zaterdag 24 januari 2015

HELP !!! : fotoprobleem : hulp en tips gevraagd

Sinds een paar weken stel ik vast dat een deel van de foto's die ik maak en op intenet zet  op mijn eigen PC er uit zien zoals ik wil, maar op andere pc's ( en Iphones ed ) er half afgewerkt uitzien.
Geen idee hoe jullie de foto's zien ( je mag me dat ook altijd hieronder laten weten, zeker als het er bij jullie hetzelfde uitziet als hoe ik hem zie op mijn eigen pc )
Ik zal dit even illustreren met wat voorbeelden : 



wat ik zie : Bovenstaande foto is een erg witte foto waarop 5 tussenstukjes staan met rond die tussenstukjes een heel lichte schaduw. Verder is de achtergrond egaal wit.  Ik zie - behalve net naats de tussenstukjes erg lichtjes - zelfs geen verschil tussen de foto en de achtergrond van mijn blog. Zo zie ik hem als ik hem bekijk vanuit de map op mijn computer, in mijn fotobewerkingsprogramma , maar ook op mijn blog  
wat  anderen zien : Op andere pc's zijn dezelfde 5 stukjes te zien maar de achtergrond is bovenaan en onderaan wit en in het midden grauwgrijs met een cirkelvorige uitsnijding aan de rechterbovenkant. Het lijkt wel alsof ik de de foto bij het ' oplichten ' enkel bovenaan en onderaan een streep heb verlicht en de rest ben vergeten.


wat ik zie : Ik zie een rode ondergrond met een wit bord met eten en een potje rozemarijn . De achtergrond is overal egaal spierwit. Ook hier is geen verschil te zien tussen de achtergrond van mijn blog en de witte stukken van de foto, ze vloeien als het ware in mekaar over omdat ze beiden spierwit zijn.
wat anderen zien : dezelfde onderdelen ( gelukkig maar, stel je voor :)  ) , maar de achtergrond is wat grijzig.  Behalve aan de linkerkant : daar is een streep wit in golven duidelijk afgelijnd te zien van boven naar onder. 






wat ik zie : een onafgewerkte armband met losse draadjes en zijn nogal uitgesproken zwarte schaduw op een spierwitte achtergrond
wat anderen zien : diezelfde armband met draadjes en schaduw op een wat grauwe achtergrond waarbij aan de rand van de foto op een nogal onregelmatige manier veel witte stukken te zien zijn. In de linkerbovenhoek is bijvoorbeeld zelfs een duidelijke witte cirkel te zien.

En nu wil ik natuurlijk weten waarom mijn foto's op andere pc's er zo lelijk en onafgewerkt uitzien en bij mij niet en vooral wat ik er aan kan doen...

wat technische info : 
- Ik gebruik helicon filter ( een oude versie ) als fotobewerkingsprogramma en gebruik dat al jaren. Daar is dus niks aan veranderd....
- Ik heb een blogger-blog en werk met/via google+ waardoor de foto's die ik oplaad op mijn blog in albums op google+staan.
Maar ik heb dit verschijnsel ook als ik de foto's op facebook zet , wat bij mijn weten niks te maken heeft met google+ ...
- Mijn browser is chrome
- Ik weet dat google+ de vervelende gewoonte heeft om ongevraagd foto's die je oplaadt te verbeteren en heb dat bij mij al lang afgezet. Ik heb dat nog eens gecheckt en daar ligt het echt niet aan... 

Ik probeerde al een aantal dingen om er iets aan te doen maar dat is ongelooflijk moeilijk omdat ik op de originele foto's op mijn computer niet zie wat er mis is omdat ze daar niet mis zijn.
Wat ik ook erg raar vond is dat ik een screenprintfoto maakte op een andere computer waar de foto's niet goed verschijnen en die foto op mijn facebookpagina plaatste zodat ik thuis met die foto aan de slag kon, maar ook die foto bleek op mijn eigen computer wel goed te zijn. 
En nog een raar fenomeen : als ik de betrokken foto's thuis oplaad op facebook, zien ze er uit zoals het hoort. Maar als ik op het knopje ' delen ' klik in facebook, zie ik ze onder het popupschermpje dat dan verschijnt ook in slechte versie verschijnen. Eens effectief gedeeld, ziet hij er weer uit zoals het hoort.


