vrijdag 23 november 2018

DIY roze macramé plantenhanger/pink macramé plant hanger

free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

Zoals beloofd hierbij mijn allereerste diy voor een macramé plantenhanger. Ik heb voor deze eerste tutorial een ontwerpje uitgekozen dat heel eenvoudig te maken is. 
Ik heb 2 kleuren gebruikt en dat geeft een plezant effect vind ik zelf. 

As promised, today my first DIY for making a macramé plant hanger. I choose an easy-to-make design for this first one and I used 2 colours for a touch of fun.


free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

BENODIGDHEDEN/SUPPLIES


  • Ik gebruikte voor deze hanger dik touw in zachtroze en geel. Ik vond het in de Banier in Gent en het is ook te koop via hun webshop (niet gesponsorde link)
  • Verder heb je nog een ring nodig. Ik gebruikte er eentje die ik nog ergens in mijn naaidoos had liggen en ik heb geen idee waar ik hem ooit kocht. Je vindt echter ringen in metaal of in hout in alle mogelijke creawinkels.
  • Verder heb je ook nog een meetlint, een schaar en een S-haak nodig.


  • I used soft pink and yellow cord, bought at The Banier in Gent. They also sell it in their webshop ((no sponored link).
  • You also need a ring. I found one in my stash and I have no idea where I bought it. But you can find metal and wooden rings in most crea shops.
  • You also need measuring tape, scissors and a S-hook.

free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

Als je een macraméplantenhanger wil maken, moet je hem ergens aan kunnen vastmaken tijdens het knopen. Daar heb je de S-haak voor nodig. 
Wat rondlopen door mijn huis deed me besluiten om mijn ladder boven te halen en de haak aan de bovenste trede te hangen. Zo kon ik al rechtstaande werken. Ik hang ook soms mijn werkstuk aan de leuning van een stoel waardoor ik er al zitten aan kan werken. Kijk eens rond in je huis hoe het bij jou kan. Een kapstok misschien? De knop van een kast? Of een kledingrek? Dat laatste zie ik veel doorwinterde macraméknoopsters gebruiken.
In de zomer kan het misschien ook gewoon aan de tak van een boom in je tuin of aan de wasdraad.

You need to find a place in your house suited for making your piece of macramé: find something to attach the S-hook.
After looking around in my living room I decided to take out my ladder. By attaching the S-hook onto the top of the ladder I was able to work standing. I  also worked sitting by attaching the hook onto the back of a chair. 
Just look around in your house: maybe you can use a coat rack? Or a knob of a cupboard? Or a clothing rack? In summertime you can use a branch of a tree or the clothes line in your garden.

free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

ZO MAAK JE HET/DIY


de opzet/the beginning

  • Als je een goed plekje hebt gevonden voor je S-haak, dan hang je de ring er aan. 
  • Knip 6 draden van 4 meter van het roze koord. 
  • Steek de draden doorheen de ring. De draden moeten aan de éne kant veel langer hangen dan aan de andere kant. De korte kant mag iets langer zijn dan de lengte van je uiteindelijke werkstuk. 

  • Attach the ring onto the S-hook.
  • Cut 6 pieces of pink rope, each measuring 4 meter.
  • Stick the ropes through the ring.One end of the rope must be as long as the final creating+ some extra, the other end must be a lot longer. 


 

de wikkelknoop/wrapping knot

  • 1 van de 2 knopen die ik voor deze hanger gebruikte, is de wikkelknoop. Omdat ik hem zelf nog niet kende, zocht ik hem op en toen kwam ik dit zeer duidelijk filmpje tegen. Ik ga de knoop niet zelf helemaal uitleggen, dit filmpje doet dat namelijk zeer goed.... .
  • 1 of the knots I used for this plant hanger,  is the wrapping knot. I didn't know how to make this knot so I looked at google and found this you tube video explaining how to make it.

  • Knip een eindje - een centimeter of 50 is ruim voldoende -  geel koord af om deze wikkelknoop te maken. Als de knoop klaar is heb je er 6 lange en 6 korte draden onder hangen. Daarmee gaan we verder aan de slag.
  • Cut a piece of yellow rope - 50 cm is enough - and make the wrapping knot.


de halve weitasknoop (hwt) of de spiraalknoop/half square knot spiral (hsks)

  • Verdeel de 12 draden in 3 groepen van 4 draden: telkens 2 lange en 2 korte. Met elk groepje van 4 draden maakte ik 100 halve weitasknopen.
  • Om deze knopen te maken, moeten de 2 lange draden aan de buitenkant zitten. Dat zijn de werkdraden. De 2 korte draden hangen in het midden en dienen als vulsel van de knopen.
  • Zo maak je de halve weitasknoop: 


  • Divide the 12 ropes into 3 bundles of 4 ropes:2 short + 2 long ones. I made 100 half square knots with each bundle of rope. 
  • To make these knots, the 2 long ones need to be on the outside. The small ones in the middle. The outside ones are the ropes to work with.
  • How to make a half square knots spiral: 

Leg de draden exact zoals op de foto: de rechtse draad gaat over de middelste 2. De linkse gaat vervolgens langs boven over de rechtse.

