startpagina

donderdag 6 oktober 2016

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Er zijn zo van die dagen dat alles vierkant loopt.
Vorige week had ik zo'n dag. 1 van de gevolgen was dat ik er nog eens met mijn neus op gedrukt werd dat de fiets - ondanks alle gevaren en ergernissen - in Antwerpen  toch echt wel het meest aangewezen vervoermiddel is.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Ik moest namelijk nog eens tijdens het spitsuur de tram nemen en dat was een zeer ergerlijke ervaring: lang wachten op een reeds propvolle tram die vervolgens stapvoets doorheen het verkeer in de binnenstad ( wat doen toch al die auto's in het centrum van de stad? Ik snap dat echt niet. Wie gaat er nu in hemelsnaam nog met de auto naar of door de stad ? ) slingerde.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Mijn gedachten werden op slag weer terug gekatapulteerd naar de Parijse metro. Daar kunnen we hier nog veel van leren.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Mijn lief is het daar echter niet mee eens. Toen ik met hem in Parijs de ondergrondse indook, was hij oprecht verbaasd over de ouderwetsheid van de metro daar. Voorhistorische treinstellen, gebrek aan roltrappen, en zelfs nog ouderwetse reclame-affiches waar geen glas voor hangt. Hij vond het een westerse wereldstad onwaardig. 

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Maar ik ben het daar niet mee eens. Je kan besluiten dat de Parijse metro ouderwets is, maar de conclusie die ik trek is dat hij kwalitatief zo goed is dat hij vele jaren na eerste gebruik nog altijd werkt. En de metro is niet spiksplinternieuw en modern van design, maar dat komt juist omdat zij ons jaren voor waren in het organiseren van goed openbaar vervoer onder de grond. 

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

In Antwerpen lagen de metrogangen sinds de jaren 70 tientallen jaren te wachten om in gebruik genomen te worden. Pas sinds 1990 kwam de verbinding met linkeroever er en pas sinds 2006 wordt er terug werk gemaakt van het verder in gebruik nemen van de rest van de reeds gegraven metrogangen. Nog altijd zijn er stukken die nog niet in gebruik zijn genomen. 

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Logisch dat het er hier moderner uit ziet. Maar in tegenstelling met de metro in Parijs kan je er hier niet op rekenen dat je niet langer dan 10 minuten moet wachten, het netwerk is zeker niet stadsomvattend, het gaat sneller dan bovengronds trammen maar nog altijd niet supersnel en ik kan ondanks de recentere ingebruikname niet aangenaam ademen door het gebrek aan goede lucht.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)
Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

In Parijs ben ik dankzij de metro nooit bang om verloren te lopen. Want waar je er ook gaat, je komt overal een metrostation tegen. 
En 1 metrostation is al wat je er nodig hebt om terug thuis te geraken.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Op mijn minitablet staat deze app van de Parijse metro waardoor ik ook zonder wifi altijd het metroplan kan raadplegen en mijn weg naar mijn bestemming kan uitstippelen.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

In Antwerpen is dat met de wirwar aan trammen, bussen, metrolijnen en onduidelijke communicatie niet evident ( probeer maar eens te ontdekken waar je een bepaalde bus moet nemen op de Roosenveltplaats en probeer je dan eens in te denken dat je geen Nederlands kan en dat toch moet vinden ... ) .

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Maar ik geef toe: de lange gangen en het gebrek aan roltrappen en liften maakt de Parijse metro wel moeilijk toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn of die met een buggy moeten rondrijden.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

De toestellen maken zeer veel lawaai. 

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

En ook al gaat het ademen er een pak makkelijker dan in die van ons, de gangetjes kunnen voor een wat claustrofobisch aangelegde mens best lastig zijn. 
Al ik vind het ook fascinerend, die hele ondergrondse wirwar onder Parijs.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Ik heb er afgelopen zomer wel een paar keer hinder ondervonden door terreuralarm. Men lacht er niet mee in Parijs: ergens een verloren geraakt pakje? Het metrostation wordt afgesloten en alles wordt grondig onderzocht. Zo kwam het bijvoorbeeld dat ik veel later dan gepland aankwam in le Jardin des Plantes, maar ach: op vakantie is dat niet erg.

