maandag 24 oktober 2011

Recept: Aardappelgoulash met veel paprika

1 van de eerste gerechten die ik zelf verzon, is gebaseerd op een recept uit het eerste kookboek dat ik ooit kocht. 
Het ging om aardappelgoulash: aardappelen, bouillon, zure room en aangebraden ajuin. Meer was dat niet...
Ik besloot er een volwaardig komgerecht/1-pansgerecht van te maken door er een hoop ingrediënten aan toe te voegen en sindsdien is dit 1 van mijn absolute favo gerechten aller tijden !

En ik ben niet de enige waarbij het in de smaak valt...
Ik maak het regelmatig klaar wanneer ik bezoek heb - het is erg lekker, lekkerder als je het op voorhand kan maken, handig, en makkelijk te transformeren tot een vegetarisch gerecht.
Genoeg inleiding, hier het recept...  

Recept: Aardappelgoulash met veel paprika

Ingrediënten:

Er moet eigenlijk heel erg veel in. 
Da's ook de reden waarom ik het zelden voor mij alleen maak.
Maar als ik het maak voor gasten, maak ik express goed veel zodat ik er nog een paar keer van kan eten achteraf ;)

- een ajuin of 2
- een teentje look of 2-4
- kippenbouillon of groentebouillon
- paprika's ( de kleur doet er niet toe, al ben ik zelf niet zo'n fan van groene )
- groene boontjes 
- champignons
- babymaiskolfjes
- erwten
- eventueel nog andere groenten zoals courgettes, sluimerwten, aubergines, ....
- zure room
- rode pepertjes
- rookworst ( die men ook wel eens bij zuurkool doet )
- en/of gerookt spek ( liefst van die dikke plakken )
- eventueel ook vers spek
- pijpajuin
- paprikapoeder
- aardappelen
- een grote pot !

De hoeveelheden moet je laten afhangen van het aantal porties dat je wil maken.
Ik ben zelf niet zo goed in het juist-genoeg-koken ...
Van zo'n dingen maak ik gewoon véél...
En dan zie ik wel hoe vaak ik er nog kan van eten.

Recept: Aardappelgoulash met veel paprika

Het recept :

- snij alle ingrediënten in grove stukken : de groenten en het vlees. De aardappelen mogen in schijven, de look kan je best persen
- bruineer de ui in een beetje vetstof
- voeg de bouillon toe. De hoeveelheid hangt af van je hoeveelheid aardappelen : die moeten in ieder geval onder komen te staan
- breng aan de kook en voeg de aardappelen toe
- pers de look uit in de bouillon en voeg een eetlepel ( echt waar ! Er moet veel paprikapoeder in ! ) paprikapoeder toe
- vervolgens voeg je de verschillende groenten toe in de volgorde van de tijd die ze nodig hebben om lekker knapperig gaar te koken : de boontjes eerst, daarna de paprika. De rest mag een pak later.
- Bak het vlees apart in een pan en voeg het er op het einde aan toe. Als je een gemengd publiek hebt van vege's en vleeseters, kan je het vlees ook apart geven. Zoe kan iedereen hetzelfde gerecht eten.
- als de aardappelen gaar zijn, dien je het gerecht op.
- geef er zure room, fijngesneden pepertjes en gesnipperde pijpajuin bij.
- en eventueel brood...

Als vege-gerecht is dit ook echt super : door de vele verschillende groenten is het een rijke gevarieerde maaltijd voor hen.
Ook vleeseters kunnen het eten zonder vlees, ze zullen niets missen .

Recept: Aardappelgoulash met veel paprika

smakelijk !


6 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com