Lay all the ropes exactly as shown at the picture: the right piece of rope goes over the 2 central ones. The left piece of rope goes over the right one.


Steek vervolgens de linkse draad achter de 2 middelste draden.

Lay the left piece of rope behind the 2 central ones.


Steek de linkse draad door de lus aan de rechtse kant en trek beide werkdraden samen naar buiten aan. Eigenlijk maak je een platte knoop rond de 2 centrale draden.

Stick the left rope through the loop on the right and pull both ropes. Actually you are making a knot around the 2 central ropes.



Dan heb je dit. 

This is the result.

Samengevat in 1 foto ziet de knoop er zo uit: 

In one picture it looks like this:



En als je deze knoop op exact dezelfde manier keer op keer herhaalt (moét écht helemaal hetzelfde zijn want anders loopt het mis), dan ontstaat er een spiraal van knopen.... .
Maak per streng van 4 draden 100 van deze knopen.

When repeating this knot exactly again and again, you get a spiral.
Make 3 x 100 half square knots.



Het deel voor de bloempot/the part for the flower pot


  • We hebben nu dit ....
  • This is the result...


  • En nu gaan we een soort van 'mandje' maken waar de pot in komt. Ik vind het heel moeilijk om hier afmetingen aan te geven omdat dat afhangt van de grootte van de pot die je in je hanger wil hangen. Ik probeerde het gewoon uit en als de pot paste maakte ik het definitief. 
  • Splits de 3 groepjes van draden in 2. Maak nu 3 nieuwe groepjes van 4 draden door de 2 buitenste draden van een groepje en de 2 ernaast liggende draden van een ander groepje samen te nemen. Met deze 3 nieuwe groepjes van 4 draden werk je verder. 
  • Zo ontstaat een mandje: 


  • Now you need to make 'a basket' for the flower pot. It's not possible to give you the measurements of the following directions: it depends on the size of your pot. I just tried it before make it permanent.
  • Split each bundle of ropes in 2. Make 3 new bundles of rope with 2 ropes of one bundle and 2 of the bundle beside them. With those 3 new bundles of ropes you will make the 'basket'.
  • How to make a 'basket':  


Sla een stukje van de draden over.
Gebruik opnieuw de halve weitasknoop. Maak per groepje van 4 draden een knoop of 2 en probeer eens uit of je pot er in past. Als hij er doorheen valt, moet je het overgeslagen stukje koord korter maken. Gaat de pot er niet in, maak het dan langer. Zorg dat de vrijgehouden stukjes allemaal even groot zijn.

Leave a piece of the ropes.
Make a half square knot with each of the 3 bundles of ropes. Try the size of it by adding the flower pot. 
The pot goes through it or it doesn't fit: make a knot at another place, more towards or further away from the spiral you made before. 


Als de pot er precies in past, knoop je aan elk stuk 20 knopen in de halve weitasknoop.

When it fits the flower pot: make 3 times 20 half square knots.

Nu gaan we de eindknoop maken: dat wordt weer een wikkelknoop in geel koord: Neem alle draden samen, sla een stukje over na de 20 halve weitasknopen en maak een wikkelknoop met een stuk geel koord. 
Vooraleer je die knoop definitief maakt, kan je best nog eens testen of de pot er mooi in past. Ook hier weer: zo nee: maak dan het overgeslagen stukje langer of korter.

Now it is time to close the bottom: again make a wrapped knot, using yellow rope: take all ropes, leave a piece after the spirals  and make a wrapped knot with the yellow rope.
Before making it permanent, be sure to fit first. Adjust the size of the left over piece of rope when the flower pot doesn't fit.



Ik decoreerde de hanger nog wat extra door 6 x de 2 draden boven de 2de serie spiraalknopen te omwikkelen met een wikkelknoop in een stukje geel koord.

I decorated the plant hanger by attaching 6 yellow wrapped knots around the 2 ropes just above the second spirals. 



Met de pot er in ziet dat er zo uit... . Plezant effect hé!

With the flower pot in the hanger, it looks like this... .


free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

Trim de loshangende draden onderaan en je plantenhanger is klaar! En? Content?

Trim the ropes at the bottom and done! And? happy with the result?



Als je deze hanger hebt gemaakt, ken je al 2 belangrijke macraméknopen: de halve weitasknoop en de wikkelknoop. De volgende keer leg ik meer knopen uit....

By making this plant hanger, you know 2 different macramé knots: half square knot spiral and wrapped knot. Next time more knots!


free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

Voor de plantenliefhebbers: de plant die ik in de hanger hing is een kerstcactus annex lidcactus. Binnenkort staat die vol met mooie fuschiakleurige bloemen! 

For the plant lovers: the plant I used in this pictures is a Christmas cactus. In a few weeks it will bloom!

free tutorial for a spiral macramé plant hanger / gratis tutorial voor een plantenhanger in macramé met de spiraalknoop

Meer/more macramé ...


3 opmerkingen:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com