Ik weet niet waar het probleem zich stelt maar dit zijn wel een aantal conclusies en bedenkingen die ik maak : 
- het is een probleem op zowel facebook als mijn blog : het lijkt me dus geen blogger of google+ probleem te zijn . Tenzij ik me erg vergis en foto's op facebook ook opgeladen worden via google+ ? 
- voor zover ik weet zien de foto's alleen op mijn eigen computer er uit zoals het hoort. Maar ik heb niks veranderd aan instellingen of zo en bij foto's tot een week of 3 geleden stelde dat probleem zich niet : die zijn op elke pc goed .
- Het is toch wel raar en wellicht veelzeggend voor mensen die meer van computers kennen dan ik dat een screenprintfoto genomen van een slechte versie van die foto op een pc waar hij er niet goed uitziet ook op mijn computer er wel goed uitziet.


Soit, ik word hier dus heel ambetant van want ik steek heel veel tijd in het maken van goeie foto's - ook door ze oa achteraf te bewerken - en als ik op mijn eigen PC iets anders zie dan wat op ( sommige ? ) andere pc's verschijnt,  dan is het erg lastig om mooie foto's te maken. 
En ik vind het ook een beetje beschamend dat jullie blijkbaar momenteel lelijke slordige foto's van mij te zien  krijgen...
Ik heb al heel wat afgegoogled in de hoop een antwoord te vinden om dit vervelend probleem, maar noppes....

Dus : 
- als je de foto's in dit artikel ook ziet zoals ik ze zie , geef me dan zeker een seintje want ik heb niet de beschikking over een oneindig aantal plaatsen waar ik ze kan bekijken en misschien zijn er nog PC's waar alles te zien is zoals ik het wil.
En vooral : weet je wat er aan de hand is en hoe ik het opgelost krijg : laat het me weten en je krijgt mijn eeuwige dankbaarheid in de plaats ! 

25 opmerkingen:

  1. Oh ja, ik snap wat je bedoelt. Ik zie ze dan anders dan jij ze zelf ziet op je computer. Nou ben ik niet zo'n kritische kijker, maar ik snap dat je dat vervelend vindt! Hopenlijk kan iemand je helpen dit op te lossen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zie hetzelfde als jij ziet. Ik heb een Apple en gebruik Chrome.
    Er zijn steeds meer programma's en websites die voor je 'meedenken' en je foto's aanpassen om ze 'mooier' te maken. Maar dan zou je denken dat iedereen dan hetzelfde zou moeten zien... raar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. aha ! dus bij jou zijn ze ook wit dan ! Dank je wel om dat te melden !

      Verwijderen
  3. Helaas... Ik zie het niet zoals jij (iPad). Ik zie idd de grijssluiers. Alleen dacht ik even dat je dit bewust had gedaan :-)
    Heel raar. Helaas geen enkel idee wat de oplossing zou kunnen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie inderdaad overal de grijze achtergrondjes in plaats van de witte die jij blijkbaar op jouw pc ziet. Vreemd, maar als de foto's enkel op jouw pc wel verschijnen zoals het hoort, dan denk ik dat er iets niet klopt aan de instellingen van jouw pc. Misschien heb je jouw beeld heel helder staan of iets dergelijks? Ben wel benieuwd naar de oplossing. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat heb ik me ook al bedcacht. Ik ga eens zoeken hoe ik dat eventueel kan aanpsaasn.Ik heb ze echter - toch niet bewsut - niet aangepast bij mijn weten, maar je weet maar nooit hé

      Verwijderen
  5. Ik zie ze idd niet goed. Hetgeen ik zie lijkt het dat jij achtergronden heb uitgegumd bijv met paintshop pro ofzo. Het lijkt of je het nog witter heb willen maken dan dat het al wit was en dit geeft denk ik de kleurverschillen op je foto's.Wat jij wit hebt gemaakt is echt wit en de stukken die je niet hebt gedaan zijn in grijzige tint. Misschien dat jij de foto's goed ziet vanwege het feit dat dit programma op je pc staat en ook zo wordt gebruikt met het weergeven van je foto's. Misschien eens een niet bewerkte foto op je blog zetten en kijken of het er dan bij andere nog steeds zo uitziet. Mocht het psp zijn dan zit daar volgens mij ook een toverstokje bij die scherper langs de randen selecteert. Misschien dat dat helpt of misschien zijn je foto's zonder bewerking ook al hartstikke mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is idd een goede beschrijving van het porbleem marbada. En dat is inderdaad wat ik heb gedaan, dat weggummen van grijs om het witter te maken. Maar ik weet ondertussen dat er mensen zijn waarbij de foto's ook te zien zijn zoals ik ze zie en zoals ze bedoeld zijn.
      WXat is psp ?

      Verwijderen
  6. Ik zie ze helaas ook zoals de anderen ze zien, ik heb ook een apple en heb het geprobeerd in Firefox, Chrome en Safari.
    In alle 3 hetzelfde beeld. Nu heb ik wel dat als ik mijn beeldscherm kantel (laptop) al naar gelang de hoek van het scherm het grijs meer of minder word.
    Gebruik je misschien zelf een laptop, misschien dan eens kijken wat het beeld doet als je het een beetje kanteld.

