woensdag 7 september 2016

tip: Naar Parijs met de trein - IZY

gare du nord parijs
Omdat het anders zou kunnen lijken wil ik mijn blogpostje van vandaag beginnen met een huishoudelijke mededeling: Mijn blog is een reclame- en sponsorvrije blog. Deze tip is dat ook geheel uit eigen beweging geschreven en zonder enige vorm van vergoeding en al helemaal niet op vraag.
Zo.
Dan heb ik dus nu voor jullie de tip.

ergens onderweg
Als ik naar Parijs ga, doe ik dat met de trein: lekker relaxt achterover zitten met een boek of een haakwerkje en een muziekje en zo door het landschap glijden. Het is makkelijke en aangename manier van reizen (als ik tenminste medicatie neem om een paniekaanval te vermijden want treinen hebben dat effect op me. En toch hou ik van verplaatsingen met de trein), snel genoeg én ook nog eens betaalbaar.

het station van Lokeren

Tot nog toe deed ik dat met 'de gewone Thalys' .
Maar zij hebben sinds kort een low cost alternatief: IZY.
De treinen van IZY rijden minder vaak en minder snel dan de gebruikelijke Thalystreinen. Maar de prijzen zijn vaak een stuk interessanter.
Bij Izy kan je kiezen op welke manier je wil zitten en die keuze bepaalt voor een groot stuk het tarief van je  rit. Als je het niet erg vindt om eventueel tot in Parijs te moeten rechtstaan omdat er geen zitplaatsen meer zijn, kan je zelfs voor 10 euro enkel mee!


Toch is Izy niet altijd de beste optie: toen ik in de lente met mijn lief naar Parijs ging lagen voor de periode dat wij een trein wilden nemen de tarieven hoger bij IZY dan bij Thalys. Het lijkt me dus aangewezen om beide opties te vergelijken als je plant om per trein naar Parijs te gaan.
Maar afgelopen maand was dat wel de betere optie: ik reed in hun meest comfortabele zetel heen en terug vanuit Brussel naar Parijs voor 65 euro. En dat vind ik best een betaalbare prijs.


Nuttig om weten: In de IZY-treinen zijn er geen bars. Drank en eten voor onderweg moet je dus zelf meebrengen. En er zijn ook beperkingen op de hoeveelheid bagage die je mag meenemen.


Ik en bagage. Da's een tobtopic bij mij. 
Toen ik afgelopen winter naar Marokko ging ( hoor mij nu bezig, de huismus die niet vaak op reis gaat. Daar heb ik dit jaar toch écht een grote verandering in gebracht :) Ik sta nog te kijken van mezelf :) ) maakte ik me zorgen over het gewicht dat ik mee terug naar huis zou nemen: ik plande namelijk een grote koopaanval op de Marokkaanse medinawinkeltjes en wilde met een koffer vol met moois terug thuis komen. Maar ik was lichtelijk verontrust (en er daardoor wat geobsedeerd mee bezig, sorry mensen in mijn omgeving die dat moesten ondergaan en dan vooral Latifa :) )  over de vraag of mijn koffer niet te zwaar zou zijn. Zou ik dan moeten bijbetalen? En was mijn koffer wel groot genoeg?  
Bleek dat we - nadat ik wijselijk besloot om de prachtige tapijten maar ginder te laten voor mensen met meer bagageruimte - alles vlotjes mee naar huis kregen. Ik had op vlak van gewicht eigenlijk nog veel meer kunnen meebrengen. Al dat getob voor niks!
Dus ge zoudt denken: 'nen ezel stoot zich geen 2 keer .... ' 


Maar: met mijn 10-daags tripje naar Parijs herhaalde dit scenario zich. Deze keer niet omwille van het gewicht, maar omwille van de afmetingen van mijn bagage. IZY legt namelijk strikt op hoe groot de koffer mag zijn en dat is niet groot. Mijn koffer is 'vliegtuighandbagagegrootte' en die mocht ik voor de IZY niet vol proppen want dan zou hij te groot zijn. Ik vreesde echter dat mijn gerief - waaronder een grote laptop - er niet in zou kunnen en sloeg weer aan het tobben: Toch minder kleren meenemen? Zal ik het eens vragen aan x of y of z? Of toch mijn laptop thuis laten??  .....
Ik had dat getob nochtans makkelijk kunnen vermijden: als je je ticket boekt voor de IZY, kan je voor 10 euro extra per rit ook extra bagage meenemen. Alleen had ik daar op de moment van het vastleggen van mijn ticket niet aan gedacht en later bijbestellen kan wel maar dan kost het al het dubbele. En als bij het inchecken zelf pas blijkt dat je bagagevolume te groot is moet je zelfs 30 euro per rit bijbetalen.


