vrijdag 16 november 2012

oproep ! : vogels in nood!

Ik kwam onderstaande tekst tegen op het wereldwijde web en vond dat ik dat moet delen.
Ik had zelf al vastgesteld dat er ontzettend weinig beukennootjes en eikels zijn, en dat er opvallend veel merels van mijn hulstbessen komen smullen.




























Help onze gevederde vriendjes dus en zorg voor wat extra voedsel!
En deel deze post zoveel mogelijk ! 



























Honger in de tuin…SOS Tuinvogels!

De laatste dagen komen er steeds meer meldingen binnen van wanhopige natuurliefhebbers: ze voederen de vogels in de tuin en zijn verbaasd van wat hen overkomt bij het strooien van de eerste granen en zaden en het hangen van de eerste vetbol. De rug is maar net gedraaid en alles blijkt al opgepeuzeld. Onze tuinen worden momenteel overspoeld door hongerige vogels.

De voorbije weken waren het grote aantallen doortrekkende vinken, kepen, koolmezen en pimpelmezen die de aandacht trokken. Nu merken we ook overal Merels en Goudhaantjes. Grote aantallen zijn doorgetrokken, maar er blijken nu toch ook nog veel achterblijvers te zijn en die hebben het flink te verduren. Ze blijken allemaal op zoek naar eten. Veel eten! De reeds karige natuurlijke voorraden slinken bovendien zienderogen. Vooral de zaad- en fruitetende soorten kunnen we helpen en veel hongerige magen moeten dringend gevuld.

Vaak starten mensen pas met het voederen van tuinvogels wanneer het winterweer hard toeslaat. Maar dat is eigenlijk te laat. Vogels kiezen hun overwinteringsplaats nu en daarom is het raadzaam om reeds in november te starten met voeren en daar dan ook mee door te gaan de rest van de winter.

Het mislukken van boomzaden dit jaar over grote delen van Europa als oorzaak van de massale exodus werd reeds eerder geduid. Door de intensivering in landgebruik en toenemende verstedelijking kijken zaadetende vogels de laatste decennia bovendien ook in de landbouwgebieden aan tegen een structureel voedselgebrek, vooral in de winter.

Maar dit jaar lijken het wel allemaal pechvogels. In het noorden zijn ook de voorraden bessen alarmerend laag en dat bracht een nieuwe golf op gang van bessenetende vogels. Bovendien is er een massa wegtrekkende vogels boven de Noordzee in de problemen gekomen, waarvan er veel uitgeput verdronken in zee. Heel wat vissers of schippers waren getuige van de ramp en hun schepen werden wanhopig gebruikt als reddingsvlot. Nogal wat vogels zouden nu met rammelende magen van miserie op onze ramen komen tikken, mocht dat enigszins kunnen.

Natuurpunt roept de bevolking daarom op om hulp te bieden. Heb je appelen, granen of noten op voorraad: de hongerige bende zit te wachten. Of rep je naar de speciaalzaak om vogelvoer te kopen. Meteen genoeg dan. Want het zal nodig zijn de komende weken en maanden… Variatie is alvast de boodschap want zowel zaad-, bessen-, fruit-, noten- als fruitetende vogels vragen om hulp.

Het wordt spannend afwachten hoe de situatie evolueert tegen de tuinvogeltelling tijdens het Grote Vogelweekend dat Natuurpunt organiseert op 2 en 3 februari.

Tekst: Koen Leysen, Natuurpunt Educatie & Gerald Driessens, Natuurpunt Studie

9 opmerkingen:

  1. Heel goed!! Ik heb hier al een zak met 10 kilo vogelvoer staan! En ben al driftig aan het voeren!
    Ik zal je post een plaatsje geven op mijn blog!

    Ik wens je een fijn weekend!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voila, de eerste mezenbollekes hangen aan de terrasreling!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bollekes hangen al een tijdje buiten en mijn ventje is een vogelhuisje aan het maken in de kelder. Ik vind het leuk er steeds naar te kijken hoe ze hoe langer hoe minder schuw worden die kereltjes (en dametjes). Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Such a cute little bird! Cold, but cute!
    -Jamie
    http://chatterblossom.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed idee, om dit zoveel mogelijk bekend te maken.
    Ik heb zelf veel bessen dragende struiken in de tuin, en op diverse plaatsen vetplakken, met daarin zaden noten bessen insecten.
    en pindakaas maar dan de speciale voor de vogels pindakaas bestemd voor mensen is te zout.
    groetjes Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had er ook al van gehoord. De bollen liggen al klaar, morgen hang ik ze omhoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij hebben op ons terras (1 verd) al jaren een voederplank aan de reling hangen. Wij voederen het ganse jaar door. Een plezier om naar te kijken. De merels eten dan op de grond de rommel die ze boven maken. Zo moet je vogels hebben. In de vrije natuur.. waar ze kunnen fladderen naar hartelust en niet in een kooi.. Vorige winter hadden we staartmezen, volgens mijn boekje "vogels op en rond de voederplank" een zeldzame verschijning.. wij fier natuurlijk. maar goed.. idd veel bijvoederen want de akkers worden volledig omgeploegd voor de winter en dan is er veel weg van de oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed dat je dit met ons deelt! Weer 540 mensen extra die de vogels kunnen helpen om te overleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, jee, nou ik heb al een voerbak hangen en die is id bijna leeg. Vorige week kwam er zelfs een bonte specht een graantje mee pikken. Ik op zoek naar de camera, tja toen was het vogeltje alweer gevlogen :-( Ik zal nog wat fruit buiten ophangen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen

xxx !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...