    Verder lijkt het bij de onderste foto erop alsof de achtergrond niet helemaal weggeknipt is zeg maar. (magic wand)
    Het bovenste deel lijkt nog op de originele achtergrond.


    Vraag me nu toch ernstig af hoe mijn foto's er bij anderen uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier zijn ze ook niet mooi wit maar met de grijze stukken achtergrond en d ehoeken af :p

    Ik denk dat het inderdaad aan de instelling van jouw computerscherm zal liggen, je kan dat calibreren of zoiets, googlen want ik heb geen idee meer hoe dat moet. Misschien helpt dat...

    Hopelijk vind je gauw een oplossing!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De eerste foto zie ik zoals jij, de andere 2 zoals anderen hem zien. Aan wat het ligt? Totaal geen idee, denk niet dat dit probleem zich bij mijn blog stelt (hoop ik) Hopelijk vindt je door iemand een oplossing.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie ook wat anderen zien, zowel met Firefox als met IE.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb een apple en ik zie ook de uitgeknipte witte stukken, plaats eens een foto die je niet bewerkt hebt, dan weten we direct of het daaraan ligt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie ook de grijssluiers. Het lijkt meer te liggen aan de pc, dan aan de grogramma's waarin/waarmee het bekeken wordt. Zou het misschien ook nog wat te maken kunnen hebben met in welke resolutie je de foto plaatst? In principe is 72dpi voldoende voor het web. Misschien gebruik je een hogere resolutie, waardoor al je bewerkingen zichtbaar zijn op sommige pc's, waarom op de een wel en op de ander niet, is mij ook een raadsel. Ik vind je header wel geweldig mooi, dat even terzijde. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zie ook wat anderen zien, zowel op smartphone (Android) als op laptop.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie ook de verkeerde fotoos en dacht dat het zo hoorde. Kan je helaas helemaal niet helpen, want ik ben al zo blij als mijn eigen fotoos goed in mijn blog staan. Ik hoop echt dat iemand je kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helaas, ik zie het ook met grijzige tussenstukjes. Ik heb zelf net het gratis photoscape ontdekt. Misschien eens een ander programma proberen??

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het lijkt net of je een stuk papier onde rje foto'sheb gelegd die niet met bij de achtergrond horen. Jammer.. Ik zou ook een ander bewerkingsprogramma gebruiken en leen anders eens een fototoestel van iemand om te zien of het niet van je camera afkomstig is.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb een pc met windows Vista en een android telefoon zowel in chrome, firefox en op mijn telefoon zie ik de fotos zoals je beschrijft dat andere ze zien, de versie met weggegumde delen. Zou het kunnen dat je fotos uit verschillende lagen bestaat (zoals bij photoshop) en dat je die fotos met gegumde randen niet tot 1 foto hebt samen gevoegd? Ik ken het programma waar jij mee werkt niet, maar misschien veroorzaakt het bij dat programma problemen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Foto-technische Lief zegt: dat ligt aan de persoonlijke instellingen van je beeldscherm. Succes!
    Groetjes Sara (decodoodle)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb ook nog even overleg gehad met Keukenprins. Hij zei dat het heel goed kan liggen aan het bewerkingsprogramma wat volgens jezelf nogal oud is. Jouw pc neemt die instellingen wel mee, maar andere pc's kunnen de instellingen niet meenemen, waardoor ze niet het gewenste resultaat van je bewerkingen zien. Kun je het nog volgen, het klinkt heel wazig, ik snap het wel, maar kan het niet beter uitleggen dan zo. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé ! dank je wel ! lijkt me een nuttige tip te zijn ! Dit weekend komt er iemand langs die er wat meer van kent dan ik en hopelijk krijgen we het dan opgelost.

      Verwijderen
  19. Misschien is je probleem al lang opgelost, maar toen ik Ingrids blogpost las, moest ik aan jou denken:
    http://nicelittlebirdie.blogspot.nl/2015/03/the-thing-sequel.html
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. merci Sandra, maar dat is het vermoedelijk niet. dat heb ik ook al een lange tijd geleden ontdekt en nog eens nagekeken toen ik dit probleem vaststelde. Ik schreef er ook een blogpostje over : http://mooisvanme.blogspot.be/2013/11/google-en-fotos-automatische.html
      Het zou dan ook op elke pc hetzelfde verkeerde beeld moeten geven. Ik vermoed dat het aan mijn scherm ligt en ik aan een nieuw toe ben.

      Verwijderen
    2. Hè, jammer...
      Bedankt voor je linkje naar je post uit 2013, ga ik lezen!
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...