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Ik betrapte me in de Parijse metro ook 1 keer op gedrag waar ik niet fier op ben. Ik wil proberen om de terreurhysterie te negeren (niet dat er geen dingen kunnen gebeuren: er zijn er al gebeurd en da's héél erg. Maar je houdt dat niet tegen door overal bang voor te zijn en al zeker  niet door overal soldaten te zetten) en gewoon mijn dagdagelijkse gang te gaan. Maar in Parijs kwam ik  hartje zomer in een tramstel gestapt waar ik een man zag zitten met een dikke jas aan en dat deed me de volgende halte overtappen naar een andere wagon. 
Ik voelde me een beetje beschaamd over mijn gedrag en hoopte heel erg dat de betrokken meneer mijn reactie niet had gezien. 
Toen ik onlangs deze ervaring aan iemand vertelde die vaak in Brussel de tram neemt, bleek die al eens hetzelfde te hebben gedaan en hij had dezelfde gevoelens van schaamte waardoor dat bij mij al een pak minder erg was :).

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Soit, nemen jullie wel eens het openbaar vervoer? En is dat bij jullie dat een genot of een nachtmerrie? 

Parijs: Leve de metro! (overpeinzingen bij openbaar vervoer)

Meer Parijs via deze tag...

11 opmerkingen:

  1. De metro in Parijs is geweldig. Vooral dat je maar 2 a 3 minute hoeft te wachten tot de volgende komt. In Rotterdam, waar ik werk, moet ik soms wel 8 minuten wachten tijdens de spits. Vreselijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou al blij zijn hier als ik er kon op rekenen dat ik maar 8 minuten moet wachten op de tram :) .

      Verwijderen
  2. Ik neem bijna elke dag het openbaar vervoer naar mijn werk, maar de enige reden is dat ik geen alternatief heb. De vervoersmaatschappijen in België laten hun prijzen maar stijgen terwijl de kwaliteit steeds daalt, en de enige reden dat dit kan is omdat een groot aantal mensen gewoon geen keuze heeft. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. same here, ik kan ook niet anders. en de metro in parijs heb ik een trauma aan, eerste keer dat ik er mee ging bleef ik tussen de deur zitten dusja :P

      Verwijderen
    2. Oeps! Ja, zou ik ook een trauma aan overhouden denk ik!

      Verwijderen
    3. Da's toch echt ongeloflijk hé, dat verkeersbeleid in B. Ik geraak gelukkig bijna altijd waar ik moet zijn met de fiets, maar als ik het openbaar vervoer pak valt me altijd op dat de dienstverlening inderdaad minder goed is dan 30 jaar geleden....

      Verwijderen
  3. Ik was in mei in Moskou en het is daar geweldig om met de metro te reizen. De metrostellen zijn niet hypermodern, maar voldoen wel. Als je de metro mist dan komt een paar minuten later gelukkig alweer de volgende. Maar het allermooiste van al zijn de stations: dat zijn kunstwerken op zich. Je moet het maar eens googelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook al gehoor dat die zo mooi is. Wie weet kan ik dat ooit eens in het echt zien, stel je voor :) !

      Verwijderen
  4. Keigave foto's heb je gemaakt !! Ik ga altijd op mijn fiets naar m'n werk. Naar de stad neem ik de trein, en die ene keer dat ik ga, is er vaak wel iets aan de hand, waardoor er vertraging is. Of bussen ingezet worden en dan staat niet goed aangegeven waar je in moet stappen voor de terugreis. Als we een wandeletappe van a naar b doen, gaan we met de auto naar b en vandaar met het ov naar a en lopend weer naar b. Dan woon ik in een uit de kluiten gewassen dorp in de provincie, daar valt het ov al niet mee. Moet je gaan wandelen in Groningen, daar is het ov wegbezuinigd, dat valt helemaal niet mee om de b-a-b methode toe te passen. Trouwens in de Belgische Ardennen hetzelfde verhaal. Dan wordt het soms a-b-a. Maar ach, we maken wel altijd wat mee, met belbussen, liften en rare buschauffeurs, daar kan ik een boek over schrijven. Fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. KLinkt bekend allemaal, alleen heb ik nog nooit gebruik gemaakt van belbussen hier. Maar het slechte openbaar vervoer is 1 van de redenen waarom ik niet buiten de stad ga wonen. Ik wil namelijk écht geen auto, en dat lijkt me quasi ondoenbaar op het platteland helaas.

      Verwijderen
  5. Groeten van een grote Parijse metro fan. Werkt altijd, soms wel druk, maar dan wachten we gewoon op de volgende. En je dikke jassen verhaal snap ik helemaal en vind ik niks om je voor te schamen . Wij vinden voor Nederland de ov-kaart erg handig, maar hoe een buitenlander zich hier moet redden in het openbaar vervoer?? Geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com