|
Magritte |
De intensieve reclamecampagne voor de tentoonstelling "Zeldzaam en onmisbaar" in het MAS deed zijn werk goed: ze verleidde mij namelijk om er naartoe te gaan want deze tentoonstelling klonk erg interessant.
|
Detail uit "De lezing van Emile Verhaeren" door Théo van Rysselberghe
|
En dat was echt niet evident want ik ben tussen ons gezegd en gezwegen niet echt een fan van het MAS. De trappenhal en het uitzicht zijn fenomenaal, maar de tentoonstellingen vind ik er meestal ondermaats. Ze zijn zodanig opgesteld dat je amper ziet wat er staat, de zalen zijn meestal erg donker en er staat weinig of geen uitleg bij het tentoongestelde. Ik herinner me nog een keertje dat je de info over de tentoongestelde stukken moest lezen in een brochure. Maar het was er zo donker dat die brochure niet leesbaar was...
|
Crucifix door Maria Faydherbe |
|
bloemstuk van Osias Bee De Oude en tafel van Pierre Gole |
Ondanks dat ik toch een fervente museumganger ben, was het dus al erg lang geleden dat ik nog eens in het MAS kwam.
|
detail uit de verzoening tussen de Romeinen en Sabijnen door Rubens |
|
detail uit de verzoening tussen de Romeinen en Sabijnen door Rubens |
|
detail uit de slag van Ivry van Rubens |
Maar het moet gezegd: deze tentoonstelling vond ik een pak beter dan de anderen die ik in het verleden bezocht. Het was nog altijd niet erg evident om te weten wat ik zag want de naambordjes waren erg klein en het was er nog altijd erg donker. Maar er hingen nu tenminste bordjes bij de werken en dat is wat mij betreft al een flinke verbetering.
|
Judith door Jan Massijs |
Aan de kassa had ik er niet aan gedacht om ook een audiogids te nemen. Dat had echter wel een meerwaarde geweest denk ik. Ik ga dat proberen te onthouden voor de volgende keer. Ga je zelf ook nog kijken, dan zou ik toch aanraden gebruik te maken van die mogelijkheid.
|
Portret van een jonge vrouw met haar hond door Catharina van Hemessen |
En naast naambordjes naast de werken, hing er in elke zaal ook een duidelijk leesbare tekst in 3 talen met info over het onderwerp. Ze hebben blijkbaar wat aanpassingen gedaan in hun manier van tentoonstellen en ik kan daar alleen maar blij om zijn.
|
Glasramen van Pieter Coecke van Aelst |
De werken op de tentoonstelling staan allemaal op de Vlaamse topstukkenlijst. Die lijst viert dit jaar zijn 20ste verjaardag. Hij bevat een dikke 1000 kunstwerken en voorwerpen die ergens in Vlaanderen een onderkomen hebben. Dat kan zowel in musea zijn, als bij privéverzamelaars of in kerken en gebouwen.
Details uit Familieportret door Frans Floris
De werken op die lijst moeten niet gewoon erg goed zijn, maar - zoals de titel van de tentoonstelling al zegt - zeldzaam en onmisbaar. Ze mogen daarom niet zomaar het land verlaten en krijgen omwille van hun bijzonder statuut makkelijker de gelegenheid om gerestaureerd te worden .
|
Detail uit drieluik de Gierigaard en de Dood door Jan Provoost |
Op de tentoonstelling wordt een documentaire getoond die aan de hand van een paar werken van de topstukkenlijst duidelijk maken wat dat "zeldzaam en onmisbaar" zijn juist inhoudt. En dan wordt ook duidelijk dat het niet alleen over schilderijen en beeldhouwwerken gaat, maar ook over gebruiksvoorwerpen en geschriften.
|
Detail uit Calvarie met Stichterspaar door Quinten Matsijs |
Uniek - en voor mij ook de reden waarom ik er zeker naartoe wilde - aan deze tentoonstelling is het feit dat ze een 100-tal werken verzamelt waarvoor je normaal naar alle uithoeken van het land moet. Een aantal van de werken herkende ik van eerdere bezoeken aan bijvoorbeeld het Rubenshuis, Museum Mayer van den Bergh, het vleeshuis , ... en andere musea die ik ooit bezocht.
|
het sterfbed van Maria door Hugo van der Goes |
|
La Nena door Arturo Martini |
Maar er hingen ook werken uit privécollecties die je normaal gezien niet te zien krijgt. (Het viel me op dat daar vooral veel banken bij waren ... . Ik denk daar het mijne van ... ) . Al die werken samen in 1 tentoonstelling te zien hangen is best speciaal.
|
detail uit Drieluik met de Aanbidding der Wijzen door Memling |
De tentoonstelling is niet erg groot, ik denk niet dat we er veel langer dan een uur rondliepen. En dat was maar goed ook, want mijn mama en ik arriveerden behoorlijk laat waardoor we toch geen tijd hadden voor zeer grote tentoonstellingen.
|
Beiden door Clara Peeters |
Gezien wij allebei een museumpas hebben, is het voor ons ook niet erg dat we de andere lopende tentoonstellingen in het MAS niet meer konden zien. We moesten toch niet betalen en die andere dingen kunnen we altijd op een andere keer nog eens bezichtigen.
|
Reliekbuste van de heilige Pinosa door meester Henrik |
|
Onbekende maker
|
Die museumpas is echt een aanrader wat mij betreft. Als je 2 keer het KMSKA bezoekt, heb je de prijs er al bijna uit en je hebt er een heel jaar lang onbeperkt toegang mee in zeer vele musea. Ik heb hem al enkele jaren en verleng hem elke keer opnieuw. (Blijkbaar heb ik dat deze keer zelfs een keertje te veel gedaan waardoor de mijne nog tot maart 2025 geldig is 😆 . ) |
Jean Brusselmans - strandgezicht met baadsters |
Wil je er ook eens naartoe? De tentoonstelling loopt nog tot 25 februari 2024. Meer info op deze website.
Ik bezocht de tentoonstelling op 1 december 2023.
Meer kunst via deze tag ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com