dinsdag 16 januari 2018

Uit mijn derde tekenboekje II


Vroeger tekende/schilderde ik ook al regelmatig als ik nood had aan wat ontspannende tijd voor mezelf. Maar ik was zeer vaak teleurgesteld in het resultaat en dat is niet altijd even motiverend om verder te doen.




Dat komt omdat ik toen meestal vertrok van een beeld in mijn hoofd en ik dat beeld exact op papier wilde krijgen. En met mijn beperkte technische vaardigheden lukte dat gewoon niet.


Mijn technische vaardigheden zijn doorheen de jaren natuurlijk wel wat verbeterd. Maar ze zijn nog altijd niet zodanig dat ik nu wel in staat ben om op papier te zetten wat er in mijn hoofd zit. Toch is dat niet meer frustrerend. Want ik heb de manier waarop ik bepaal wat ik ga tekenen helemaal veranderd.



Ik vertrek gewoon niet meer van een beeld in mijn hoofd.
Nu vertrek ik vanuit een techniek of een vorm of materiaal of een kleur en ik zie wel wat het resultaat wordt. Het staat niet meer vast wat het moet worden, ik laat het gewoon ontstaan. En dat is best een plezante manier om iets te tekenen. Het is namelijk elke keer weer een verrassing wat het eindresultaat zal zijn. 


Soms valt dat resultaat dik tegen (zoals hier op tekening nr 3 en 4), soms ben ik er heel content mee (hm, in deze blogpost staat er niet echt iets waar ik echt tevreden over ben, maar dat ik ze durf te laten zien zegt wel dat ik het toch ook niet afschuwelijk vind). En nog andere keren haal ik er inspiratie uit voor een volgende keer : een schoon effectje, een detail dat me triggert om eens verder uit te werken in een nieuw werkje ...


Zoals je kan zien op deze voorbeelden is 1 van die schoon effectjes waar ik wat ben mee blijven improviseren dat van de zwarte bolletjes of dat van de driehoekjes met de streepjes en puntjes... .


Vorige delen zie je via deze tag...

6 opmerkingen:

  1. Ik vind ze heel erg mooi en zo knap dat je dat kan. De eerste vind ik het mooist, behalve dan het hartje , dat mag weg van mij. De laatste vind ik ookerg goed een soort ganzenbord voor mij, maar dan zonder einde. Ga zo door......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Awel, dat rood hartje is er gekomen omdat ik op de vorige bladzijde met een passer een gaatje in het blad had gemaakt en daardoor was rode verf doorgesijpeld naar deze pagina. Daarom heb ik er maar een hartje van gemaakt :) .

      Verwijderen
  2. En toch lijkt dat me ook nog een kunst op zich. Laten komen hoe het komt. Maar het resultaat is mooi. Ik merk bij mezelf dat ik van de ronde resultaten een fijn gevoel krijg en van de rechthoekige onrustig word. (Wat iets over mij zegt en niet over jouw tekenkunst :) Doe je het nog steeds?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger kon ik dat ook niet. Maar deze tekeningen onstaan niet omdat ik een tekening wil maken maar omdat ik wil tekenen om me te kunnen blijven concentreren tijdens een vergadering. Dat is een ander uitgangspunt en dan gaat het gewoon laten komen wat er komt blijkbaar makkelijker. En omdat het resultaat op die manier bevredigender is dan wanneer ik iets probeer te tekenen dat ik in mijn hoofd heb, doe ik dat nu altijd zo. En ja, ik doe dat nog altijd hoor, ben net begonnen aan boekje nummer 4 :) .

      Verwijderen
  3. Ik kan echt niet tekenen, en vind je tekeningen prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hulle is almal pragtig volgens my. Ek moet bieg, ek sukkel altyd om van die hart te teken, my kop wil altyd oorvat en dan lyk die prentjie heeltemal anders as wat ek gedink het. Lekker teken

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com