woensdag 27 november 2013

handgemaakt winkelen in het station van Antwerpen !


Dat kan je tegenwoordig doen in het centraal station van Antwerpen.


Iedereen die wel eens in Antwerpen is geweest, weet ongetwijfeld dat er vroeger een hoop goudwinkeltjes waren in de Pelikaanstraat.
Die straat is gelegen in de diamantwijk,  vlakbij het centraal station.


Sinds het centraal station enkele jaren geleden werd verbouwd zijn die winkeltjes in hun oorspronkelijke vorm verdwenen.
Ter vervanging werd er in het verlengde van de perrons in het station zelf een galerij aangelegd waar de winkeltjes van de Pelikaanstraat een nieuw plaatsje kregen.


Maar dat draait niet goed...
1 en ander heeft wellicht te maken met de wat louche activiteiten waarvoor een deel van deze winkeltjes een dekmantel zijn.
Gevolg : grote leegstand terwijl er daar toch dagelijks een enorme stoet treinreizigers - dus potentiêle klanten - passeert ...



Voila, deze inleiding om te vertellen dat er nu in het station in die lege winkeltjes nog tot het einde van 2013 een hoop pop-up-winkeltjes zijn ingericht.
En ik ben daar eens gaan kijken, vooral dan naar het pand waar Vera een stekje heeft gevonden met haar mooie juwelen.


Ze heeft daar gezelschap van dames die mooie hoeden en sjalen maken



Over Vera vertelde ik al eerder : zij is de dame die in Antwerpen wellicht als eerste een etsybijeenkomst organiseerde.


Ik was daar ook.
We waren toen met 3 in totaal.
Zo heb ik ze leren kennen.



Sindsdien kom ik ze af en toe tegen
Soms met haar creaties en die zijn altijd de moeite.
Vera werkt veel met oud glas dat ze opnieuw smelt en tot nieuwe kralen herwerkt of met leder .
Mooi hé !



En ook belangrijk,  want dat kan in pop up shops wel eens flink tegenslaan - de dingen die ze maakt zijn erg betaalbaar ! 


Ik denk dat de kans groot is dat dit initiatief wat langer zal blijven bestaan want vermoedelijk zijn er geen alternatieven buiten de winkeltjes te laten leegstaan.
En dat lijkt me geen goeie optie ...


Ben je eens in de buurt ? 
je kan er terecht van dinsdag tot en met zondag tussen 11 en 19 uur
Vera en haar juwelen vind je in pand nummer 45


En via deze facebookpagina blijf je op de hoogte  



( deze blogbijdrage schreef ik volledig op eigen initiatief  zonder enige compensatie. Geen reclame dus, maar mijn mening  ... )

12 opmerkingen:

  1. En een paar van jouw creaties nu ook daar gaan te koop leggen, hè M(i)e.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. toch niet, ik hou het bij mijn etsywinkeltje :)

      Verwijderen
  2. oooh, ik moet dringend eens naar antwerpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou zou ik graag wel eens willen weten waar dat dan precies is ? Ik kom bijna wekelijks in Centraal om over te stappen, het enigste waar ik dan kom zijn die kleine winkeltjes helemaal beneden. de frituur..het boekewinkeltje...de bloemenwinkel maar verder ga ik nooit niet...zijn het de kleine winkeltjes buiten of binnen ? Ik begrijp niet dat ik die nog niet 'ontdekt' heb ...wil je me graag laten weten waar ze zijn, ik kan ze niet plaatsen in mijn hoofd...marjovandenberg@hotmail.com...ik wil dolgraag eens een kijkje gaan nemen

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gewoon blijven rechtdoor stappen marjo. Inderdaad voorbij de snacks, bloemenwinkel, gazettenwinkel, frituur enz... En dan kom je op ene bepaalde moment de glazen deur tegen van op foto 2 : gewoon erdoor lopen ( eerst openen natuurlijk, anders doet dat geen deugd denk ik :) ) en dan ga je ze tegenkomen aan de rechtse kant...

      Verwijderen
    2. Thnxssss dat ga ik de 19e dec eens doen dan moet ik weer een dagje UZA doen en dan pik ik dat even mee ....nooit niet verder gelopen daar dan mijn neus lang is :-) (alhoewel die niet echt lang is )

      Liefs
      Marjo

      Verwijderen
  4. wat een prachtige dingen in dat winkeltje zeg!!! jammer dat ik er ver weg van woon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben daar onlangs ook geweest... en ook in dat winkeltje :-) Heel mooie spulletjes! Mijn zus begint in januari een eigen winkel in Wommelgem waar ook creatieve mensen hun spulletjes mogen tentoonstellen voor verkoop. De mevrouw van de hoeden is daar zeker al bij en ik dacht dat Vera het ook aan het overwegen was. Wereld is klein :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben er gisteren geweest ....heb er 3 winkeltjes gevonden waarvan er eentje gisteren haar laatste dag had ...leuk leuk

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar 3 ? oei, dan zijn er al toe vrees ik ...

      Verwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...