zondag 30 maart 2014

de vos is in het bos

Dat zinnetje beste dames en occasionele meelezende heer, 
Dat is het allereerste zinnetje dat ik ooit las.
Met dat zinnetje leerde ik lezen in het eerste leerjaar bij de nonnekes in een meiskesschool in een kempisch dorpke ( na het 2de leerjaar besloten mijn ouders trouwens dat zo'n nonnenschool met alleen meiskes toch niet de aangewezen plek was voor een goede opvoeding en mocht ik naar een andere school. Al moet ik voor de goede orde bekennen dat ik  - buiten van die keer dat ik op de tapisplain van zuster directrice plaste omdat ik daar naartoe was gestuurd door de juf omdat ik ambetant deed omdat ik van de juf niet naar de wc mocht en me echt niet meer kon inhouden -  ook geen trauma's heb overgehouden aan die nonnenschool ... ) 
Dat zinnetje stond eerst bovenaan het bord en werd dan met veel ijver overgeschreven op een papiertje en dan letterlijk in stukjes geknipt
Daarna werd het dooréén gegooid en je moest dan proberen te onthouden welk woordje bij welk stukje-papier-met-lettertjes hoorde.
Ik was 1 van de laatste van de klas die het kon want ik vergat altijd het woordje ' het '...
Maar zo'n rotwoord dat dat was !
Elke dag moesten we dat 1 voor 1 bij de juf aan haar bureau komen voorlezen, helemaal door elkaar
En als je het voor de eerste keer helemaal goed deed, kreeg je een stuk chocolade...
Jajajaja...
En nu verwerkt in een etsyschat dus...
Weten jullie nog met welk zinnetje/woordje jullie leerden lezen ? 




ps : de treasury tool om de schat op mijn blog te zetten zodat je per item ineens kan doorklikken werkt blijkbaar nog altijd niet, dus als je een item beter wil bestuderen zul je het via deze link moeten doen ...

1 opmerking:

  1. Ik heb eerst losse woorden geleerd.
    Mijn eerste woord was boom!
    Iets heel anders als gelijk een hele zin.
    Tegenwoordig is het eerste woord ik, bij de methode Veilig Leren Lezen.
    Het is een mooi proces dat leren lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...