo) .
Vermoedelijk zal het wel effect hebben als het Rode Kruis het voelt in hun portemonnee en als we dit massaal doen houden ze er hopelijk mee op.
We kunnen het maar proberen hé!

6 opmerkingen:

  1. Ik ben 1x in Antwerpen geweest en ergerde me groen en geel aan de straatverkopers die met een dwingende blik probeerden mij een aansteker te verkopen. (Ik kan me je vorige bericht dan ook nog goed voor de geest halen :) Dat een organisatie als het rode kruis dit ook doet geeft aan dat het kennelijk heel normaal is in België. Ik kan me niet voorstellen dat er in Nederland vergunning verleend wordt voor dergelijk gevaarlijk en hinderlijk geld werven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben op het kruispunt op weg naar school, ook zo'n 'die hard' van het rode kruis. Die man zou voor je auto springen, om er één te verkopen. Zo erg zelfs dat je moet opletten, als je uit de tegenovergestelde richting komt, dat je hem niet onder, of op je auto vindt. Hij regelt zelfs het verkeer, door doorrijdende auto's, die geen voorrang geven aan een geparkeerde wagen die er tussen wil, tegen te houden.
    Ook ik koop bewust gaan auto. Ook al moet ik die man tot vier keer toe per dag, 'neen, ik wil er geen' knikken....
    Fijne zondag, groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Trouwens, heb je je blogbericht kenbaar gemaakt aan het rode kruis? Zou ik doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb het hen 'bezorgd' via twitter en kreeg er geen reactie op ;)

      Verwijderen
  4. Groot gelijk. Ik hoop dat je oproep een groot succes wordt.
    Ik geef trouwens sowieso niks meer aan het Rode Kruis, want veel teveel geld verdwijnt daar in de verkeerde zakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com