vrijdag 13 september 2013

septembermaand = oogstmaand

Oh wat heb ik al lekker kunnen smullen uit mijn tuintjes !
Plezant toch : eerst een hele zomer genieten van het zien groeien en bloeien van zaadje tot vrucht - dat is zo wonderbaarlijk om bezig te zien ! )  en dan nog mogen opeten ook ! 
Zo was er mijn nieuw experiment met patatten in een zak...
Ik zag dat Wim - die van de moestuin op TV - dat ook had had gedaan, aardappelen kweken in zakken.
Ik zag het voor het eerst op een you tubefilmpje.
En Wim reageerde zowat op dezelfde manier op het resultaat als ik.
Of nee : ik was erger denk ik : hoe vaak dat mijn lief heeft moeten horen hoe fantastisch lekker mijn patatjes waren ! 
Ocharme dat manneke !

septembermaand = oogstmaand

Ik heb 3 x 3 aardappelplanten gezet in mijn tuintjes 
In mijn voortuin plantte ik 3 aardappeltjes in een speciale aardappelkweekzak die ik tussen de hortensia's en de oregano zette.
Dat is een speciale aardappelkweekzak omdat er onderaan een luikje zit langs waar je zonder de planten te moeten uitdoen aardappelen kan oogsten.
Die zak heb ik ondertussen helemaal gerooid want ondertussen waren mijn planten al helemaal verdord.
Ik haalde er bovenstaande en onderstaande exemplaren uit, samen zo'n 1,2 kilo heerlijke aardappeltjes.
Ze varieerden erg van grootte maar waren allemaal al even lekker ! 
In mijn achtertuin deed ik dat nog eens over en plantte ik 2 x 3 aardappelen in zakken waar potgrond had ingezeten.
Net zoals Wim het deed : binnenstebuiten keren, wat gaatjes in de bodem voor het overtollig vocht, bodempje grond er in, 3 patatjes er in, nog een laagje potgrond er over er in en dan maar grond bijvoegen elke keer als  de plant weer een eindje opschiet.
Ook al prepareerde ik deze zakken op dezelfde moment als die van de voortuin, om de 1 of andere reden zijn die planten nog gewoon groen en durf ik ze nog niet oogsten.
Die van in mijn voortuin hebben ook bloemetjes gekregen en die van achteraan niet...
Toch raar hé...
Maar soit, door de oogst uit zak 1 ben ik al zo enthousiast dat ik nu al weet dat ik er volgend jaar nieuwe plant.
Weet iemand of ik daar dezelfde grond voor kan gebruiken eigenlijk ?
Voor in het geval je daar benieuwd naar bent : ik plantte aardappeltjes van het ras  ' Mona Lisa ', en ik koos deze omdat ze in de winkel geen ander meer hadden .  

septembermaand = oogstmaand

De perenboom dan.
Die gelukkig mijn ergernis over zijn perenaanbod van vorig jaar ( 2 exemplaren waarvan er 1 al rot was voor ik de kans kreeg hem te consumeren )  heeft overleefd .
Want dit jaar heeft hij het tekort van vorig jaar ruim goedgemaakt met een zeer overvloedig aanbod van opvallend kleine doch smakelijk sappige peren.

septembermaand = oogstmaand

Omdat de inwendige m(i)e dat niet allemaal verwerkt krijg vooraleer het begint te rotten, heb ik er ook deze keer weer confituur van gemaakt.
Ik ben geen confituureter.
Maar voor deze variatie maak ik graag een uitzondering !
( ook dat heeft mijn lief overvloedig te horen gekregen de voorbije dagen ocharme ) 
Deze confituur  is vooral bijzonder lekker als hij ijskoud uit de ijskast komt en dan op een lekker vers stukje krakend brood wordt gesmeerd !
Ik gebruikte het recept dat ik eerder al eens uit de doeken deed en je vindt dat hier.
Deze keer zonder earl greythee want die was op.
Ik liet nog een paar vruchten hangen want dat staat zo mooi en die kan ik dan later nog wel eens uit het vuistje eten...

septembermaand = oogstmaand

En dan was er nog die éne pompoen !
Geen supergrote , maar een zeer mooie voloranje pompoen waar ik de lekkerste pompoensoep ooit mee maakte !
Ook voor herhaling vatbaar !
Ook in de voortuin, in een aardappelkweekzak !



septembermaand = oogstmaand
En dan heb ik nog een aantal aardperen in volle grond staan tussen de herfstanemoon , de hortensia en de rozemarijn.
Nog te vroeg om te oogsten denk ik, want nog lekker groen en ik denk dat er nog bloemen op komst zijn ...


Tuinieren ! 
Dat kan zo lekker zijn !
Hoe zit dat eigenlijk bij jullie ? 


7 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke foto's!
    Alles ziet er lekker uit.

    Vooral die confituurpotjes tegen de grasgroene muur zien er prachtig uit. Kan zo in een magazine.

    Ik tuinier heel graag voor bloemen en struiken maar alles van groenten mislukt. Te natte kleigrond vermoed ik, of het kan ook aan mij liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmmm die confituren zien er smakkelijk uit.
    Wij hebben op het terras een vierkante meter moestuin staan, met daarin, enkele kruiden, en lente-uitjes (en tjee wat hebben we er veel, nooit gedacht dat die allemaal gingen uitkomen)
    Verder staat er nog cherry-tomaatjes en een paprika in een pot.

    ps mysterie van de pet-flessen heb ik opgeklaard via reply, komt maar eens piepen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peren hebben het ene jaar een goed jaar en het andere jaar een slecht jaar. Zo gaat het al jaren bij mijn schoonvader. Dit jaar zijn het er weer veel.... Hopelijk mogen we weer mee delen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. peren en appels hangen nog.. die zijn pas in oktober te plukken.. ik heb conference peren en gele en rode spurr appels. druiven zijn nog groen .. moeten nog blauw worden.. dus die hangen ook nog.
    wijnbessen waren zalig en ik heb ongeveer 1,5 kilo van de struik geplukt.
    bramen ben ik nog mee bezig.. tot nu toe 800 gram.
    kiwibessen proef ik steeds.. maar zijn nog niet rijp.. heeeeeeeeeeeeeeeeeeel zuur, dus die hangen ook nog.
    aardperen zijn pas ongeveer november te oogsten.. meestal vergeet ik die dan ahahaha dus die plant woekert de hele tuin door!
    1 snijboon geoogst ahah rest opgegeten door de slakken en zo.
    zelfde geldt voor pompoenen, courgettes en snijbiet en raapstelen.. ze kwamen uit de grond.. en werden opgegeten door de slakken.
    ach.. ik ben al blij met het fruit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wah, wat een geweldige oogst! Eet smakelijk, maar dat zal wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne oogst! En cool hé die patatten. Mijn ventje zegt hier dat je best niet dezelfde grond neemt als vorig jaar voor patatten.
    En ik geef hem de tip de confituur door, merci!

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com