Deze keer hield ik het daarom maar bij mijn koffer en puzzelde hard om alles er in gepropt te krijgen. Ik hield in Parijs ook mijn hand stevig genoeg op de knip van mijn portemonnee en bracht dus geen dozen schoenen en halve boekenwinkels mee naar huis.



Ik kan daar zo van flippen hé,  dat bagagegedoe. Hebben jullie dat eigenlijk ook? 
Zo vroeg ik me af of een handtas ook handbagage is. IZY laat namelijk wel toe dat je 1 stuk handbagage meeneemt (al zijn ook daar de toegelaten afmetingen zeer beperkt). 
Ik dacht bij mijn eigen: als een handtas geen handbagage is, dan kan ik nog een extra klein rugzakje meenemen! Joepie!
Maar wat als dat wel handbagage is? Dan moet ik extra betalen omdat ik dat rugzakje bij heb.....
Ik besloot dat tot op het bot uit te zoeken en dat bleek niet simpel. Raar eigenlijk hé. 
Ik zocht op de website, zocht via google maar nergens vond ik een duidelijk antwoord op de vraag of een handtas al dan niet handbagage is. Het heeft wat over-en-weer communicatie gevraagd op de facebookpagina van IZY vooraleer ze mijn vraag juist begrepen en voor ik een duidelijk antwoord kreeg: Bij deze kan ik jullie meedelen dat bij IZY volgens de izyfacebookpaginavragenbeantwoorder een handtas wel degelijk handbagage is en dus een extra rugzakje als extra bij te betalen bagage wordt bekeken.
En denk niet dat dat in de praktijk wel zal meevallen: in het terugkomen werden verschillende mensen uit de rij gepikt die moesten bij betalen omwille van een te grote koffer. U bent gewaarschuwd en kan jezelf bij deze kopzorgen over dit thema besparen want die heb ik al gehad :). 
Ik heb alvast besloten dat ik de volgende keer gewoon ineens extra bagage bijbestel. Op die manier kom ik goedkoop van dat getob af en kan ik wél schoenen en boeken mee terug brengen ;) .


Toen ik in de trein stapte werd ik geconfronteerd met een plezante meevaller:  Op je eentje ergens naartoe reizen brengt ook telkens de spannend vraag: wie gaat er naast mij zitten? De persoon die de plaats naast jou toegewezen kreeg, bepaalt voor een groot stuk mee of je een aangename reis zult hebben of niet.
Dus was ik erg opgelucht toen ik bij het instappen in Brussel een enkele zitplaats bleek te hebben gekregen. Geen buren die lawaai maken, met hun hoofd op je schouder in slaap vallen, snurken, zitten te smakken, stinken, je armleuningen in beslag nemen .... 
Ikke content!


En het was nog niet gedaan!
Er stapten nog een paar mensen op maar al snel hield dat op en  buiten ikzelf en een 4-tal andere passagiers bleef onze wagon helemaal leeg!
En in de terugweg herhaalde dat scenario zich.
Of dat voor IZY zelf zo goed is weet ik niet. Maar op deze manier van en naar Parijs reizen was echt een waar genot!



Voila.
Dat was mijn tip. Als ge ooit naar Parijs wil treinen, neem je best ook deze mogelijkheid eens onder de loep.
En tob niet over bagage, dat deed ik al voor U ;) .

meer Parijs op deze pagina ...
Follow

5 opmerkingen:

  1. Goeie tips!! Ik heb dat getob met de bagage ook gehad voor onze reis naar de V.S. Net als jij werd ik moeilijk wijs uit de sites van de vliegtuigmaatschappijen. En dan heb je met het vliegtuig ook nog te maken met vloeistoffen... Wat wel en niet en waarin en hoe verpakt en dat soort zaken. Uiteindelijk allemaal gelukt, maar dat kost me een tijd en idd enige stress. Als we willen reizen moeten we er wel wat voor over hebben. Mooie foto's ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij mij is dat ook een beetje van de stress denk ik, al dat getob....
      En dank je!

      Verwijderen
  2. Heel leuk om te lezen. De manier waarop je schrijf is aandoenlijk.
    Bedankt voor de tips, maar eerlijk, ik vind treinen helemaal niet leuk... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelfs van een treinreis weet jij nog een geweldig verslag te maken, inclusief prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...